۱
۰
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد:

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در برابر نوسان‌های ارزی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۴
علی وحدت؛ رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی
علی وحدت؛ رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی

آی‌تی‌من - علی وحدت افزود: این صندوق در سال 89 در جهت حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان ایجاد شد تا با ماموریت مشارکت و هدایت سرمایه‎ها از فعالیت‎های این شرکت‎ها حمایت مالی کند.

وحدت در خصوص تحریم‎ها و نوسانات ارزی و تاثیرات آن بر شرکت‎های دانش‎بنیان گفت: ما از شرکت‎هایی که در شرایط نوسانات ارزی دچار خسران و یا چالش در بازار شده‎اند در قالب اصلاح مصوبات حمایت می‎کنیم. این اصلاح مصوبات در قالب استمهال وام اصلاح خواهد شد.

وی در خصوص همکاری صندوق با بخش‎های خصوصی و شرکت‎های بزرگ گفت: یک بسته‎ای در صندوق در نظر گرفته ‏ایم تا به صورت مشارکتی با صندوق های جسورانه بورسی و شرکت‎های بزرگ مشارکت کنیم. این مشارکت بدون ورود و دخالت مستقیم است و حداقل سه برابر سرمایه موجود می توانیم سرمایه‎گذاری کنیم.

 اعطای 800 میلیارد تومان تسهیلات
وحدت گفت: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق به شرکت‎ها اعطا و ۲۰۰ میلیارد تومان آن بازپرداخت شده و ۱۵ درصد این ۲۰۰ میلیارد تومان دچار مشکل تعویق شده است. وی همچنین تاکید کرد: تعویق این میزان در صندوق طبیعی است و بر اساس بررسی‎های انجام شده نگرانی وجود ندارد.

وی درباره رویکردهای جدید این صندوق گفت: نگاه اصلی این صندوق گذر از حالت انفعال به حالت فعالانه در سیستم فناوری است به همین منظور از ابتدای دولت تدبیر و امید که فعالیت صندوق با پنجاه شرکت دانش‎بنیان آغاز شد، الان این رقم بیش از چهار هزار رسیده است که نشان از رشد صندوق و توسعه فعالیت آن دارد.

وحدت یادآور شد: میزان عملکرد صندوق باعث شده شرکت‎ها مراجعه بیش تری به صندوق داشته باشند به همین دلیل لازم است با همکاری با سایر فعالان حوزه به این سمت برویم که با اعمال سیاست های لازم نیازهای شرکت‎ها را مرتفع کنیم.

وحدت به ابزارهای جدید مالی برای توسعه فعالیت شرکت‎های دانش‎بنیان هم پرداخت و گفت: ابزارهایی مانند پوشش‎های بیمه‎‎ای و پوشش ریسک گاهی وقت‎ها کارکرد بهتری از تسهیلات دارند که طراحی های اولیه آن انجام شده است.

 چابک‎سازی فرایند اعطای تسهیلات 
وی افزود: یکی از مهم‎ترین انتقادهایی که به ما می شد طولانی بودن فرایندهای اعطای تسهیلات در صندوق نوآوری بود که در همین زمینه سعی کردیم فرایندها را کوتاه و تسهیل گری را در پناه نظارت انجام دهیم. آمار نشان می دهد میزان ورودی ما نسبت به میانگین قبلی صندوق از نظر تعداد طرح، نزدیک به دو برابر و میزان مصوبات ما از نظر عددی سه برابر شده است.

وی افزود: در خصوص اعطای ضمانت‎نامه‎ها هم فرایند اعطای ضمانت را به چهار روز تقلیل دادیم یعنی درخواست ضمانت نامه تا صدور حداکثر چهار روز طول می‎کشد. وحدت تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، خود نیاز به یکسری نهادهای خصوصی مالی دارد که با حضور آنان فعالیت اعطای تسهیلات بتواند سهل و آسان تر صورت گیرد، نهادهایی مانند نهادهای اعتبارسنجی یا نهادهایی که بتوانند کارگزاری های خصوصی را انجام دهند. ما به دنبال جذب این نهادها هستیم تا با تاثیرگذاری مناسب، فضای مالی شرکت‎های دانش‎بنیان وضع بهتری پیدا کنند. 

وحدت ادامه داد: در حوزه تسهیلات برنامه جدی برای تعامل سازنده با بانک‎ها داریم. شرکت‎ها می‎توانند به بانک‎ها مراجعه کنند و با ظرفیتی که در سیستم بانک ها ایجاد کردیم، نیاز خود را برطرف کنند. یارانه سود هم در حال راه اندازی است که با کمک بانک‎ها صورت خواهد گرفت.

 شرط استفاده استارت‎آپ ها از تسهیلات 
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: استارت‎آپ‎هایی که ایده‎های فناورانه و کاربردی دارند می‎توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‎مند شوند.

محمدصادق خیاطیان افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از حوزه استارت‎آپی نیز حمایت می کند زیرا این حوزه یک حوزه مهم در کشور محسوب می شود.

خیاطیان تاکید کرد: استارت‎آپ‎ها در قانون دیده نشده بودند اما در آیین نامه رفع موانع تولید به صراحت در مورد شرکت‎های دانش‎بنیان صحبت شده است.

وی افزود: تسهیلاتی که صندوق به استارت آپ ها اعطا می‎کند به واسطه نهادهای مالیاتی خواهد بود. عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق‎های پژوهش و فناوری بر حسب قانون برنامه سوم توسعه شکل گرفته‎اند و در برنامه چهارم نیز ادامه یافته‎اند.

وی تاکید کرد: در قانون رفع موانع تولید اجازه فعالیت صندوق‎های پژوهش و فناوری داده شده و از سوی صندوق نوآوری تسهیلاتی در اختیار آنها قرار گرفته است.

خیاطیان تاکید کرد: صندوق‎ها به عنوان نهادهای مالی محسوب می‎شوند و از آنجایی که با شرکت‎های دانش‎بنیان آشنایی دارند می‎توانند به عنوان بازوی قوی صندوق نوآوری و شکوفایی باشند.
کد مطلب : ۲۷۱۱۶۷
نظرات شما
Denmark
وظیفه این سازمان، توزیع پیک نوروزیه؟
دقیقا چه کاری می کنن؟!
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما