کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مناطق سردسیر در اولویت هستند

جزییات اعطای مجوز و ترخیص دستگاه‌های ماینینگ

11 مرداد 1398 ساعت 20:54

معاون گمرک ایران ضمن تشریح روند ترخیص دستگاه استخراج بیت کوین، ترخیص را منوط به دریافت مجوز‌های لازم از وزارت صمت و انجام ثبت سفارش دانست.



آی‌تی‌من- بعد از اما و اگر‌هایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، در روز‌های اخیر هیات وزیران طی مصوبه‌ای با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مجاز دانست.

این در حالی است که از چندی پیش بحث‌هایی در مورد واردات ماینر‌ها وجود داشت و گفته می‌شد در شرایطی که مجاز نیستند، به کشور وارد شده است.

مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی گمرک ایران درباره وضعیت واردات و ترخیص دستگاه‌های استخراج بیت کوین بعد از موافقت هیات وزیران با این موضوع اظهار کرد: سامانه (سیستم) هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا براساس کنوانسیون بین‌المللی سامانه هماهنگ شده توصیف و نشانه‌گذاری (کدگذاری) کالا در مورخ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی به تصویب شورای همکاری گمرکی (سازمان جهانی گمرک) رسیده و ‌ایران براساس ماده واحده قانون الحاق دولت به کنوانسیون یاد شده مصوب ۲۰/۶/۷۳ هجری شمسی به آن پیوسته است.

ارونقی ادامه داد: سیستم هماهنگ شده، یک نمانکلاتور ساختاری متشکل از یک سوی ردیف‌های (Heading) چهار رقمی‌است که اغلب این ردیف‌ها به ردیف‌های فرعی با کد‌های شش رقمی‌ (Sub Heading) منقسم شده‌اند، در سیستم هماهنگ شده کالا‌ها نام برده شده و به آن‌ها کد اختصاص یافته است، ضابطه ذکر دقیق نام یک کالا و ذکر مابقی تحت عنوان «سایر» این است که اگر کالایی در سال، ۱۰۰ میلیون دلار (آمار سازمان ملل) یا بیشتر در سطح جهانی مورد معامله قرار گیرد، آن کالا با یک کد چهار رقمی‌مشخص می‌شود و اگر کمتر باشد تحت عنوان «سایر» می‌آید.

معاون امور گمرکی ایران با ذکر این نکته که در حال حاضر ردیف تعرفه مذکوری در سطح شماره‌های فرعی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد، افزود: در حال حاضر این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشین‌های خودکار داده پردازی (Automatic data processing machines)، ماشین‌های انتقال داده‌ها (Machines for Transcribing data) و ماشین‌های بررسی داده‌ها (Machines for processing data) است طبقه‌بندی می‌شود. در این ردیف تعرفه دستگاه‌های دیگری نیز از قبیل PC، نت بوک (Note Book)، دیسک خوان فوری، سایر واحد‌های مربوط به ماشین‌های خودکار داده‌پردازی مانند انواع برد‌ها شامل برد اصلی (Main Board)، گرافیک، صدا و ویدئو طبقه‌بندی می‌شوند، بنابراین اعلام ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج بین کوین «ماینر» از سوی گمرک، امری مرسوم و قانونی بوده و هیچ ارتباطی با شرایط ورود این کالا به داخل کشور و سایر سیاست‌گزاری‌ها در این خصوص ندارد.

وی ادامه داد: موضوع مورد اهمیت این است که واردکنندگان کالا‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی، طبق قانون، جهت اخذ «مجوز ورود» و «ثبت سفارش» باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند؛ بنابراین با ارایه ثبت سفارش برای این کالا با ذکر نام کالا به صورت مذکور، ردیف تعرفه صحیح کالا، گمرک ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بوده و نمی‌تواند ایستایی را در این خصوص ایجاد کنند.

معاون گمرک ایران با ذکر اینکه متصدیان ذیربط در گمرک، در زمان انجام تشریفات گمرکی، قطعا مجوز‌های قانونی لازم را بررسی و در صورت نیاز مطالبه و دریافت می‌کنند اعلام کرد: در خصوص مجوز‌های قانونی، گمرک حساسیت ویژه‌ای داشته و اگر کالایی علاوه بر «ثبت سفارش» نیاز به اخذ مجوز از سایر سازمان‌ها برای ترخیص کالا داشته باشد این مجوز یا مجوز‌ها به صورت سیستمی‌ اخذ و سپس اجازه خروج کالا از گمرک داده می‌شود.

ارونقی با اشاره به اینکه تشریفات گمرکی هر کالایی منوط به اظهار آن با تسلیم اظهارنامه به گمرک توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی است اعلام داشت: گمرک ایران می‌تواند نسبت به بررسی و اعلام نظر در خصوص اقلامی‌که به گمرک اظهار شده است اقدام نماید، اما باید توجه داشت آمار مربوط به اقلام موجود در بنادر یا مناطق ویژه و آزاد باید از سوی متولیان و مسئولان مربوطه احصاء و اعلام گردد و گمرک ایران در این خصوص نمی‌تواند اظهارنظر متقنی ارایه کنند، همچنین آمار دستگاه‌های ثبت سفارش شده نیز از وزارت صمت باید استعلام شود.

اعلام جزییات اعطای مجوز به ماینرها
در همین حال مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان تهیه پیش‌نویس دستورالعمل استخراج رمز ارز، گفت: بر اساس این پیش‌نویس تجهیزات استفاده شده در این زمینه باید به‌روز باشد و از آنجایی که این تجهیزات گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند، شرکت‌هایی که در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌ها مستقر هستند، در اولویت دریافت مجوز خواهند بود.

فرزاد اسماعیل‌زاده درباره توسعه رمز ارزها در کشور به ایسنا گفت: تجربه نشان داده است که جلوگیری از ورود فناوری‌های جدید راهکار مناسبی برای توسعه نوآوری‌ها نخواهد بود، ضمن آنکه این رویکرد زمینه رواج قاچاق و فعالیت‌های زیرزمینی را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این راستا از یک سال گذشته در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت موضوعات مرتبط با فناوری «بلاک چین» و «رمز ارزها»  مطرح شده است، ادامه داد: در جلسه هفته گذشته قانونمند شدن استخراج رمز ارز در هیات دولت به تصویب رسید و از آنجا که این حوزه به عنوان یک فعالیت تولیدی در نظر گرفته شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول اعطای مجوزهای لازم است.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه این مصوبه به صورت رسمی ‌هنوز به این وزارتخانه ابلاغ نشده است، گفت: امیدواریم تا روزهای آینده این مصوبه ابلاغ شود و ما نیز دستورالعمل‌های استخراج رمز ارز را تهیه کرده‌ایم و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود، دستورالعمل تهیه شده را با همکاری دستگاه‌هایی چون وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو و بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا بتوانیم به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت برسانیم و پس از امضای وزیر، این مصوبه را اجرایی خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت این دستورالعمل را شامل ارایه شرایط برای دریافت مجوز دانست تا کسانی که متقاضی فعالیت در حوزه استخراج رمز ارز هستند، بتوانند در این حوزه فعالیت کنند و افزود: بر اساس این دستورالعمل متقاضیان فعالیت در استخراج رمز ارز باید دارای شخصیت حقوقی باشند و در این حوزه حضور متخصصان فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی چون نرم‌افزار، سخت‌افزار، امنیت و شبکه در شرکت‌ها لازم است.

اسماعیل‌زاده استفاده از تجهیزات به‌روز را از دیگر الزامات این دستورالعمل ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه هیأت دولت تجهیزات مورد استفاده در این زمینه باید به‌روز و دارای برچسب‌های نصب شده انرژی و استاندارد از سازمان ملی استاندارد باشند. ضمن آنکه این شرکت‌ها باید دارای تاییدیه وزارت نیرو برای دریافت انشعاب برق صادراتی باشند.

به گفته وی، وزارت نیرو تصمیمی‌در خصوص قیمت‌های برق صادراتی در نظر نگرفته است، ولی احتمالا این هزینه با توجه به زمان اوج مصرف برق و زمان مازاد برق شناور، متغیر خواهد بود.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه در این دستورالعمل فعالیت واحدهای کشاورزی، صنعتی و تولیدی در زمینه استخراج رمز ارز ممنوع اعلام شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن، این فعالیت نباید در مکان‌های عمومی‌ باشد و فعالیت شرکت‌های مستقر در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌های تولید برق در اولویت قرار دارند؛ چراکه تجهیزات مورد استفاده در این زمینه گرمای زیادی تولید می‌کند و فعالیت در مناطق سردسیر، شرکت‌ها را از استفاده از سیستم‌های سرمایشی بی‌نیاز خواهد کرد.

وی با بیان مراجعه متقاضیان برای دریافت مجوز استخراج رمز ارز با تاکید بر اینکه در حال حاضر این متقاضیان برای دریافت مجوزها اقدام نکنند، گفت: زمانی که مصوبه‌های این فعالیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و دستورالعمل آن نهایی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته وی، مبادله رمز ارز در داخل کشور ممنوع خواهد بود و تنها در خارج کشور قابل مبادله است.

 


کد مطلب: 272557

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272557/جزییات-اعطای-مجوز-ترخیص-دستگاه-های-ماینینگ

ITMen
  https://www.itmen.ir