۰

بازار هند در تسخیر موبایل‌های چینی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۶
بازار هند در تسخیر موبایل‌های چینی
 
آی‌تی‌من- بر اساس بررسی‌های موسسه تحقیق بازار Counterpoint هم اکنون سهم 66 درصدی بازار موبایل هندوستان، به لطف رشد فروش برندهایی مثل Vivo، Realme و OPPO در اختیار چینی‌هاست.

در این بین، برند Vivo شاهد رشد 119 درصدی سالانه فروش در این بازار بوده و اوپو نیز رشد 28 درصدی را ثبت کرده است. بخشی از موفقیت ویوو به دلیل توسعه محصولات میان رده 100 تا 180 دلاری و سری V بوده است. اوپو نیز تمرکز خود را در بازار هند روی گوشی‌های 210 تا 350 دلاری گذاشته که چندان محدوده قیمت پر رقابتی نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار موبایل‌های هوشمند هندوستان توجه‌ها را به ویژه در میان برندهای چینی به خود جلب کرده است. میزان مصرف دیتا در این بازار رو به افزایش است و کاربران هندی، نسبت به سایر کشورها در منطقه جنوب شرق آسیا، با سرعت بیشتری گوشی‌های‌شان را تعویض می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که  کاربران هندی هزینه بیشتری برای خرید گوشی انجام دهند. این تقاضا موجب افزایش قیمت گوشی در مجموع شده است. نتیجه این وضعیت این است که امکانات گوشی‌های پیشرفته‌تر روی میان‌رده‌ها هم قرار می‌گیرد و پیش‌بینی‌ها حاکی است که در ماه‌های آینده رقابت شدیدتری در بازار گوشی‌های میان رده شکل بگیرد.

رشد فروش گوشی به بازار هند در سه ماهه اول سال 2019 نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل 4 درصد رشد کرده است. البته اوایل زمستان این رشد اندک گزارش شده بود؛ اما در روزهای پایانی فصل سرعت بیشتری در فروش دیده شد. به گفته آنیشکا جایین، تحلیلگر موسسه کانترپوینت، میزان کلی رشد فروش در سه ماهه اول سال کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و برخی برندهای بزرگ، به جای واردات به فروش موجودی خود پرداخته‌اند.

از سوی دیگر، تمامی برندهای اصلی در فصل مورد نظر برای افزایش سهم خود در بازارهای غیر آنلاین تلاش کرده‌اند. شیائومی یکی از این برندهاست که برنامه‌ای برای توسعه فروشگاه‌های فیزیکی خود به اجرا گذاشته است. این فروشگاه‌ها با دو نام Mi Home و Mi Store راه اندازی می‌شود که دومی بیشتر برای شهرهای کوچک‌تر درنظر گرفته شده است.

Realme نیز که از ابتدا به عنوان یک برند صرفا آنلاین در این بازار شروع به کار کرده بود، اکنون سهم عمده‌ای از فروشش را در فروشگاه‌های آفلاین و فیزیکی انجام می‌دهد.
وان‌پلاس نیز در حال توسعه کانال‌های فیزیکی فروش از طریق راه‌اندازی فروشگاه‌های اختصاصی در شهرهای بزرگ هند است.

جالب اینجاست که برندهای چینی در فهرست پرفروش‌ها در هند، 5 رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین مقام پرفروش‌ترین گوشی به Redmi 6A شیائومی تعلق گرفته و پس از آن گوشی‌های Note 6 Pro شیائومی، Redmi Y2 همین برند، سامسونگ گلکسی M20 و گلکسی A50 قرار گرفته‌اند. ده مدل پرفروش بازار هند در مجموع 35 درصد کل فروش این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

اگرچه برندهایی مثل Vivo رشد سریعی داشته‌اند؛ اما شیائومی همچنان رهبر این بازار است. این برند با معرفی گوشی‌های متنوع، توانسته نظر طیف وسیعی از خریداران را جلب کند. هرچند که شیائومی نسبت به سال  گذشته، رقابت شدیدتری را از سوی سایر برندها تحمل می‌کند.

سامسونگ نیز در سبد محصولاتش تغییرات اساسی داده و با معرفی سری M با فروش صرفا آنلاین رویکردی تهاجمی به این بازار داشته است. این برند محصولات تازه‌ای از سری A نیز به این بازار روانه کرده که این دو سری در مجموع سه پنجم کل فروش سامسونگ در فصل اول سال به هند را شامل شده است.

برند Vivo نیز که توانسته به بهترین وضعیت‌اش در بازار هند از ابتدای عرضه تا کنون دست یابد، تمرکزش را روی گوشی مدل V15 به همراه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی تهاجمی گذاشته است.

جدول1: سهم بازار موبایل‌های هوشمند در سه ماهه اول 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل

گوشی Realme 3 نیز یکی از عوامل رشد سهم بازار این برند در هند ارزیابی می‌شود.
اما در هندوستان گوشی‌های ارزان قیمت غیرهوشمند یا همان Feature phone‌ها نیز بازاری بسیار بزرگ دارند و به تنهایی در هند 400 میلیون مشتری برای این گوشی‌های غیر هوشمند وجود دارد. این بازار نیز حداقل در 5 سال آینده همچنان در هند پابرجا خواهد بود.

در بازار گوشی‌ها غیرهوشمند نیز سامسونگ در  سه ماهه اول سال 2019 به سهم 15 درصدی دست یافته که نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل تقریبا یک و نیم برابر شده است. اما در این بازار رتبه اول همچمنان در اختیار برند JIO با 30 درصد بازار است هر چند که این برند با افت شدید سهم بازار مواجه بوده است. در این میان، برندهای لاوا و نوکیا در رده‌های بعدی قرار دارند.

جدول2: سهم بازار موبایل‌های غیر هوشمند در سه ماهه اول 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل

 
مترجم : ایمان بیک
کد مطلب : ۲۷۱۸۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما