کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محدودیت‌های چین برای اپلیکیشن‌های به اشتراک‌گذاری ویدیو

Engadget , 24 دی 1397 ساعت 22:02

مولف : نسترن صائبی

سختگیری‌های دولت چین برای محدود کردن کاربران این کشور در استفاده از فضای آنلاین روز به روز افزایش می‌یابد و این بار این محدویت‌ها به اپلیکیشن‌های به اشتراک گذاری ویدیو مانند تیک‌تاک رسیده است.



آی‌تی‌من- به گزارش انگجت، دولت چین به تازگی دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده که بر اساس آن، سازندگان اپلیکیشن‌های ویدیویی در این کشور نسبت به محتواهایی که حتی کاربرانشان به اشتراک می‌گذارند، مسوولیت دارند و از مدیران این پلت‌فرم‌ها درخواست شده که هر بیت از محتوای خود را مورد بررسی قرار دهند. این مساله با توجه به حجم بالای این اپلیکیشن‌ها اصلا کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. به طور مثال اپلیکیشن چینی تیک‌تاک به تنهایی ۱۵۰ میلیون کاربر دارد.

گفته می‌شود که این محدودیت‌ها و سانسورها دلایل خاص خود را دارد. نشریه فایننشال تایمز در این مورد نوشته: این دستورالعمل ۱۰۰ نوع محتوا را ممنوع اعلام می‌کند که این محتواهای خاص از پول‌پرستی گرفته تا به رسمیت شناختن استقلال تایوان محسوب می‌شوند.

کلیات این دستورالعمل جدید برای اپلیکیشن‌های به اشتراک گذاری ویدیو هنوز ابلاغ نشده است، اما می‌توان انتظار داشت که این دستورالعمل، برنامه‌نویسان سرزمین اژدهای سرخ را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. در واقع برنامه‌نویسان بعد از ابلاغ این دستورالعمل باید نیروهایی را استخدام کنند تا بر محتوای ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده، نظارت داشته باشند. به غیر از این، مدیران این اپلیکیشن‌ها با این چالش نیز مواجهند که پیامد ویدیوهایی که از دیدشان پنهان مانده است، چه خواهد بود.

گفتنی است که مسوولان این پلت‌فرم‌ها همچنین ممکن است در مورد وارد بودن ایراد به محتواهای ارایه شده با یکدیگر به توافق نرسند و چه بسا فردی که در یک بازه خاص مسوولیت بازنگری ویدیوها را بر عهده دارد نسبت به موارد ناقض قانون آگاهی کامل را نداشته باشد.

این در حالی است که مرداد گذشته، دولت چین قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ اپلیکیشن را به دلیل نقض قوانین و آیین نامه از اپ‌استور چین حذف کرد که از این میان 4 هزار اپلیکیشن مربوط به قمار و شرط بندی بود.

کاربران آیفون و آی‌پد‌های اپل به خوبی با قوانین و ضوابط سرسخت اپ‌استور آشنا هستند. اپ‌استور تنها مرجع رسمی است که کاربران دستگاه‌های iOS اپل می‌توانند از آن برای دانلود اپلیکیشن‌های سازگار با این سیستم عامل استفاده کنند. اپل سرویس اپ استور را به گونه‌ای تنظیم و بهینه‌سازی کرده که اپلیکیشن‌ها از طریق آن با توجه به شرایط و ضوابط هر ناحیه در اختیار کاربران قرار گیرند. اپل در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد دلیل حذف این اپلیکیشن‌ها را غیر قانونی بودن اپلیکیشن‌های شرط‌بندی عنوان کرده و گفته این شرکت خود را مقید به حذف این اپلیکیشن‌ها می‌داند.

حدود 1.8 میلیون اپلیکیشن روی فروشگاه نرم افزار اپل چین وجود دارد و حذف ۲۵ هزار اپلیکیشن به معنای حذف 1.4 درصد از آن اپلیکیشن‌هاست. با این حال رسانه‌های چینی به انتقاد از اپل بابت اجازه دادن به انتشار این اپلیکیشن‌ها ادامه می‌دهند.  

حمله به اپل در رسانه‌های چین در موقعیت حساسی صورت می‌گیرد، چراکه دو کشور چین و آمریکا در فضای جنگ تعرفه‌ها به سر می‌برند. در همین حال محصولات اپل از جمله آیفون در چین بسیار محبوبند.

سال گذشته نیز اپل در یک پاکسازی مشابه ۷۰۰ اپلیکیشن ارایه دهنده خدمات VPN را از فروشگاهش در چین حذف کرد چیزی که خواست مقامات این کشور بود.

سیاست اپل در پیروی از دستورات دولت‌هایی چون چین برای حذف اپلیکیشن‌ها همواره مورد انتقاد بسیاری از تحلیلگران قرار گرفته که معتقدند این شرکت برای حفظ موقعیت خود در چین به هر نوع درخواستی از سوی دولت تن در می‌دهد.
 


کد مطلب: 271041

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271041/محدودیت-های-چین-اپلیکیشن-های-اشتراک-گذاری-ویدیو

ITMen
  https://www.itmen.ir