کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با فناوری جدید شرکت NEC

شناسایی افراد، بدون داشتن تصویر چهره‌شان ممکن شد

New Atlas , 21 بهمن 1397 ساعت 19:07

شرکت NEC فناوری جدیدی را معرفی کرده است که قادر است افراد را از طریق تصاویر ضبط شده از آنها در محیط‌های تاریک، خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام، وقتیکه چهره‌شان در تصویر غیرواضح و نصفه‌و‌نیمه است یا حتی در حالیکه ماسک بر چهره زده‌اند، با ضریب دقتی بالا شناسایی کند.



به گزارش نیواطلس، به احتمال زیاد تصور و ذهنیت عمومی اینگونه است که اگر چهره‌مان پوشیده باشد یا دوربین در پشت سرمان قرار داشته باشد، دیگر توسط دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی نخواهیم شد. شاید تاکنون اینگونه بوده است اما دیگر به اینصورت نخواهد بود چرا که پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی، هم اکنون امکان شناسایی افراد بدون داشتن تصویری از چهره‌شان را نیز مهیا کرده است .

شرکت NEC اعلام کرده است که سیستم جدیدی را توسعه داده که می‌تواند افراد را بدون در اختیار داشتن تصویری از چهره فرد، و تنها بر مبنای تصاویر ناقص و مبهمی که از آن فرد در اختیار دارد، شناسایی کند. 

توسعه‌دهندگان این سیستم می‌گویند با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل فرم بدن و لباس در طول آزمایش‌های انجام شده، به دقت ۹۰ درصد رسیده‌اند.




این سیستم که با عنوان «فناوری بازشناسی فرد»(Person Re-Identification Technology) نامگذاری و معرفی شده است؛ برای شناسایی افراد فقط روی اطلاعات و تصاویر موجود از چهره و صورت متمرکز نمی‌شود و همه مختصات و مشخصات ثبت شده از اجزای مختلف بدن و تمام اندام‌‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

بنابراین تمام تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های امنیتی در سطح شهر یا مناطق شلوغ و پر رفت‌ و آمد عمومی اگر چه ممکن است به نظر ما کاملا مبهم و غیر واضح باشند اما می‌توانند برای سیستم بازشناسایی NEC، اطلاعاتی مفید، قابل استفاده  و حتی بسیار ارزشمند باشند.



شرکت NEC می‌گوید این فناوری می‌تواند در ردیابی و شناسایی سارقان و متخلفانی که چهره‌هایشان را پوشانده‌اند هم مفید باشد.

البته این سیستم حتما به یک تصویر منبع (تصویری از شخص مورد نظر برای شناسایی) نیاز دارد، اما پس از آن می‌تواند به شکلی مؤثر از تک تک ویژگی‌های بدنی فرد برای شناسایی او استفاده کند.

این سیستم شناسایی مبتنی بر هوش مصنوعی قادر است با ضریب دقتی بسیار بالا، افراد را حتی در هنگام حرکت، با چهره پوشیده یا نامشخص، حتی از پشت سر و تنها بر در اختیار داشتن یک ویدیوی کم‌کیفیت، غیرشفاف یا تصاویر مبهم گرفته شده توسط یک دوربین مدار بسته در یک مکان شلوغ عمومی شناسایی کند.
 
شرکت NEC همچنین در حال کار روی افزایش ایمنی شهرهای پرجمعیت با استفاده از این سیستم در مکان‌های شلوغ و پُررفت وآمدی همچون ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، ادارات، سازمان‌ها و اماکن حساس و مهم دولتی و ... است.

این سیستم هم مانند سایر تکنولوژی نظارتی و به دلیل مسایل حریم خصوصی مخالفانی جدی دارد. در حالی که که چنین سیستم‌هایی به شناسایی سریع‌تر مجرمان کمک شایانی می‌کنند، اما این واقعیت هم بسیار مهم و قابل توجه است که آدمها اصلا دوست ندارند احساس کنند که همیشه و در همه جا تحت نظر و کنترل هستند.

سوال اصلی این است که این فناوری و تکنولوژی های مشابه آن چگونه باید به کار گرفته شوند که امکان سواستفاده و نگرانی های موجود درباره تهدید حریم خصوصی افراد از طریق آنها، کاهش پیدا کند.


 


کد مطلب: 271253

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271253/شناسایی-افراد-بدون-داشتن-تصویر-چهره-شان-ممکن

ITMen
  https://www.itmen.ir