کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توصیه به خویشتن‏داری و پرهیز از تصمیمات و اظهارنظرهای شتاب‌زده

سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای در حمایت از اسنپ بیانیه صادر کرد

نصر تهران , 26 خرداد 1398 ساعت 21:23

در پی رخدادها و حواشی ایجاد شده در روزهای گذشته، بیانیه سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای در حمایت از اسنپ منتشر شد.



آی‌تی‌من- چندی پیش یک کاربر توییتر، تصویری از مشخصات یک راننده اسنپ را منتشر و اعلام کرد که این راننده به نام سعید عابد، به دلیل بدحجابی، او را در بزرگراه پیاده کرده است.

این توییت، بلافاصله با واکنش مردمی گسترده مواجه شد؛ مردمی که به دو گروه موافق و مخالف عمل راننده مذکور تقسیم شده بودند.

در پی این اتفاق اسنپ نیز دو بیانیه صادر کرد و مسافر مذکور نیز به طور ناگهانی، با انتشار توییت دیگری از عمل خود عذرخواهی کرد.

اما بیانیه‌های اسنپ نیز موجب خشم برخی کاربران شد؛ به طوری که علاوه بر اظهارنظرهای گوناگون درباره حادثه که همچنان نیز ادامه دارد، جنبشی در حذف اپلیکیشن اسنپ از روی گوشی‌های موبایل از سوی برخی کاربران راه افتاد. در ادامه، انتشار پاسخ توییتری ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ به یک راننده این شرکت نیز به گمانه‌زنی‌ها در این زمینه دامن زد؛ اینکه آیا بیانیه‌های اسنپ به نوعی دستوری صادر شده است؟

حالا پس از چند روز که این واقعه گذشته، سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای، با انتشار بیانیه‌ای به موضوع واکنش نشان داده و از اسنپ حمایت کرده است.

متن بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که امروز منتشر شده، به این شرح است:
 
«سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای ضمن ابراز تاسف بابت حوادث و حواشی رخ داده پیرامون یکی از استارتاپ‌های بزرگ کشور (اسنپ) اعلام می‌دارد که بقا و رشد اکوسیستم استارتاپی کشور، به ویژه در شرایط حساس کنونی، منجر به تقویت اقتصاد و اشتغال جوانان شده و نیازمند حضور و همراهی همه ذینفعان اعم از تولیدکنندگان، بهره‌برداران و کلیه مراجع قانون‌گذاری و اجرایی این حوزه است. لذا نکاتی چند پیرامون این رخداد را یادآور می‌شود:
 
1- قاعدتاً کلیه فعالان اقتصادی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات خود را ملزم به رعایت قوانین جاری کشور دانسته و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند؛ هرچند ممکن است در این راستا ناخواسته با مشکلاتی نیز روبه‌رو شوند. البته تعداد این موارد با توجه به گسترش حوزه فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل توجه نبوده و با همراهی و عزم ذی‌نفعان مختلف همین موارد نیز می‌تواند کاهش یابد.

2- اکوسیستم استارتاپی در کشور به دلایل مختلف از جمله نوپا بودن آن، سرعت رشد فناوری، سرعت توسعه خدمات و همه گیر شدن خدمات آن در عرصه عمومی، سبک جدیدی در عرضه کالا و خدمات را بنا نهاده اند. این سبک جدید خود باعث بروز چالش‌هایی در جامعه و عرصه عمومی می‌شود که اغلب آنها از قبل یا قابل شناسایی نبوده و یا به سختی قابل پیش‌بینی هستند. به همین دلیل واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های پیرامون این موضوع نیز به دقت نظر بیشتری نیاز داشته و توجه به ملاحظات خاص این حوزه را نیز می‌طلبد.

3- رشد استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه عمومی، از یک طرف نیازمند اصلاح قوانین و به روز شدن آن‏ها متناسب با شرایط روز جامعه بوده و از طرف دیگر نیازمند یک رگولاتوری منظم و دقیق و چابک برای تطبیق رشد و توسعه این فناوری‌ها در جامعه است. رگولاتوری مناسب و کارآمد صنفی در این حوزه باعث می‌شود که جامعه از سردرگمی در واکنش به پدیده‌های نوظهور خلاصی یافته و حقوق همه ذی‌نفعان این حوزه به درستی تبیین و رعایت شود.

4- حوادث اخیر بار دیگر لزوم توجه به حریم خصوصی و قوانین خاص آن را در جامعه آشکار کرد و نشان داد هرگونه تاخیر در شفاف و روشن شدن حریم خصوصی در جامعه و تبعات ناشی از آن می‌تواند باعث مسائل و مشکلات بسیار حادتری برای مردم شود.
 
در پایان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن حمایت از کسب‌ ‏وکارهای این حوزه از مردم، اصحاب رسانه و کلیه دست‌اندرکاران دعوت می‌کند ضمن خویشتن‏داری از هر گونه تصمیمات و اظهارنظرهای شتاب‌زده و تعمیم آن به فضای عمومی که کسب ‏وکارهای موجود را با مخاطره مواجه می‌کند، پرهیز کنند، چرا که تبعات آن ممکن است باعث مشکلات فراوانی برای جوانان این مرز و بوم شود که در این اکوسیستم مشغول فعالیت هستند و خسارات جبران ناپذیری را بر کسب و کارها تحمیل کند.

سازمان نظام صنفی به منظور انجام وظایف صنفی و ملی خود از کمک کلیه فعالان، رسانه‏‌ها و مردم برای سامان‌دهی فعالیت‌های این حوزه استقبال می‌کند و آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای صاحب‌نظران در این خصوص است.»

 


کد مطلب: 272229

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272229/سازمان-نظام-صنفی-رایانه-ای-حمایت-اسنپ-بیانیه-صادر

ITMen
  https://www.itmen.ir