۰
گزارش «کمیته جهانی آینده کار» منتشر شد

وابستگی بیشتر اشتغال به مهارت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۶
وابستگی بیشتر اشتغال به مهارت

آیتی‌من - کمیته جهانی آینده کار که تحت نظر سیریل راماپوسا، رییس جمهور آفریقای جنوبی و استفان لووِن، نخست وزیر سوئد اداره می شود بخشی از سازمان بین المللی کار، یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که وظیفه آن تنظیم استانداردهای کار، توسعه سیاست ها و برنامه هایی برای ترویج کار مناسب برای زنان و مردان است.

سیریل راماپوسا در یک نشست خبری در رابطه با گزارش این سازمان چنین گفت: به طور خلاصه، آینده جوامع وابسته به چگونگی برخورد ما با چالش ها و فرصت های مرتبط با دنیای کار است، ما باید سیاست ها و همچنین اقداماتی را برای تحویل یک دستور کار محور انسان، که همانا این گزارش در اصل بر آن تمرکز می کند، صورت دهیم. 

در این گزارش بر اقدامات اساسی دولت ها برای حفظ مشاغل کنونی و خلق موقعیت های جدید شغلی توصیه شده است.

همچنین گای رایدر، مدیرکل سازمان بین المللی کار در جواب این سوال که آیا روبات های کارگر در آینده فرصت های شغلی را از انسان ها خواهند ربود یا نه، گفت: این سوالی است که بسیاری آن را می پرسند، اما این سازمان ترجیح می دهد یک جواب مشخص بله یا نه به آن ندهد. آینده اشتغال تنها براساس پیشرفت فناوری های نوین رقم نخواهد خورد، بلکه سیاست گذاری های دولتی مسیر آن را مشخص خواهد کرد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد که وجود روبات ها و فناوری های جدید می تواند نتایج مثبتی برای جوامع به همراه داشته باشد. آنها سبب افزایش خلاقیت شده، زندگی انسان ‍ ها را ساده تر کرده و سرمایه را به گردش درمی آورند.

هنوز مشخص نیست که با افزایش فناوری های نوین و جایگزینی کار انسان ها با روبات ها چه آینده ای در انتظار بشر است. در حالی که بسیاری آن را ترسناک می دانند، برخی دیگر معتقدند که با سر کار آمدن روبات ها، انسان ها وقت آزاد بیشتری خواهند داشت تا زمان خود را به مسایل دیگری چون تفریح و ارتباط بیشتر با خانواده و دوستان اختصاص دهند.

در بخشی از این گزارش آمده است که پیشرفت های فناورانه، شامل هوش مصنوعی، خودکارسازی و روباتیک، موجب خلق شغل های تازه می شوند. اما آنانی که بر اثر این فرایند مشاغل خود را از دست می دهند، آنهایی هستند که برای بهره گیری از فرصت های تازه خلق شده، به اندازه کافی مجهز و توانمند نشده اند.

این گزارش می افزاید: مهارت های امروز مناسب مشاغل دنیای آینده نیست و مهارت هایی که اکنون کسب می کنید، ممکن است به سرعت از رده خارج شود.

از سوی دیگر، سبز شدن اقتصادها و تبدیل شدن آنها به اقتصادهای دوست دار محیط زیست، با تلاش دولت ها به استفاده از فناوری های پاک و پیاده سازی تجربیات اقتصاد پایدار، میلیون ها شغل تازه ایجاد می کند، اما همین عزم جدی برای حذف صنایع مولد کربن و پرمصرف، شغل های زیادی را از بین می برد. 

تغییر ترکیب جمعیتی نیز بسیار موثر است. رشد جمعیت جوان در بسیاری از مناطق و از سویی، مسن شدن جمعیت در مناطق دیگر، می تواند به بازار کار و سیستم های تامین اجتماعی فشار مضاعفی وارد کند؛ هرچند این تغییرات فرصت هایی برای دستیابی به جوامع فعال و دربرگیرنده هم ایجاد می کند.

این گزارش همچنین پیشنهاد می کند که برای دنیای آینده کار رویکرد انسان محور در نظر گرفته شود. رویکردی که مدنظر این گزارش است بر سه محور افزایش سرمایه گذاری روی توانمندسازی افراد، سرمایه گذاری روی نهادسازی برای کار و  توجه و سرمایه گذاری بیشتر روی مشاغل پایدار و مناسب متمرکز است.

 
کد مطلب : ۲۷۱۱۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما