۰
تیم کوک اعلام کرد:

صنعت فناوری به قانون گذاری نیاز دارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۴
صنعت فناوری به قانون گذاری نیاز دارد
آیتی‌من - تیم کوک که با شبکه HBO مصاحبه می کرد، گفت: اگر چه هم اکنون غولهای سیلیکون ولی با سرعت و قدرت یکه تازی می کنند، اما ممکن است این یکه تازی به زودی با شکست مواجه شود. 

وی افزود: به طور کلی من علاقه خاصی به قانونگذاری ندارم. ولی به شدت به آزادی بازار اعتقاد دارم. با این حال ضروری است که وقتی بازار آزاد به وظایفش عمل نمی کند این مساله را تایید کنیم و این چیزی است که در این صنعت شاهدش بودیم. معتقدم که باید در این حوزه قانوگذاری شود و دولت تصمیم به وضع قوانین در این زمینه بگیرد. 

کوک قبل از گفتن این جملات به این موضوع اشاره کرد که صاحبان کسب وکار در سیلیکون ولی و طراحان فناوری قصد ندارند که کارهای شرورانه انجام دهند. اما باز هم نمی توان خوش بین بود که محصول شان برای امور منفی به کار گرفته نشود. 

کوک گفت: صنعت فناوری باید یاد بگیرد که به موضوع حریم خصوصی به عنوان یک ابزار سودآور نگاه نکند. این یک انتخاب غلط است. کوک در بخشی دیگر از سخنانش اعتراف کرد که خود او به گوشی هوشمندش وابستگی دارد، ولی در تلاش است این عادت را ترک کند.

این جدیدترین انتقاد تیم کوک علیه فیس بوک دانست. البته او مستقیما به نام خاصی اشاره نکرد، اما ماه گذشته نیز شرکت هایی را که اطلاعات خصوصی کاربرانشان را گردآوری می کنند و از نقض حریم خصوصی افراد پول به دست می آورند، به باد انتقاد گرفت.

او خواستار یک قانون حفظ حریم شخصی فدرال شد، جایی که یک فرد حق دارد اطلاعات شخصی را به حداقل برساند، حق دارد بداند که اپلیکیشن یا فناوری ای که با آن کار می کند، چه اطلاعاتی را از او جمع آوری می کند. کاربر همچنین حق دارد به اطلاعات خودش دسترسی پیدا کند و حق دارد که امنیت سایبری داشته باشد. 

اپل در گذشته نیز دیدگاه قاطعی در مورد حریم خصوصی داشته و با سازمان های دولتی در این زمینه در افتاده است. وی چند ماه پیش در فرصتی که به مناسبت رونمایی از آیفون 4 اینچی جدید به دست آورده بود، به شدت سیاست های دولت ایالات متحده و FBI در قبال حفاظت از حریم خصوصی کاربران و آزادی تبادل اطلاعات را مورد انتقاد قرار داد. 

ماجرا از این قرار بود که زمانی که دادگاه به اپل دستور داد تا گوشی آیفون 5C یکی از متهمان حادثه تروریستی سن برناردینو رمزگشایی کند، تیم کوک در نامه ای اعتراض خود را از این تصمیم اعلام کرد.

وی با انتقاد از سیاست دولت ایالات متحده و به خصوص FBI، به کاربران اپل قول داد که هیچ گاه حریم خصوص آنها را فدای سیاست یک دولت خاص نخواهد کرد. تیم کوک در این زمینه همچنین گفت: ما هیچ گاه انتظار نداشتیم که روزی با سیاست دولتی که مدعی آزادی حقوق شهروندی و تبادل آزاد اطلاعات است مورد تقابل قرار گیریم، با این حال حفظ حریم خصوصی کاربران و پیروی از قواعد را اولویت بر هر مساله ای می دانیم.
این در حالی است که بیل گیتس در این مورد اظهار نظر و اعلام کرد که اپل باید به FBI در رمزگشایی گوشی قاتل پرونده کمک کند. او در گفت وگو با Financial Times اعلام کرد که FBI تنها به دنبال یک مورد خاص است و قصد رواج این مساله را ندارد. با این حال تیم کوک زیر بار همین یک مورد هم نرفت. 

 
مرجع : Mashable
کد مطلب : ۲۷۰۵۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما