۰

ساخت روبات بلعیدنی دارورسان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۶
ساخت روبات بلعیدنی دارورسان

آیتی‌من- این روبات بسیار ریز پنج میلی متر طول دارد و قادر است در کانال های باریک بدن مثل رگ ها حرکت کند و دارو را به محل مورد نظر بدن برساند. این روبات حتی می تواند با تغییر شکل و سرعت خود از رگ های خونی پرپیچ و خم و مایعات غلیظ بدن عبور کند.

محققان موسسه های فناوری فدرال زوریخ و پلی تکنیک فدرال لوزان در سوئیس، این روبات را که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده اند، ساخته اند. این روبات از جنس نوعی ژل است که به حرارت واکنش نشان می دهد و البته به آن نانوذرات مغناطیسی هم اضافه شده است. وجود این ذرات باعث می شود تا روبات به وسیله میدان الکترومغناطیسی کنترل شود.

در واقع، محققان با استفاده از اصول طراحی اوریگامی، این ژل را به اشکال سه بعدی درآورند. سپس برای به حرکت درآوردن آن، از نوعی باکتری الهام گرفتند که با استفاده از تاژک دم مانند خود، قدم به قدم، به سمت جلو حرکت می کند. بنابراین آنها روی نانوروبات، بخشی شبیه پارو ایجاد کردند که باعث می شود روبات در کل بدن شنا کند.

میکرواورگانیسم ها در طبیعت برای حرکت در محیط های مختلف تغییر شکل می دهند. طبیعت مملو از میکرواورگانیسم های مختلفی است که با قرار گرفتن در محیط های متغیر، تغییر شکل می دهند تا با آنجا سازگار شوند. محققان از این ویژگی در طراحی میکروروبات های دارو رسان استفاده کردند. آنها این روبات ها را در محلول ساکارز آزمایش کردند که غلظتی مشابه خون دارد و مشاهده کردند که روبات ها در مقایسه با نمونه های دیگر، سریع تر حرکت می کنند. آنها سپس با استفاده از لوله های شیشه ای که مملو از گذرگاه های پر پیچ و خم است، شکل روبات را تغییر دادند و فشرده کردند.

این روبات باید کاملا منعطف باشد تا بتواند از میان رگ های باریک و مایعات غلیظ موجود در بدن با سرعت بالا عبور کند. بنابراین محققان روبات خود را با ترکیب و ساختار ویژه ای تولید کردند که بتواند با ویژگی های مایعات بدن سازگار شود. به طور مثال، این روبات هنگام برخورد با تغییر در غلظت مایعات یا شرایط اسمزی آن، باید بتوانند تغییر شکل بدهد و در عین حال سرعت و جهت حرکت و قدرت مانور دادن خود را از دست ندهد.

برای اینکه روبات حداکثر کارآیی داشته باشد، از قبل، آن را برنامه ریزی کرده اند و البته هیچ نوع ابزار یا حسگری که جاگیر هستند هم در آن به کار نبرده اند. آنها می توانند این روبات را با استفاده از میدان الکترومغناطیسی کنترل کنند یا به آن اجازه دهند که با استفاده از جریان حرکت مایعات بدن، حرکت کند.

محققان سوئیسی امیدوارند با استفاده از این دارو بتوانند بافت های بیمار فردی را درمان کنند.

 
مرجع : DailyMail
کد مطلب : ۲۷۱۰۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما