۰
دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌اصفهان مطرح کرد؛

معاونت علمی ریاست‌جمهوری از همه تولیدکنندگان فناوری در کشور حمایت کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۸
معاونت علمی ریاست‌جمهوری از همه تولیدکنندگان فناوری در کشور حمایت کند
آی‌تی‌من- سیدیاسر معین‌الدینی دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان،  اشاره‌ای به سابقه تشکیل انجمن در اصفهان کرد و گفت: پس از 20 سال که از فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌گذشت، شرکت‌های فعال به این نتیجه رسیدند در قالب یک تشکل در کنار یکدیگر جمع شوند و این اتفاق در سال 94 با حضور نماینده اتاق ایران در اتاق بازرگانی اصفهان رخ داد و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌اصفهان اولین هیات‌مدیره خود را طی انتخاباتی شناخت. تجربه انباشت شده در فناوران استان اصفهان در این سال‌ها به انجمن منتقل و موجب شد نیازهای جمعی صنف در نظر گرفته شود. بنابراین اساسنامه انجمن در سه محور اصلی هم‌افزایی، توانمندسازی و ارتباط با نهادهای حاکمیتی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه به‌عنوان نهاد تخصصی هشدار و بازخورد می‌دهیم، افزود: هر شرکتی در این خصوص به ما مراجعه کند حاصل تجربیات 20 ساله تولیدکنندگان فناوری در استان اصفهان را را با آن‌ها در میان می‌گذاریم و مشاوره همه‌جانبه‌ای را ارائه کرده و تمام مشکلات را صادقانه مطرح می‌کنیم تا مبادا منابع و استعدادی در این راه تلف شود.

لزوم حمایت از فناوری‌های میانه و ابتدایی
معین‌الدینی با بیان اینکه در انجمن عنوان فناور را برای کسانی که تولیدکننده فناوری هستند، درنظر گرفتیم تا نماینده آنها در استان باشیم، افزود: حال این فناوری می‌تواند در سطوح پیشرفته High Tech، سطح میانه Mid Tech یا سطح ابتدایی low Tech باشد. همان‌گونه که باید کالای ایرانی را مورد حمایت قرار دهیم باید فناوری ایرانی و تولیدکننده فناوری ایرانی را هم حمایت کنیم.

او در ادامه افزود: گاهی برچسب می‌زنیم و بخشی از تولیدکنندگان را با عنوان دانش‌بنیان در زمره تولیدکنندگان هایتک قرار می‌دهیم و از این گروه حمایت‌های ویژه‌ای به عمل می‌آوریم که بسیار خوب و ارزشمند است. ولی آیا تامین تکنولوژی در سطوح میانه  Mid Tech و پایین low Tech حمایت و توسعه نیاز ندارد؟

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌اصفهان با طرح این سوال ادامه داد: وقتی آمار واردات را نگاه می‌کنیم اتفاقا در حوزه هایتک واردات زیاد نیست و در مقابل بالاترین حجم ارزبری کشور مربوط به کالاهاییست که تکنولوژی متوسط و ابتدایی دارند. نقدی که به معاونت علمی و فناوری داریم این است که این روزها کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت برای حمایت از شرکت‌ها در 90 درصد موارد، فناوری‌های پیشرفته را جزو دانش‌بنیان‌ها تعریف می‌کنند درحالی‌که فناوری‌های میانه و  ابتدایی نیز برای رشد و توسعه کشور نیاز به توجه و حمایت دارند.

به گفته معین‌الدینی، پیشنهاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه حمایت‌های تخصصی به کل تولیدکنندگان فناوری در کشور است.
 
شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان
او به ضعف معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: بستر اتاق بازرگانی ایران، استان‌ها و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان می‌تواند برای شناسایی شرکت‌ها و ایجاد تعامل میان آن‌ها مفید واقع شود. فعالان اقتصادی نیز گاهی بدون آگاهی از فنّاوری‌های تولیدشده در کشور اقدام به واردات می‌کنند. اینجاست که مجمع، انجمن استان و اتاق‌های بازرگانی باید بسترهایی را ایجاد کنند که فناوری‌های تولیدشده در ایران در معرض آگاهی فعالان بخش خصوصی و خریداران حاکمیتی قرار گیرد.

آموزش مهارت‌ها
دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان با بیان اینکه فضای واقعی کسب‌وکار، فضای سود و زیان است و در دانشگاه‌ها شخص را برای این موارد آماده نمی‌کنند؛ تاکید کرد: کارآفرینان به مهارت‌های مدیریتی برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌های‌شان نیاز دارند در حالی‌که دانشگاه‌ها تنها مهارت‌های تکنولوژیک را آموزش می‌دهند.
 
کد مطلب : ۲۷۱۹۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما