کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری:

راز سعادت استارتاپ‌ها دور شدن از دولت است

معاونت علمی , 26 بهمن 1397 ساعت 17:05

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توجهی ویژه به جوانان خلاق، فناوری، نوآوری و شرکت های دانش بنیان دارند. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است.



آی‌تی‌من- صبح پنج شنبه گذشته جمع فعالان موبایلی و اپلیکیشن‌ها، جمع بود. این جمع استارتاپی به بهانه برگزاری مراسم پایانی «یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران» میزبان سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری شد.

سورنا ستاری در این مراسم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها قرار است مشکلات مردم را حل کنند و دولت نیز زیرساخت لازم را فراهم می‌کند. اگرچه بخشی از این زیرساخت ممکن است شامل حمایت‌های مالی مانند تسهیلات ارزان قیمت باشد اما به معنای دخالت دولت در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری نیست.

ستاری، توصیه‌ای برای فعالان استارتاپی داشت و با تأکید بر این‌که اکوسیستم باید فاصله اش را از دولت حفظ کند، اظهار کرد: دولتی‌ها نباید وارد این اکوسیستم شوند. تمامی استارتاپ‌های موفق که گام در مسیر درآمدهای میلیاردی گذاشته‌اند و به بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای سنتی تنه می‌زند، پولی از دولت دریافت‌ نکرده‌اند و راه سعادت‌شان در حفظ فاصله با دولت است. ورود دولت به این زیست‌بوم، مخرب خواهد بود.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، از رونق فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری خبر داد و به ضرورت یک انتخاب اشاره کرد: فرهنگ تکیه به درآمدهای نفتی و خام‌فروش، جای خود را به فرهنگ نوآوری و کارآفرینی می‌دهد. اکنون جامعه باید از میان دولتی که نوآوری را سرکوب کند و دولتی که از نوآوری حمایت کند، دست به انتخاب بزند؛ ماهیت و تفکر مبتنی بر منابع زیرزمینی، مخالف و سرکوبگر نوآوری است، بنابراین تفکر دولتی و بروکراتیک، راه را بر شکل‌گیری زیست‌بومی سازگار با کارآفرینی و نوآوری سد می‌کند.
 
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این میدان را یک ستون اساسی برای توسعه زیست‌بوم جدید دانست و گفت: یک بخش عمده این کار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند. سرمایه‌گذارانی که بر اساس فرهنگ جدید، ارزش سرمایه‌گذاری روی جوان خلاق را بدانند و پیش‌بینی کنند با سرمایه گذاری روی ایده‌های آنان در چه جایگاهی قرار می‌گیرند.

ستاری با بیان این‌که دانشگاه ها نقشی کلیدی در هدایت جوانان به کسب و کار نوآورانه ایفا می کند، ادامه داد: در این زیست‌بوم، دانشگاه ها نقش کلیدی و در متن جامعه ایفا می‌کنند. دانشگاه‌ها برای حضور اثربخش در این فضا، نگرش تفکرات‌شان را اصلاح کنند.
 


کد مطلب: 271299

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271299/راز-سعادت-استارتاپ-ها-دور-شدن-دولت

ITMen
  https://www.itmen.ir