۰
اسناد افشا شده نشان داد:

فیس‌بوک از اقدامات غیرقانونی کمبریج آنالیتیکا خبر داشته است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۶
فیس‌بوک از اقدامات غیرقانونی کمبریج آنالیتیکا خبر داشته است

آی‌تی‌من- وجود این مکاتبات داخلی، نخستین بار در ماه مارس گذشته از سوی گاردین گزارش شد. این گزارش حاکی بود که برخی از کارمندان فیس‌بوک از جمع‌آوری داده‌ها از سوی کمبریج آنالیتیکا نگران بوده‌اند.

عدم صداقت فیس‌بوک درباره اطلاعش از این مورد در مواجهه با سهامداران و رسانه‌ها در شکایتی که کمیسیون بورس و سهام آمریکا علیه این شرکت مطرح شد و در ماه ژوییه با پرداخت 100 میلیون دلار حل و فصل شد، ذکر شده بود. البته فیس‌بوک ادعای این کمیسیون را تایید یا تکذیب نکرد.

اما این مکاتبات که از سوی دفتر دادستانی واشنگتن مورد استناد قرار گرفته، به صورت دقیق‌تر نشان دهنده مواجهه فیس‌بوک با مساله جمع‌آوری اطلاعات از سوی کمبریج آنالیتیکاست؛ اطلاعاتی که از آن، برای کارزار تبلیغاتی ترامپ در انتخابات سال 2016 سوءاستفاده شده است.

این مکاتبات روز 22 سپتامبر 2015 آغاز شده است؛ زمانی که یکی از کارکنان فیس‌بوک (که نامش فاش نشده) خواستار توضیح درباره سیاست‌های این شرکت در خصوص شرکت‌های مشاوره سیاسی شده که با استفاده از داده‌های موجود، فهرست‌هایی از رای دهندگان ایجاد می‌کرده‌اند تا از این فهرست‌ها برای ارسال تبلیغات و محتواهای مرتبط با کارزارهای تبلیغاتی استفاده کنند.

جالب اینجاست که این درخواست یک هفته بی‌جواب مانده است. در روز 29 سپتامبر این کارمند نامه دیگری ارسال و نگرانی‌هایش را منعکس کرده است. در پاسخ به نامه دوم چند پاسخ حاوی نظرات مختلفی درباره قانونی بودن جمع‌آوری داده‌ها داده شده است. از جمله یکی از پاسخ دهندگان گفته که موضوع را برای بررسی اولیه به بخش عملیات ارجاع داده است. یکی دیگر گفته که به نظر می‌رسد استخراج داده‌ها با برخی از سیاست‌های پلتفرم فیس‌بوک در تضاد است؛ اما همچنان تاکید کرده که تصمیم‌گیری در این باره بدون اطلاع از شیوه نفوذ کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات فیس‌بوک، دشوار است.

 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۷۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما