۰

طراحی روبات‌های نرم با چاپ شده سه‌بعدی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۶
طراحی روبات‌های نرم با چاپ شده سه‌بعدی

آی‌تی‌من- به گزارش ScienceDaily امروز جمعیت سالخورده جهان روز به روز در حال افزایش است. تعداد افراد مسن‌تر، یعنی بالای 60 سال، تا سال 2050 به بیش از دو برابر امروز افزایش خواهد یافت و رشد این گروه از اجتماع حتی سریع‌تر از همه گروه‌های سنی جوان در سراسر جهان خواهد بود.

این روند با افزایش تقاضا برای مراقبت از سالمندان آن هم به صورت 24 ساعته نه تنها در بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان، بلکه در خانه‌ها و آپارتمان‌های شخصی همراه خواهد بود. بر همین اساس، هم‌اکنون روبات‌های پرستاری برای این قشر از جامعه طراحی شده‌اند که می‌توانند به بسیاری از کارهای یک پرستار را انجام دهند و از آنها مراقبت کنند. پیش‌بینی می‌شود که تعداد این روبات‌ها تا سال 2045 به دلیل تقاضای زیاد به 450 هزار واحد برسد، زیرا در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا با کمبود پرستار و نیروی مراقبتی برای نگهداری از سالمندان روبه‌رو هستند.

محققان می‌گویند: متاسفانه ساختار سخت و محکم روبات‌های پرستار کنونی مانع از ایجاد ارتباط ایمن انسان و روبات‌ می‌شود و کمک آنها محدود به تعاملات اجتماعی است. هنوز هم شرایط طوری نیست که شما بخواهید دست کودکان یا افراد سالخورده‌تان را با خیال راحت در دستان یک روبات بگذارید.

با این حال، تحقیقات جدید محققان در زمینه علوم مواد، موجب شده که به ابداع روشی برای ساخت روبات‌هایی دست پیدا کنند که بدن‌های تغییر پذیری دارند؛ به این شکل که زمانی که به آنها دست می‌زنیم مثل آهن سفت و محکم نیستند و تا حدودی تغییر شکل می‌دهند. اما هم‌اکنون، طراحی، ساخت و کنترل پیچیده روبات‌های نرم مانع تجاری شدن این فناوری و کاربرد آن در خانه می‌شود.

محققان دانشگاه پردو در همین راستا روشی را ابداع کردند که می‌توان با کمک چاپگر سه‌بعدی روبات‌های نرم طراحی کرد.

روش ابداعی این محققان سه مرحله دارد. ابتدا کاربر با کامپیوتر طرح مورد دلخواه خود را به صورت کد یا CAD برای روبات می‌کشد و فایل آن رنگ می‌کند تا نشان دهد که کدام قسمت‌های این روبات حرکت می‌کنند. سپس این فایل به یک الگوریتم کامپیوتری داده می‌شود. این الگوریتم در عرض چند ثانیه مدل کد را به فایلی تبدیل می‌کند که قابل چاپ در چاپگر سه‌بعدی باشد. این روبات‌های نرم همانند انسان‌ها حرکت می‌کنند.
 
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : Science Daily
کد مطلب : ۲۷۱۶۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما