کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خودروهای خودران سطح هوشیاری رانندگان را پایین می‌آورد

New Atlas , 14 اسفند 1397 ساعت 16:25

مترجم : نسترن صائبی

مطالعات جدید محققان دانشگاه رایس و تگزاس آمریکا نشان می‌دهد زمانی که خودروهای خودران به خطر می‌افتند و نمی‌توانند مخاطرات احتمالی را شناسایی کنند، راننده نیز به احتمال زیاد قادر به شناسایی این احتمالات نیست و نمی‌تواند نسبت به این خطرات واکنشی نشان دهد.



 آی‌تی‌من به گزارش NewAtles این تحقیقات در واقع نشان می‌دهد هر چه راننده زمان بیشتری را پشت فرمان خودروی خودران بگذراند، میزان آمادگی‌اش برای پاسخ به خطرهای احتمالی کاهش می‌یابد.

این استدلال که ویژگی‌ «خودکار پایلوت» در خودروهای بدون راننده یا خودران منجر به کاهش هوشیاری راننده می‌شود، کاملا درست به نظر می‌رسد و مطالعه محققان روی رفتارهای ۶۰ راننده داری گواهینامه در حین رانندگی در یک ماشین خودران شبیه‌سازی شده، نیز دقیقا این موضوع را ثابت می‌کند. به این شرکت کنندگان، خطرات احتمالی مربوط به مسیر را گوشزد کردند و همچنین به آنها گفتند که این خودروی خودران نمی‌تواند به برخی از این خطرات واکنش نشان دهد. سپس این شرکت کنندگان شروع به رانندگی در این خودروی شبیه‌سازی کردند، ولی با این تفاسیر که به آنها گفته شد در طول مسیر شبیه‌سازی شده نباید از فرمان یا پدال استفاده کنند.

خطرات احتمالی این خودروی خودران شامل خودروهای غیرمجاز متوقف یا پارک شده در تقاطع‌ها، ورود بدون اجازه به خط حرکت راننده در سطوح مختلف می‌شود.

در این بررسی‌ها مشخص شد که در ۱۰ دقیقه ابتدایی رانندگی، دقت راننده در تشخیص و همچنین واکنش نشان دادن در برابر این خطرات بیش از 88 درصد بود. این امر نشان می‌دهد که تمامی رانندگان با وجودی که از خطرات احتمالی خبر داشتند، اما زمانی که خودرو این خطرات را شناسایی نکرد، آنها نیز هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.
جالب اینجاست که با گذشت زمان، اوضاع بدتر از این هم شد و پس از ۴۰ دقیقه از شروع شبیه‌سازی، دقت راننده بین هفت تا ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

پت دلوشیا، استاد علوم روان‌شناسی دانشگاه رایس در این مورد می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که دلیل کاهش سطح هوشیاری و واکنش راننده در حالت خودران در برابر خطرها این است که راننده بعد از مدتی به رانندگی خودکار خودرو عادت می‌‌کند و حتی از این شرایط احساس رضایت نیز دارد.

این تحقیق به خوبی نشان می‌دهد که پدیده نظارت به مرور زمان سخت می‌شود و نظارت بر خودروی خودران در طول زمان دشوارتر می‌شود.

اریک گرینلی، استادیار علوم روانشناسی دانشگاه تگزاس نیز در این مورد می‌گوید: تا زمانی‌که سیستم‌های رانندگی خودران به حدی نرسیده که کاملا قابل اطمینان در همه شرایط باشد، راننده باید به خطرها پاسخ نشان دهد و هوشیار باقی بماند و خود را آماده واکنش سریع کند. با این حال تحقیق اخیر نشان می‌دهد که هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و تا خودران بودن کامل خودروها زمان درازی در پیش داریم. سیستم‌های رانندگی خودران کاملا مطمئن شوند و در هر وضعیتی به خطرها پاسخ دهند، راننده باید هوشیار باقی بماند و آماده‌ی واکنش سریع باشد. این تحقیق نشان می‌دهد هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

 


کد مطلب: 271394

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271394/خودروهای-خودران-سطح-هوشیاری-رانندگان-پایین-می-آورد

ITMen
  https://www.itmen.ir