۰
با مصوبه هیات وزیران

انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۹
تشکیل انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری با مصوبه هیات وزیران
تشکیل انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری با مصوبه هیات وزیران

آی‌تی‌من- حمایت از حقوق پدید آورندگان آثار فرهنگی، هنری و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، صدا و سیما و رسانه، بسترسازی برای حضور بین المللی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور فرهنگی و هنری، از دیگر اهداف اخذ این تصمیم است.

بر اساس این تصمیم، کلیه متقاضیان تاسیس انجمن فوق می بایست درخواست خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کنند.

گفتنی است، دستورالعمل چگونگی تشکیل جلسات، تصمیم‌گیری، ابلاغ مصوبات و سایر امور و هم‌چنین ضوابط مربوط به نحوه تأسیس، چگونگی نظارت و نحوه فعالیت تشکل‌های موضوع این مصوبه (اعم از کانون‌ها، خانه‌ها و انجمن‌ها) و تأسیس کانون فراگیر و تعریف و تشخیص مفاهیم مندرج در این تصویب نامه پس از تصویب در کمیسیونی به همین منظور، با امضای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ می‌شود.

این موضوع که از شهریور ماه سال جاری رسانه‌ای شد بر این مبنا شکل گرفت که اگر چه هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مشمول قانون کار محسوب می شوند ولی به دلیل عدم تصریح کسب و کارهای فرهنگی در این قانون و ویژگی های کسب و کارهای فرهنگی و هنری روابط کارگری و کارفرمایی در چارچوب مقررات فعلی محرز فرض نشده و تلاش هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری برای تشکیل انجمن های صنفی در چارچوب قانون کار با مشکل مواجه شده است.به همین جهت با تفاهم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد ایجاد سازو کار برای مجوز تأسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت و پس از تایید در اختیار هیئت دولت برای تصویب قرار گرفت.
 
اطلاع‌رسانی توییتری سخنگوی دولت
علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در باره این مصوبه امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی _ هنری و شاغلان بخش هنر و رسانه در دولت تصویب شد. پنج انجمن و تشکل صنفی همگن، یک کانون و دوازده کانون، کانون فراگیر را تشکیل خواهند داد.

وی افزود: امیدوارم این مصوبه گامی در جهت هم نظری برای بهبود وضعیت صنفی و معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش گفت‌وگوهای اجتماعی و میانجی‌گری اجتماعی باشد.
 
اهمیت مصوبه
علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه تصویب این پیش‌نویس در این وزارتخانه در گفت‌وگو با مهر درباره این مصوبه گفت: اهمیت این رویداد نه به تصویب آن که به مدل تدوین و تصویب آن است. برای این اتفاق تمامی صنوف فرهنگ و هنر گردهم‌جمع شدند وپیش نویسی را آماده کردند که مورد تایید وزارت کار به عنوان مرجع فعالیت‌های صنفی نیز قرار گرفت و در نهایت امروز در هیات دولت تصویب شد.

وی افزود: تمامی صنوف فرهنگی در بخش سینما و تاتر و موسیقی و نویسندگی و نیز هنرهای تجسمی در جلسات تدوین این پیش‌نویس نمایندگانی داشتند و در جریان این موضوع هستند.

سیدآبادی تصریح کرد: این مصوبه امکان ایجاد تشکل‌های صنفی را برای تمامی بخش‌های فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. این موضوع تا پیش از این به دلیل محدودیت‌های قانون کار و در نظر نگرفتن تعاریف مشاغل فرهنگی در آن امکان‌پذیر نبود. بر اساس پیش‌نویس تهیه شده همه صنوف فرهنگی می‌توانند در قالب ساختار تازه دست به تشکیل انجمن صنفی بزنند و اگر در این مساله از سوی مرجعی خللی ایجاد شود کار آنها به کمیسیونی ارجاع داده می‌شود که جدای از نمایندگان دو وزیر ارشاد و کار، نمایندگان صنوف فرهنگی نیز در آن حضور دارند و مصوبه آن برای اجرا در وزارت کار الزامی تلقی می‌شود. این کمیسیون در واقع نقش تسهیلگرانه در این زمینه دارد.

به گفته سیدآبادی با ایجاد انجمن‌های صنفی در هر رشته و پیوستن آنها به هم کانون‌های صنفی شکل می‌گیرد و تجمیع کانون‌‌های صنفی نیز در نهایت انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: در پیش‌نویس تهیه شده برای این موضوع ایجاد انجمن صنفی و تبعیت از مصوبه تازه برای انجمن‌های فرهنگی هنری موجود داوطلبانه خواهد بود و این ساختار تازه سعی کرده در امور صنفی نقش کمک‌کننده برای فعالان فرهنگی داشته باشد. از سوی دیگر با ایجاد این ساختار تازه فعالیت تشکل‌های و ساختارهای موجود نیز تغییر نمی‌کند و آنها در قالب فعالیت غیرصنفی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.



 
کد مطلب : ۲۷۳۰۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما