۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

رکورد ترافیک داخلی با قطع اینترنت شکست

تاریخ انتشار
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۲
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی

آی‌تی‌من- ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: در حال حاضر در دنیا 15 میلیارد ابزار برای ارتباطات وجود دارد که تا 5 سال آینده به 50 میلیارد ابزار می‌رسد و در ایران 100 میلیون ابزار ارتباطی وجود دارد که باید 500 میلیون ابزار باشد.

وی با بیان اینکه نظام کهنه پولی و بانکی که مربوط به دوره صنعتی است نمی‌تواند در دوره فناوری‌های نو و هوش مصنوعی موثر باشد، گفت: باید ارزهای دیجیتال برای این دوره طراحی شود.

وی گفت: حتی با فناوری بلاک‌چین زنبور هم برای تولید عسل از این تکنولوژی بی‌نصیب نشده و باید طبق این فناوری تولید کند و یکی از خصلت‌های جدید جهانی شدن این است که مرزهای سیاسی و جغرافیایی در حال فرو ریختن است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: شرکت‌های بزرگ جهانی در برخی از کشورها پلتفرم‌هایی را ایجاد می‌کنند که کاربران این پلتفرم‌ها در حد مطرح‌کننده هستند اما این موضوع قابل چالش است و ما گرچه به دنبال نفی جهانی شدن نیستیم، اما در عین حال باید بدانیم پلتفرم‌های جهانی را چگونه به کار بگیریم.

به گفته فیروزآبادی، شبکه ملی اطلاعات یک شبکه یکپارچه است که در چارچوب سرزمینی ما کار می‌کند. باید همه به آن بپیوندند و شرایطی که برای این شبکه گذاشتیم ساده است و روابط بین بخش خصوصی و مدل‌های اقتصادی با دولت در حال تغییر و تحول است.

به گفته فیروزآبادی امروزه تنها تولید کالا نیست که مولد ارزش است، بلکه نیازهای بشر پیچیده شده و رشد اقتصادی از سه قرن قبل تاکنون مبتنی بر بزرگ شدن حجم بازار بود، اما اکنون بحث تنوع‌گرایی و توسعه همزمان کالا، خدمات، فرایند‌ها و اطلاعات مدنظر است.

فیروزآبادی همچنین از دیتا و آمار و اطلاعات به عنوان منبع جدید تولید ثروت (نفت جدید) یاد کرد و گفت: تنظیم روابط ملی در پلتفرم‌ها، اندازه بازار، روابط دولت‌ها و ملت‌ها نیاز به بازتعریف دارد و باید مقررات‌گذاری جدیدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در اواخر قرن بیستم سرمایه‌گذار تابع مقررات بود. در دوره جدید در کنار مقررات‌گذاری بحث نظام توصیه‌گذاری نیز مورد توجه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: کنسرسیوم‌های پرقدرت بر روی پلتفرم‌های پرقدرت ایجاد می‌شوند و امروز فناوری بلاک‌چین افسارگسیخته است، چون این فناوری دولت‌گریز است. در عین حال ما باید تلاش کنیم، هویت ملی ما روی پلتفرم‌ها و ساختارها قرار گیرد.

شکست رکورد استفاده از پیام‌رسان‌های داخل
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اختلالات ایجاد شده در اینترنت با تصمیم نهادهادی امنیتی و به زودی برطرف می‌شود، گفت: رکورد ترافیک استفاده از پیام‌رسان‌های داخل در چند روز اخیر از 750 گیگابایت در ثانیه عبور کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری در جمع خبرنگاران گفت: اینترنت گرچه در چند روز اخیر قطع بود، اما پیام‌رسان‌های منتخب داخلی از اقبال خوبی برخوردار شدند و ترافیک داخلی رکورد شکست، گرچه پیام‌رسان‌های داخلی در مقایسه با پیام‌رسان‌های خارجی از کیفیت کمتری برخوردار هستند، اما با متانت و صبوری مردم و استفاده از این پیام‌رسان‌های داخلی ترافیک داخلی از 750 گیگابایت بر ثانیه تجاوز کرد و رشد چند برابری را  تجربه کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی اینترنت متصل می‌شود ابتدا در فضای مزاح گفت: خدا می‌داند کی وصل شود، اما بعدا توضیح داد در حوزه‌های امنیتی در مورد اینترنت تصمیم‌گیری می‌شود و در اولین فرصتی که بتوان اختلالات را برطرف کنیم، به شرایط قبلی برمی‌گردیم و انشاءاله به زودی اینترنت وصل می‌شود.

فیروزآبادی درمورد حدود زمانی برای وصل اینترنت گفت: این امر بستگی به شرایط موجود دارد، مسئولان در این زمینه تصمیم می‌گیرند تا خسارت و عدم النفعی که برای کسب و کارهای مردمی ‌مبتنی بر اینترنت وجود دارد، به حداقل برسد و مردم دچار زیان نشوند.

وی همچنین درمورد اینترنت داخلی گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات یک طرح بزرگی است که بسیاری از خدمات کشور از روی شبکه ملی اطلاعات در زمانی که اینترنت دچار مشکل و اختلال شده بود ارائه شد، مثل خدمات بانکی، حمل و نقل، خدمات دولتی از پایداری برخوردار شد، البته نواقصی وجود داشت که پیام‌ رسا‌ن‌های داخلی مشکلات مردم را تا حدی برطرف کردند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت: در بخش دیتا و فضای ارتباطی در حوزه صوت همیشه برقرار بوده، اما پروتکل اینترنت دچار قطعی شد و ما در واقع یکی از پروتکل‌های اصلی که اینترنتی است را شاهد قطع آن بودیم و نباید اجازه دهیم ضرر و زیان سنگینی به مردم وارد شود.

به گفته فیرزوآبادی وزارت ارتباطات تلاش کرد مسایل بانکی و خدماتی مانند حمل و نقل که در شبکه اینترنت ارائه می‌شود، دچار اختلال نشوند.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۳۰۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين