۰

راه اندازی سرویس‌های الکترونیکی سازمان ثبت ویژه شروع کسب و کار

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۵
راه اندازی سرویس‌های الکترونیکی سازمان ثبت ویژه شروع کسب و کار

آی‌تی‌من- احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله از این سازمان گفت: در بازه زمانی سال‌های ۸۸ تا ۹۷، حدود ۵۳۰ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سال ۱۳۸۸  حدود ۲۷ میلیون و در سال ۹۷ بالغ بر ۷۰ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است که نشان از رشد ۱۶۰ درصدی به معنای عام است.

تویسرکانی درباره حجم خدمات الکترونیکی گفت: ۹۹ درصد از خدمات از طریق سیستم‌های الکترونیکی ارائه می‌شود و این در حالی است که در سال ۸۸ هیچ خدمتی از طریق سیستم‌های الکترونیکی انجام نمی‌شد.

وی با اشاره به حوزه املاک و کاداستر اراضی شهری و حومه گفت: ۹۸ درصد از حوزه شهری انجام شده و امروز به شکل عملیاتی شده است و بالغ بر ۲۲ میلیون سند مالکیت در سیستم کاراکتر صادر شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه درباره وصول مطالبات بانک‌ها گفت: طی بازه زمانی ده ساله ۳۷۶ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال از مطالبات معوق بانک‌ها را سازمان ثبت وصول کرده است. همچنین در حوزه اقدامات تحولی در قالب برنامه‌ریزی‌های سالانه ۳۵۴۶ برنامه عملیاتی را در قالب برنامه سالانه تصویب و اجرا کردیم تا سازمان ثبت در همه بخش‌ها متحول شود.

وی با اشاره به طرح کاداستر گفت: در بافت مسکونی روستایی ۳۱ درصد، در بافت اراضی زراعی ۳ درصد کاداستر اراضی منابع ۱۸ درصد پیشرفت داشتیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز کشور به شبکه‌ای مجهز است که ۱۴۴ ایستگاه ماهواره‌ای دارد و قریب به ۲ هزار گیرنده متحرک در زمینه انجام کاداستر در حال فعالیت هستند.

تویسرکانی ادامه داد: در این ده سال سازمان ثبت بیش از
۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب و به خزانه دولت واریز کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در بازه زمانی ده ساله ۸۸ تا ۹۷، تعداد ۴۱ هزار و ۵۵ اختراع در کشور به ثبت رسیده و ۱۶۴ هزار و ۳۱۷ برند یا علامت تجاری ثبت شده است.
تویسرکانی گفت: در این بازه زمانی ۳۹ هزار و ۱۲۵ علامت تجاری بین‌المللی توسط صاحبان علامت یا مراکز تجاری شرکت‌ها به ثبت رسیده که نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد.

تویسرکانی ادامه داد: در حوزه فناوری اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته و امروز از بروکراسی سنتی به روش‌های مدرن ارتقا پیدا کردیم، همچنین امکان ارتباط سرویس اطلاع رسانی فعالیت شرکت‌ها و تمامی اطلاعات مربوط به شرکت‌های تجاری به لحظه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و این سرویس الکترونیکی امروز به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: ما تا می‌توانیم ثبت شرکت‌ها را به سرعت انجام می‌دهیم ولی قوانین متعددی که کاملا روشن است دستگاه‌ها را به نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها مکلف کرده است. طبق مستندات سازمان امور مالیاتی به موجب قانون بعد از ثبت شرکت وظیفه نظارت بر فعالیت اقتصادی آن‌ها را بر عهده دارد و قانونگذار امکان توقف شرکت‌ها را برای سازمان امور مالیاتی فراهم کرده است که نشان می‌دهد نظارت بر فعالیت‌های کشور ساز و کار قانونی دارد.

وی بیان کرد: لیکن شرکتی ثبت می‌شود و تسهیلات می‌گیرد و بعد می‌گویند شرکتی وجود ندارد که لازم است مطابق سازوکارهای قانونی حتما نظارت کنند تا سازمان متخلف شناسایی شود.

تویسرکانی گفت: همچنین بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به موجب قانون وظیفه اعتبارسنجی شرکت‌ها، اعطای تسهیلات، ایجاد و سازماندهی حساب‌های بانکی شرکت‌ها و وظیفه نظارتی را برعهده دارند از سویی وزارت صنعت و معدن و تجارت، نیروی انتظامی، سازمان بورس، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و ... به موجب قانون وظیفه‌های
مشخصی برای نظارت بر کار شرکت‌ها دارند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربیان کرد: از سازمان‌های مرتبط انتظار داریم اگر یک شرکتی از فعالیت خود عدول کرد حتما توسط آن‌ها بررسی شود و به سمت قانونمند شدن امور اقتصادی پیش برویم و شاهد تخلفات اینچنینی نباشیم.

وی در پاسخ به اینکه برخی از سازمان‌ها با انجام طرح کاداستر همکاری نکرده‌اند، گفت: برخی از دستگاه‌ها اظهار می‌کنند منابع ندارند و به تکالیف خود در ماده 9 عمل نکرده‌اند، به این دلیل ما در رابطه با اراضی ملی در اجرای طرح کاداستر عقب ماندگی داریم که امید است با پیگیری‌های انجام شده این موضوع نیز برطرف شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره شناسایی اموال مفسدین اقتصادی مثل وحید مظلومین گفت: بعد از دستگیری اسامی آن‌ها به سازمان ثبت داده شد و با سیستم‌های ایجاد شده و به صورت لحظه‌ای لیست اموال آن‌ها به دستگاه قضایی اعلام می‌گردد و این لیست شامل اموالی است که ثبت شده و از کانال قانونی نقل و انتقال پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل سیستم‌هایی که در سازمان ثبت ایجاد کردیم گاهی روزانه بیش از ده هزار استعلام از سازمان ثبت صورت می گیرد و در واقع معنی شفافیت در زمینه اقتصادی نیز همین است.

در این مراسم علاوه بر راه اند‌ازی سرویس‌های الکترونیکی در راستای شروع کسب و کار و ثبت مالکیت مابین اداره ثبت و امور مالیاتی، پرتال جدید سازمان ثبت اسناد نیز راه اندازی شد و پروژه‌های استانی و بهره برداری از ساختمان اداره کل ثبت اسناد و املاک در استان کهکیلویه و بویر احمد و ثبت اسناد و املاک ناحیه یک یاسوج مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین پروژه‌هایی در استان گلستان، چهار محال و بختیاری، شهرستان شهر کرد، استان هرمزگان (اداره ثبت اسناد واملاک پارسیان)، اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان فراهان در استان مرکزی به بهره برداری رسید.
 
کد مطلب : ۲۷۱۲۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما