۰
در ششمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر تشکل‌ها در روند برگزاری نمایشگاه‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۰
نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران
نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران

آی‌تی‌من- در آغاز این نشست، فرزین فردیس، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحویل دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، به مباحث مطرح شده در جلسات قبل کمیسیون در موضوع فعالیت‌های آموزشی اتاق تهران و دانشگاه و پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری که توسط دانشگاه امیرکبیر مطرح شد، پرداخت.

در همین راستا علی نیکبخت، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به ارایه طرح پیشنهادی این دانشگاه با موضوع باشگاه فن‌آفرینی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران پرداخت و با اشاره به نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری در رونق اقتصادی گفت: توسعه این شرکت‌ها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری است و یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها مراکز نوآوری است که در یک دوره زمانی مشخص اطلاعات و مشاوره‌های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقا ارایه داده و آنها را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری کشور آماده می‌کند.

وی افزود: با بررسی مراکز مختلف نوآوری در دنیا می‌توان نتیجه گرفت این مراکز زیرمجموعه دو نوع سازمان نظیر پارک‌های علم و فناوری یا نهادهای خصوصی و صنعتی هستند. بنابراین، به نظر می‌رسد به منظور هم‌افزایی و رفع نقایص موجود در هر یک از این دو نوع مراکز نوآوری، بهتر است اداره این‌گونه مراکز به صورت مشترک و توسط مراکز دانشگاهی و بازرگانی و صنعتی صورت گیرد. پیشنهاد مشخص دانشگاه در این خصوص، تاسیس باشگاه فن‌آفرینی اتاق بازرگانی تهران است.

نیکبخت یکی از اهداف از تاسیس باشگاه فن‌آفرینی اتاق تهران را توسعه شبکه همکاری بین بخش‌های دانشگاهی و محیط‌های صنعتی و کسب‌وکار برشمرد و گفت: تهیه بانک اطلاعاتی از صاحبان ایده و سرمایه و کارآفرینان کشور، ایجاد مرکز ملی مشاوره آنلاین تخصصی بازرگانی و مالی برای کسب و کارهای نوپا و غیره از دیگر اهداف این طرح است.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش به بیان چارچوب مدل و اجزای فعالیت این باشگاه پرداخت و برخی از خدمات این باشگاه را دریافت طرح تجاری، آموزش و مشاوره اقتصادی و مالی، حمایت مالی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیره دانست.
 
لزوم بررسی طرح‌های جایگزین باشگاه فن‌آفرینی
 در ادامه این نشست اعضا به بحث و بررسی طرح پیشنهادی دانشگاه امیرکبیر پرداختند. ابتدا هاشمی دبیر انجمن فروشگاه‌های اینترنتی گفت: امروزه برخلاف گذشته استارت‌آپ‌ها به حل مسایل مطرح شده در صنایع مختلف می‌پردازند و ایجاد یک شتاب‌دهنده با این شکل اشتباه است.

احمدعلی فرهودی، عضو هیات مدیره انجمن ارایه‌کنندگان سرویس‌هاي دیجیتال اپراتورهاي مخابراتی تهران اظهار کرد: هدف اصلی کمیسیون ارتباط با صنایع غیردیجیتال و وصل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به زنجیره اصلی آنهاست و لازم است تلاش حداکثری بر حمایت از مراکزی نوآوری که این کار را انجام می‌دهند، صورت گیرد.

هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران نیز با تاکید بر این نکته که هر مجموعه‌ای باید نقش خودش را ایفا کند گفت: وظیفه دانشگاه تولید دانش است و اتاق نیز باید در عرصه هماهنگی بین اکوسیستم وارد شود و نگاه اتاق یک نگاه موضوعی و مستقل است.
 
او افزود اتاق بازرگانی فضای لازم برای این مرکز را دارد و اما ایجاد باشگاه فن‌آفرینی با توجه به نوع فعالیتی که دارد و غیرانتفاعی نیست، به نوعی رقیب‌تراشی اتاق بازرگانی برای ذی‌نفعان خودش است.

مهدی جعفری‌منش نیز با تاکید بر الزام مشخص کردن ارزشی که خلق می‌شود گفت: لازم است هویت مساله نیز مشخص شود و سپس عارضه‌یابی انجام گیرد. چنانچه مسئله تاثیرات مثبت در پی دارد می‌تواند در دستورکار قرار گیرد.

فرزین فردیس افزود: با جمع‌بندی انجام شده با طرح پیشنهادی مطرح شده مخالف هستیم و لازم است طرح مشابهی که در معاونت کسب و کار در حال تدوین است و حالت پلت‌فرم دارد و نقش اتاق بازرگانی را به عنوان رابط بین واحدها و نهاد‌ها و ذی‌نفعان با هدف تحریک تقاضاست را در نشست بعدی مورد بررسی قرار دهیم و پس از بررسی به هیئت رییسه پیشنهاد جایگزین بدهیم.
 
روش‌های تامین مالی در حوزه اقتصاد دیجیتال
در ادامه فرزین فردیس، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، از نماینده بانک صادرات ایران دعوت کرد تا در خصوص روش‌های تامین مالی طرح‌های مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات صحبت کنند.

سینا رزاقی، رییس اداره انفورماتیک بانک صادرات با بیان روش‌های متفاوت تامین مالی طرح‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات، گفت: گروه‌های کارشناسی تعیین شده در بانک طرح‌های پیشنهادی را بررسی می‌کنند و چنانچه این طرح‌ها و خدمات آنها عواید مناسب و همچنین توجیه‌پذیر اقتصادی داشته باشند، از طرف بانک مشمول حمایت مالی قرار خواهند گرفت.
سینا رزاقی با تاکید بر اینکه بانک صادرات اولین بانک کشور در به کار گرفتن یارانه و فناوری دیجیتال بود در پاسخ به سوالات مطرح شده اذعان کرد: این فرهنگ در بانک صادرات نهادینه شده و در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، رویکرد بانک به‌این‌گونه است که وارد نشود اما در عین حال موارد پیشنهادها مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت و اگر برای سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیری لازم وجود داشته باشد، پذیرفته می‌شود. همچنین تعیین کردن وثیقه، نرخ و تخصیص شعبه تخصصی برای بررسی در حال حاضر ممکن نیست و نیازمند تحلیل و بررسی بیشتر است. برای مثال موضوع نرخ لازم است در شورای پول و اعتبار مطرح شود.

تلاش برای تقویت نقش تشکل‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها                                                            
 در ادامه این نشست بحث نمایشگاه‌های تخصصی و پیشنهاد رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در خصوص برگزاری برگزاری نمایشگاه تلکام توسط اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

که در این زمینه حسین ریاضی، رییس سندیکای صنعت مخابرات، با اشاره به بی‌نتیجه ماندن پیشنهادهای قبلی مبنی بر ادغام نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام گفت: سندیکای صنعت مخابرات پیگیر بوده که در برگزاری این نمایشگاه که رسالت آن یافتن بازارهای داخلی و خارجی برای شرکت‌های داخل کشور است، نقش کلیدی ایفا کند. از طرف دیگر برخی نمایشگاه‌های تخصصی نقطه‌ضعف‌هایی دارند که لازم است توسط اتاق بررسی شود.

هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به بند ه ماده 5 قانون اتاق افزود: تشکیل و برگزاری نمایشگاه تخصصی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی جز وظایف اتاق است.

شهاب جوانمردی نیز با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی در تقابل با تشکل‌ها قرار می‌گیرد، پیشنهاد کرد: بهتر است اتاق وارد این حوزه نشده و بر تقویت تولید و اقتصاد کشور تمرکز داشته باشد و در زمینه‌هایی که خلا وجود دارد نیاز‌ها را پاسخ دهد و به نحوی شایسته از افراد و تیم‌هایی که علاقهمند به حضور در نمایشگاه‌ها هستند، کمک کنیم.

 
کد مطلب : ۲۷۲۷۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما