کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخواست از سازمان ملل برای ممنوعیت روبات های قاتل

8 آذر 1397 ساعت 13:39

مخالفان استفاده از تسلیحات هوشمند و خودمختار از اعضای سازمان ملل متحد خواستند روبات های جنگی را ممنوع کنند. کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از روبات های جنگی نتایج کنفرانس سازمان ملل در ژنو را ناامید کننده خواند.


آیتی‌من - ۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۴ نوامبر در ژنو توافق کردند که رایزنی پیرامون استفاده از روبات های قاتل را در سال آینده ادامه دهند. ولی به گفته مخالفان کاربرد این گونه تسلیحات، این تلاش ها کافی نبوده است.

روسیه در این ارتباط پیشنهاد کرد که مذاکرات بر سر این موضوع در سال ۲۰۱۹ تا یک هفته ادامه یابد. مشورت و رایزنی ها بیشتر بر سر موضوعات حقوقی و بشردوستانه کاربرد روبات های قاتل انجام گرفته است و نه ممنوعیت آن.

گفت وگوها درباره ممنوعیت روبات های قاتل به سختی پیش می رود، زیرا برخی از کشورها می خواهند برتری شان را در این عرصه حفظ کنند و با ممنوع کردن این سلاح های کشنده مخالف اند.

آمریکا و روسیه با مذاکره بر سر ممنوعیت بکارگیری سلاح های هوشمند و خودمختار مخالفت می کنند درحالی که برخی دیگر از کشورها خواهان ممنوعیت روبات های قاتل شده اند.

این در حالی است که در نشست سال گذشته که با شرکت متخصصان سران 80 کشور عضو سازمان ملل متحد برگزار شده بود، مقرر شد که وضع محدودیت هایی برای کنترل توسعه روبات های قاتل بدون نیاز به دخالت انسان، بررسی شود.

گفتنی است این جلسه به دنبال بررسی و به روز رسانی معاهدات سازمان ملل برای محدود سازی استفاده برخی از سلاح ها، از جمله «معاهده سلاح های غیرانسانی» که 37 سال پیش وضع شده بود، برگزار شد. لازم به ذکر است این معاهده قدیمی شامل مقرراتی در خصوص محدودیت استفاده از سلاح هایی نظیر مین، سلاح های لیزری و برخی دام های پنهان است.

 انتقاد از مواضع آلمان
کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از روبات های جنگی اعلام کرده است که آلمان مواضع قانع کننده ای برای ممنوعیت این سلاح ها در کنفرانس سازمان ملل متحد در ژنو نداشته است.

منتقدین همچنین می گویند تصمیم راجع به مرگ و زندگی انسان ها را نباید به ماشین های جنگی سپرد. به گفته آنها، سازمان ملل متحد بایستی طبق یک توافقنامه توسعه، تولید، تجارت و ذخیره کردن و همچنین استفاده از روبات های قاتل را ممنوع کند.

روبات های قاتل طوری طرح ریزی شده اند که به کمک هوش مصنوعی خود می توانند مستقلا و بدون دخالت انسان دشمن را بکشند و  از روبات های دیگر دستور می گیرند.
سیستم های اینگونه جنگ افزارها را می توان به صورت ثابت در کشتی های جنگی، در امتداد مرزها و یا برای حفاظت از نقاط حساس و خطرناک چون نیروگاه های اتمی مستقر کرد و بکار گرفت.

انستیتوی مطالعات بین المللی صلح در استکهلم اعلام کرده که تا به حال حداقل ۳۸۱ سیستم تسلیحاتی هوشمند و خودمختار برای اهداف تدافعی ثبت شده است.


 


کد مطلب: 270646

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/270646/درخواست-سازمان-ملل-ممنوعیت-روبات-های-قاتل

ITMen
  https://www.itmen.ir