کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی مطرح شد

ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان 13 درصد، در ایران زیر یک درصد

مرکز ملی فضای مجازی , 21 ارديبهشت 1398 ساعت 23:10

کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور، «کتاب دیجیتال ایران؛ موانع و راهکارهای توسعه آن» را بررسی کرد.



آی‌تی‌من- در نود و چهارمین جلسه کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور وضعیت کتاب دیجیتال در ایران و جهان، مزایای رشد و توسعه صنعت کتاب دیجیتال درایران، موانع و چالش‌های فراروی صنعت کتاب دیجیتال؛ راهکار‌های رشد و توسعه کتاب دیجیتال بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

بنابراین گزارش، طبق آمار موسسه خانه کتاب ایران، طی 40 سال اخیر حدود یک میلیون و 320 هزار عنوان کتاب کاغذی چاپ شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 750 هزار عنوان کتاب از کل کتاب‌های چاپ شده در 40 سال اخیر، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به نوعی «حبس شده» تلقی می‌شود چرا که چاپ مجدد کاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد.

بر همین اساس انتشار دیجیتال و کم هزینه این 750 هزار عنوان کتاب در فضای مجازی، راهکار مناسبی برای در دسترس عموم مردم به ویژه نسل جوان قرار گرفتن این کتاب‌ها است.

با توجه به این که متوسط ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان 13 درصد است که این آمار در ایران کمتر از یک درصد برآورد شده نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی و تلاش جهت ارتقای سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است و در همین راستا تدوین «طرح جامع ساماندهی کتاب دیجیتال» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با همکاری سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

علاوه بر اعضای دائمی ‌کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور، نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌کشور، پنج نماینده از بخش خصوصی فعال در حوزه کتاب دیجیتال ایران نیز حضور داشتند.

 


کد مطلب: 271943

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271943/ضریب-نفوذ-کتاب-دیجیتال-جهان-13-درصد-ایران-زیر-یک

ITMen
  https://www.itmen.ir