۰
با حضور رییس هلال احمر و وزیر ارتباطات انجام شد

افتتاح سه پروژه ارتباطی در حوزه امداد و نجات

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۹
افتتاح سه پروژه ارتباطی در حوزه امداد و نجات

آی‌تی‌من- علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر با بیان لزوم هماهنگی یگان‌های امدادی با فناوری روز ارتباطات افزود: در زمان وقوع حوادث در مناطق دور افتاده به طور جدی نیاز داریم که بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارتباط برقرار کنیم.

پیوندی با بیان اینکه امروز دو میلیون داوطلب در سراسر کشور خدمت رسانی می‌کنند که ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها عضو رسمی سازمان هستند، گفت: بنابراین نیاز است تا با بدنه جامعه ارتباطات قوی برقرار کنیم که این مساله به داشتن یک شبکه ارتباطی قوی نیاز دارد، اگرچه تا به امروز تلاش‌های خوبی صورت گرفته، اما کافی نبوده است.

وی افزود: بخش دیگری از این نیاز‌ها مربوط به اطلاع‌رسانی و هشدار دادن به مردم در زمان حادثه است، باید بتوانیم برای جلوگیری از وقوع حادثه به موقع اطلا‌ع‌رسانی کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: البته در وزارت ارتباطات فعالیت‌هایی صورت گرفته، اما در جمعیت هلال احمر هنوز کاری انجام نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از نیاز‌ها امدادرسانی به حادثه دیدگانی است که در حوادث ارتباط با آن‌ها با همه قطع شده است، پس باید یک شبکه ارتباطی وجود داشته باشد تا بتوانیم خدمات را به این افراد برسانیم.

پیوندی تصریح کرد: علاوه بر این افرادی هستند که در مناطقی مانند جنگل و کوه و دشت دچار حادثه می‌شوند که نیاز است برای خدمت رسانی به این افراد یک شبکه ارتباطی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط بروزرسانی و تجهیز وسایل ارتباطی در جمعیت هلال احمر ضرورت دارد و باید تغییر نگاه داشته
باشیم، به همین خاطر باید همکاری‌هایی را با وزارت ارتباطات داشته باشیم.

رییس جمعیت هلال احمر درباره رونمایی از سامانه #۱۱۲* گفت: این سامانه پل ارتباطی جمعیت هلال احمر و مردم است تا آن‌ها بدانند کمک‌هایشان چگونه توزیع می‌شود.

پیوندی گفت: امروز در ۱۷ استان کشور ارتباط آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است؛ در مراکز استان‌ها مرکز هدایت عملیات داریم که از تکنولوژی خوبی برخوردار است. اما نکته‌ای که در ارتباطات وجود دارد، سرعت پیشرفت تکنولوژی است که باید متناسب با این سرعت حرکت کنیم.

وی به رونمایی از شبکه نورنتا (شبکه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر) نیز پرداخت و افزود: تلاش می‌کنیم با همکاری دو سویه با وزارت ارتباطات تجهیزات‌مان را به روز کنیم.

نیاز به سیستم اعلام هشدار داشتیم
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز گفت: در حوادث سیلاب‌های اخیر کشور ۶۰ میلیون پیام هشدار برای مردم ارسال شد.

وی ادامه داد: نکته ای که مهم است نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در هشدار سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد.

جهرمی با بیان آمار اطلاع رسانی‌ها در حوادث سیل اخیر، گفت: مجموعا ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط سیستم اعلام هشدار ارسال شد؛ در حوادث اخیر اگر میزان تلفات کم بود دلیلش مکانیزم‌های اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشت.

وزیر ارتباطات گفت: زیرساخت‌های ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شد و تمامی کانال‌ها و تجهیزات از بین رفت، حتی
شبکه برق از دسترس رفت؛ شب حوادث پل دختر شب‌های سختی بود که هیچ راه ارتباطی با مردم و مسوولان نبود که بلاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم.

وی افزود: از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی توانستیم با افراد حادثه‌دیده در پل دختر ارتباط برقرار کنیم.



جهرمی ادامه داد: اتفاقی که پس از حوادث اخیر رخ داد این بود که متوجه شدیم جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان امدادرسان از زیر ساخت ارتباطی خوبی برقرار نیست و شبکه‌هایی که امروز رونمایی شد حاصل فعالیت‌هایی بوده که تاکنون انجام شده است؛ در این راستا توانسته‌ایم ارتباط ۴۳۰ پایگاه امدادی را روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کنیم و از سویی دیگر زیرساخت ارتباطی در ۱۷ استان از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است.

جهرمی بیان کرد: کسی که در حال امدادرسانی است باید بتواند راه‌های ارتباطی مناسبی داشته باشد.

وزیر ارتباطات گفت: کد #112* سامانه‌ای است که زمانی شماره‌گیری می‌شود موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام می‌کند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ساعات اولیه وقوع بحران ساعات طلایی است؛ امروز وزارت ارتباطات با کمک اپراتورها توانسته خودروهایی را به مناطق برساند برای برقرار ارتباط اما این خودروها در حوادث اخیر کارایی نداشتند، به همین جهت پروژه بالن‌ها را کلید زدیم علاوه بر این پروژه دکل‌های بادی را در دستور کار داریم
تا بتوانیم برقرار ارتباط در مناطق حادثه‌دیده را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: با کمک جمعیت هلال احمر می‌خواهیم سه مانور داشته باشیم تا پایان سال تا بتوانیم به یک پروتکل استاندارد دیت پیدا کنیم برای برقراری ارتباط در ساعات اولیه حوادث.

وزیر ارتباطات گفت: مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد برقراری ارتباط در لحظات اولیه وقوع بحران است که در یکی دو حادثه اخیر این ضعف کاملا مشهود بود.

ضعف ارتباطات در لحظات اولیه بحران داریم
وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز تجهیزات ارتباطی و مخابراتی هلال احمر در شرایط ویژه توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد، گفت: البته مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد برقراری ارتباط در لحظات اولیه وقوع بحران است که در یکی دو حادثه اخیر این ضعف کاملا مشهود بوده است.

وی بیان کرد: خودروهای ارتباطی هلال احمر در حادثه زلزله پل دختر ۴۸ ساعت پس از وقوع حادثه به محل حادثه رسید چراکه جاده‌ای نبود.

جهرمی با بیان اینکه باید طراحی دستگاه‌های ارتباطی به روز و متناسب با نیاز باشد، گفت: امروز آنطور که باید نیاز به تجهیزات لجستیکی نداریم و باید به سمت تجهیزاتی مانند دکل‌های بادی برویم؛ در این حوزه‌ها همکاری‌های مشترک داریم که بتوانیم در شرایط بحرانی زمان برقراری ارتباط را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

وی افزود: امروز تجهیزات خوب است، تکنولوژی به کار رفته خوب است اما باید سرعت برقراری ارتباط را کاهش دهیم و این امر میسر نخواهد شد مگر با ارتباطات دوسویه با وزارت ارتباطات و جمعیت هلال احمر.

 
کد مطلب : ۲۷۲۱۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما