۰

بازار موبایل متعادل شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۵
حسین غروی رام، رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی
حسین غروی رام، رییس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی

آی‌تی‌من- حسین غروی رام به مشکلات پیش روی واردکنندگان تلفن همراه و تبلت همچون متصل نبودن مقطعی سامانه جامع گمرک به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: «کدهایی که برای رجیستری تلفن‌های همراه فعال کرده‌ایم عملا به دلیل قطع مکرر اتصال بین سامانه گمرک و سامانه جامع تجارت به دلیل مشکلات فنی در این سامانه‌ها، فعال نمی‌شوند. به همین خاطر با حجم بالایی از نارضایتی از سوی مصرف کنندگاه تلفن همراه روبه‌رو هستیم. چرا که تلفن‌های خریداری شده توسط آن‌ها به دلیل این اختلال در سامانه، ثبت رجیستری نمی‌شود.»

اما این تنها مشکل واردکنندگان گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح رجیستری نیست. 

در این خصوص حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز از مشکلاتی که واردکنندگان تلفن همراه با آن روبه‌رو هستند سخن به میان آورده است.

وی ضمن اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح رجیستری، به مسائل بازدارنده بر سر راه واردکنندگان اشاره کرد و گفت: «موضوعی مثل تامین ارز و مسائل پیرامون تحریم‌ها مشکلاتی است که واردکنندگان برای تامین بازار تلفن همراه با آن روبه‌رو هستند. اما با این حال با کمک این شرکت‌ها با وجود ناهمواری‌های موجود توانسته‌ایم نیاز بازار را پاسخ دهیم.»

به گفته متولیان حوزه تلفن همراه تا پیش از اجرای طرح رجیستری بخش قابل توجهی از تلفن‌های همراه وارداتی به صورت غیر قانونی وارد کشور و در بازار عرضه می‌شد. اما حالا پس از گذشت 3 سال از شروع اجرای طرح رجیستری، دولت از به صفر رسیدن قاچاق این کالا خبر داده است. 

حسین غروی در این‌باره معتقد است: «زیرساخت‌های تجاری ما در بحث لوجستیک واردات تلفن همراه، ثبت سفارش‌ها و امور ارزی می‌بایست متناسب با افزایش واردات قانونی این کالا به روزرسانی و تقویت می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداده است.»

وی افزود: واردکنندگان تلفن همراه در بحث حمل و نقل کالا از کشور مبداء به ایران معمولا با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. در گذشته این حجم از کالا توسط قاچاق چیان از طریق مبادی غیر قانونی حمل می‌شد، اما حالا که از مبادی قانونی وارد می‌شود باید به همان اندازه مجرای وارداتی عریض شود تا بتواند ظرفیت انتقال این میزان کالا را داشته باشد.

وی همچنین به مشکلات در سیستم شعب ارزی بانک‌ها و کم توانی آن‌ها در انجام سریع فرایندهای ارزی اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی در شعب ارزی توانایی پردازش سریع درخواست‌های ارزی را ندارد، چرا که شعب ارزی بانک‌ها عمدتا یک یا 2 متصدی دارند و این برای پاسخگویی به حجم بالای واردات رسمی در تمام حوزه‌ها از جمله تلفن همراه کافی نیست.

رییس انجمن وارد کنندگاه تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: اگر بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با واردات به همان میزان که واردات قانونی افزایش یافته تقویت شوند، شرکت‌ها نیز بدون دغدغه می‌توانند نسبت به تامین بازار مصرف اقدام کنند. در صورتی که پروسه طولانی و پیچیده واردات تلفن همراه ساده شود و قطع اتصال سامانه‌های میان دستگاه‌های ناظر و اجرایی رفع شود، شرکت‌های وارد کننده  نیز می‌توانند با تامین به موقع و کافی گوشی‌های تلفن همراه و تزریق آن به بازار، موجبات تعادل و کاهش قیمت گوشی تلفن همراه بیشتر از پیش فراهم کنند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۷۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما