کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات:

دولت برای رونق تولید سخت افزار تصمیم عاجل بگیرد

اتاق بازرگانی تهران , 19 مرداد 1398 ساعت 18:51

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات گفت: دولت باید برای راه اندازی خطوط تولید و رونق کار تولیدکنندگان تصمیمات عاجل بگیرد و پایان سال برای تصمیم گیری و اجرا دیر است.



آی‌تی‌من- مسعود شنتیایی افزود: ایران از تولیدکنندگان سخت افزار و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می رود.  زمانی تنها یک شرکت تولیدکننده ایرانی 50 درصد سهم از بازار فروش کیبورد و موس را در اختیار داشت اما به دلیل عدم حمایت قانونی و بسترسازی این سهم افت کرده است و بازار قطعات رایانه بیش از همیشه به خارج وابسته شده است.

شنتیایی با اینکه نیاز به سخت افزار و تجهیزات در کشور زیاد شده و به طور طبیعی تیراژ تولید باید رشد می کرد، گفت: به علت محدودیت‎هایی که در شرایط واردات ایجاد شد و از سوی دیگر مشکلات سیستم بانکی کشور در زمینه تامین نقدینگی، تولید دچار مشکل شده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی کاهش ارزش ریال میزان نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را افزایش داده است و ارزش مبلغی که این واحدها برای تولید در سال 95 صرف می کنند، در سال های 97 و 98 به یک سوم رسیده است. برای مثال برای واردات یک میلیارد دلار قطعات و مواد  در سال های  گذشته 3 میلیارد تومان هزینه می شده اما اکنون باید 9 میلیارد هزینه کرد.

شنتیایی گفت: بانک ها طی این دوره نه تنها میزان تسهیلات را افزایش نداده بلکه آن را کمتر کرده اند. مساله تحریم باعث شده واردات مواد و قطعات از تولیدکننده خارجی، حتی شرکای همکار با شرک تهای ایرانی سخت شود. شرکت های خارجی خرید اعتباری را نمی پذیرند و فقط نقدا اجناس را می فروشند. از سوی دیگر تولیدکننده ای که محصول را به مراکز دولتی و رسمی می فروشد باید مدت ها برای دریافت مطالبات خود منتظر بماند.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: اقتصاد کشور ما کند است و دوره گردش کاری نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده است. تولیدکننده فشار سنگینی را تحمل می‎کند و نمی‎تواند از عهده آن بر بیاید. بنابراین بیشتر واحدها با ظرفیت 20 تا 30 درصدی کار می کنند و 70 درصد از ظرفیت تولید بلااستفاده است. این درحالی است که نیاز به تجهیزات هم در داخل کشور روز به روز بیشتر می‎شود.

 


کد مطلب: 272614

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272614/دولت-رونق-تولید-سخت-افزار-تصمیم-عاجل-بگیرد

ITMen
  https://www.itmen.ir