کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرتاب ماهواره پیام با ماهواره بر ایرانی به فضا

از اعلام خبر توسط رییس جمهور تا واکنش های خارجی

26 دی 1397 ساعت 3:53

رییس جمهور دوشنبه، 24 دی ماه، در جمع مردم استان گلستان و در ورزشگاه تختی گنبد کاووس با بیان این که در روزهای پیش رو دو ماهواره به فضا پرتاب می کنیم، گفت: ماهواره پیام با ماهواره بر ساخت دانشمندان و دانشگاه امیرکبیر، به زودی در ۶۰۰ کیلومتری مدار قرار می گیرد.



آیتی‌من - حسن روحانی درباره پرتاب دو ماهواره به فضا طی روزهای آینده توسط جوانان دانشگاهی و تحصیل کردگان ایرانی، گفت: ماهواره ساخت ایران پیام که توسط ماهواره بر ساخت ایران و به همت ایثارگران و تلاش جوانان غیور در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است، بزودی در ۶۰۰ کیلومتری فضا قرار می گیرد.

رییس جمهور ادامه داد: این ماهواره می تواند وضعیت آب و هوا، کشاورزی، آب های سرزمینی و جنگل ها را برای کشور رصد کند و اطلاعات لازم را در ۶ نوبت که از بالای کشور عبور می کند، در اختیار ما قرار دهد.

روحانی با بیان اینکه این ماهواره اولین ماهواره بلند عملیاتی کشور است، تاکید کرد: در گذشته که در این صنعت ورود کردیم ماهواره های تحقیقاتی متعددی پرتاب شد، اما این ماهواره عملیاتی است که روزانه همه مسایل کشور و سرزمین ایران را با دوربین و سنسور ارایه می دهد.

 ماهواره دوم «دوستی» است؟
هرچند رییس جمهور نام ماهواره دومی که قرار است به زودی پرتاب شود را اعلام نکرده، ولی با توجه به اظهارات مدیران وزارت ارتباطات، به نظر می رسد نام ماهواره دیگری که قرار است به زودی پرتاب شود «دوستی» است.

محمد جواد آذری وزیر ارتباطات چند روز پیش در این باره گفت: کار ما روی تست و انتقال ماهواره ها به اتمام رسیده است و سایر مراحل با مسوولیت وزارت دفاع در حال پیگیری و تصمیم گیری نهایی با آن مجموعه است که اطلاع رسانی خواهند کرد.

وزیر ارتباطات درباره نقطه مداری در نظر گرفته شده برای این دو ماهواره گفت: ماهواره های «پیام» و «دوستی» کم ارتفاع هستند و از این جهت نقطه مداری ندارند؛ ارتفاع ماهواره پیام ۵۰۰ کیلومتری و ماهواره دوستی ۲۵۰ کیلومتری از زمین است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ماهواره های «پیام» و «دوستی» به ترتیب ۲.۵ سال و ۲.۵ ماه در مدار می مانند، گفت: رزولوشن تصاویر ماهواره پیام با دقت ۴۰ متر و ماهواره دوستی ۱۰ متر است.

وی ادامه داد: عکس های ماهواره سنجشی پیام متناسب با نیاز کشور برای مدیریت منابع آب و پایش سطوح زیرکشت کشاورزی است و عملا نخستین ماهواره عملیاتی و کاربردی ایران است.

وزیر ارتباطات گفت: تصاویر ارسالی ماهواره سنجشی دوستی هم برای پایش آفات کشاورزی و آمایش سرزمینی مفید خواهد بود.

وی در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه مراحل ساخت دو ماهواره دوستی و پیام با اهداف علمی صلح آمیز برای کمک به مسوولان کشور در مقابله با چالش های زیست محیطی مانند خشکسالی و کم آبی صورت گرفته است، گفت: اگرچه فناوری ساخت این دو ماهواره بومی با رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی است؛ اما امیدواریم بتوانیم با این کار به سایر کشورها به خصوص منطقه هم کمک کنیم و روابطمان در حوزه صلح آمیر گسترش دهیم.

 درباره پیام بیشتر بدانید
ماهواره پیام امیرکبیر از سری میکرو ماهواره های توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی ایران است که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام ماموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده است. 

وزن این ماهواره حداکثر برابر با 100 کیلوگرم بوده و توسط ماهواره بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین و  با شیب مداری 55 درجه قرار خواهد گرفت. طول عمر عملیاتی پیش بینی شده برای این ماهواره 2 سال است. مدل کیفی این ماهواره در بهمن ماه سال 1395 در مراسم سالانه روز ملی فناوری فضایی رونمایی شد.

ماهواره پیام امیرکبیر سه مأموریت اصلی را دنبال می کند: تصویربرداری سه طیفی (سبز– قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به صورت نزدیک  به زمان واقعی و ذخیره– ارسال)، ذخیره و ارسال پیام (S&F) و اندازه گیری تشعشعات فضایی.

ایستگاه های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل مرکز ماهدشت و ایستگاه زمینی قشم خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده های تله متری از ماهواره را خواهند داشت. همچنین مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود. مطابق برنامه ریزی انجام شده این ماهواره در سال 1396 با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار خواهد گرفت.

 واکنش های خارجی به پرتاب ماهواره ایرانی
شبکه تلویزیونی سی ان ان در آمریکا مدعی شده است که به تصاویری ماهواره ای دست یافته که نشان می دهد ایران در حال آماده سازی پرتاب ماهواره به فضاست؛ این تصاویر ماهواره ای که همگی اخیرا گرفته شده، به گفته سی ان ان، «فعالیت در مرکز فضایی امام خمینی» ایران واقع در حوالی سمنان را نشان می دهد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی به بررسی ادعاهای جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره ایران پرداخت.

این روزنامه به مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران پرداخته و می نویسد: «او اوایل ماه جاری (میلادی) به ایران درباره پرتاب ماهواره به فضا هشدار داد و ارسال ماهواره را مستمسک ایران برای آزمایش فناوری موشکی برای حمل کلاهک اتمی توصیف کرده است».

نیویورک تایمز می نویسد: «این اظهارنظر پامپئو درباره برنامه فضایی ایران، تعجب برانگیز بود چرا که ایران از سال ۲۰۰۵ از این برنامه کوچک فضایی خود اغلب برای ارسال ماهواره ها استفاده کرده است».

بنا بر این گزارش، وزارت دفاع و سازمان های اطلاعاتی آمریکا با اظهارنظرهای پامپئو درباره برنامه فضایی ایران موافق نیستند.

یک مقام ارشد آمریکایی به نیویورک تایمز خبر داد: «پنتاگون و سازمان های اطلاعاتی آمریکا با تفسیر آقای پامپئو درباره تهدید ناشی از پرتاب ماهواره ها توسط ایران اتفاق نظر ندارند.»

اولین بار، سیزدهم دی ماه بود که وزیر خارجه آمریکا با موضعگیری علیه برنامه فضایی ایران گفت که ایران باید کار روی ماهواره بر را متوقف کند.

پامپئو با طرح این ادعا که ماهواره برها از فناوری مشابه موشک های بالستیک قاره پیما استفاده می کنند، مدعی شد که پرتاب ماهواره بر به فضا در «تقابل» با قطعنامه ۲۲۳۱ است که از ایران «می خواهد» فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک را متوقف کنند.

 


کد مطلب: 271047

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271047/پرتاب-ماهواره-پیام-ایرانی-فضا

ITMen
  https://www.itmen.ir