کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پروژه اینترنت جهانی ایلان ماسک به تعویق افتاد

14 آبان 1397 ساعت 2:08

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس ظاهرا در هدف خود برای راه اندازی نخستین دسته از ماهواره های فضایی ایکس برای ارایه اینترنت جهانی بسیار جدی است.


آی‌تی‌من- CNet نوشت، گزارش ها حاکی از آن است که مدیرعامل اسپیس ایکس در ماه ژوئن گذشته به سیاتل رفته بود تا برای پروژه بلندپروازانه اش یعنی استارلینک با افراد مربوطه جلساتی داشته باشد. او می خواهد در قالب این پروژه به کل جهان اینترنت پرسرعت ارایه دهد. اما رویترز روز چهارشنبه خبر داد که او در همین چند روز اخیر هفت نفر از مدیران ارشد این پروژه را از کار اخراج کرده است، زیرا بر این باور است که سرعت پیشروی استارلینک بسیار پایین است و مقصر این موضوع نیز مدیران این پروژه هستند. 

ماسک برای چند سال اخیر در حال کار روی برنامه هایی نسبتا مخفیانه برای راه اندازی ماهواره های اینترنتی در مدار زمین بوده است. در سال ۲۰۱۶، کمیسیون ارتباطات فدرال یا FCC  راه اندازی 4 هزار و 425 ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس را تایید کرد. این شرکت در ادامه تعداد ماهواره ها را تا حدود ۱۲ هزار دستگاه رساند که در واقع شش برابر تعداد ماهواره های فعالی است که در حال حاضر در حال گردش پیرامون زمین هستند.

این ۴ هزار و 425 ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس، در ارتفاع حدود هزار و 100 کیلومتری زمین و ۷ هزار و 518 مورد دیگر از 12 هزار ماهواره کلی یادشده در ارتفاع 300 کیلومتری خواهند بود. تعداد زیاد ماهواره ها و موقعیت های متغیر آنها در مدار و همچنین توانایی آنها برای فراهم ساختن اینترنت، از چالش های اصلی پیش روی کمپانی فضایی در این مسیر است.

آنها باید اطمینان حاصل کنند که ماهواره ها می توانند با گیرنده های مستقر در زمین هماهنگ شوند. پس از این است که سوال های بنیادی بیشتری درمورد نحوه مدیریت آنها برای ردگیری و هدایت ماهواره های موجود در مدار و پیشگیری از برخوردهای آنها پیش می آید.

اما اگر ایلان ماسک بتواند این ناوگان ماهواره ها را جمع آوری و سازمان دهی کند، به باور خودش و آنگونه که در گفت وگو با وال استریت ژورنال گفته، استارلینک (نام غیر رسمی که ماسک به این ناوگان اتلاق می کند) توانایی ارسال سیگنال های اینترنتی به هر نقطه از زمین خواهد داشت. چنین شبکه ای باعث برداشته شدن باری از دوش کشورهای در حال توسعه در توسعه زیرساخت های اینترنتی می شود؛ کشورهایی که در آنها نیمی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند.

هنگامی که ماسک برای بار اول به دنبال مجوز FCC برای شروع این پروژه در سال ۲۰۱۵ بود، گفت که هدف از این شبکه، اداره بیش از نیمی از ترافیک اینترنت از راه دور است. ماسک افزود که ارتباطات سریع تر و مستقیم تری میان قاره ها نسبت به آنچه امروز داریم، میسر خواهد شد. ایلان ماسک بر این عقیده است که پروژه استارلینک می تواند به سه میلیارد نفر از افرادی که در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند، خدمت رسانی آنلاین انجام دهد. همچنین در پروژه های بعدی می تواند یکی از منابع مالی این شرکت باشد.

با این حال، به نظر می رسد که در حال حاضر این پروژه با مشکلاتی مواجه شده است و نهایتا 300 نفر از کارکنان اسپیس ایکس در حال کار روی این پروژه در ردموند هستند. تا به اینجا حدود 50 نفر از کارکنان این پروژه از ادامه فعالیت در این شرکت استعفا داده اند. از طرفی بسیاری از کارشناسان معتقدند، احتمالا تصمیمات اخیر ایلان ماسک، منجر به بحران های عظیمی در شرکت اسپیس ایکس شود. 

 


کد مطلب: 270455

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/270455/پروژه-اینترنت-جهانی-ایلان-ماسک-تعویق-افتاد

ITMen
  https://www.itmen.ir