۰
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران:

شهرداری آماده تامین نیازمندی‌های الکترونیکی شهر هوشمند از بخش خصوصی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۵
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

آی‌تی‌من- محمد فرجود که دیروز در پنجمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان میهمان حضور یافته بود، با بیان این مطلب گفت: گاهی اوقات مجبور هستیم برای اجرای برخی طرح‌ها، چند سنسور خریداری کنیم که قیمت هر کدام از آن‌ها ۱۰۰یورو است و به همین دلیل ممکن است کل طرح از بین برود.

وی در خصوص ماموریت‌هایی که سازمان فاوا شهرداری از ابتدای شکل گیری داشته، گفت: از انتهای سال ۹۶ راهبری شهر هوشمند در شهرداری تهران به ما واگذار شد. از ابتدای سال ۹۷ برنامه‌ریزی رسیدن به ساختار شهر هوشمند را آغاز کردیم. شهر هوشمند فراتر از حوزه ICT است و به همین دلیل نیز سعی کردیم ساختاری اجرا کنیم که بخش‌های مختلف شهرداری در به ثمر رساندن آن دخیل باشند.

فرجود افزود: در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، رویکرد اجرایی هم داشتیم و طرح‌هایی نیز به مرحله اجرا رسیده‌اند. اما عملا اجرای اصلی برنامه‌ها از ابتدای سال ۹۸ آغاز شدند. در واقع امسال اولین سال تهران هوشمند است که فرایندی سه ساله به حساب می‌آید و تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.

او با اشاره به این‌ که سعی دارند در سال آینده بیشتر به سمت ارائه سرویس‌های مربوط به شهروندان حرکت کنند، گفت: تقریبا روزی ۴۰۰-۵۰۰ درخواست از شهرداری به سمت ما می‌آید که باید آن‌ها را عملی کنیم. مدیریت آمار شهر تهران حوزه‌ پر اهمیتی است که به شکل ویژه به آن توجه کنیم. اکنون ماموریت ما صرفا از مدیریت آمار فراتر رفته و حوزه‌هایی مانند کلان داده و شفافیت در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان فاوا شهرداری خاطرنشان کرد: گذشته از این‌ها برای سازمان شهرداری نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا برای مدیریت بهتر از آن‌ها استفاده کنند. در همایش تهران هوشمند که اواسط آذرماه در تهران برگزار خواهد شد، برای ۵۰ استارتاپ فضای رایگان در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های متعددی ترتیب دادیم تا سرمایه‌گذارها بتوانند در قالب تورهای بازدید، از آن‌ها دیدن کنند. به این واسطه می‌توانیم برای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سهمیه‌ای را مهیا کنیم تا در این بخش جایگاهی داشته باشد.

فرجود در ادامه تصریح کرد: در حوزه ابزار به کمک فعالان صنعت IT نیاز داریم . بسیاری از مباحث مربوط به شهر هوشمند به حوزه IOT (اینترنت اشیا) برمی‌گردد.IOT  به ابزار و شبکه وابسته است، مشکل بزرگی که در این بین داریم و فکر می‌کنیم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند، تولید ابزار و شبکه برای پیشبرد اهداف شهر هوشمند است. این چالش نه در شهرداری تهران بلکه در بازار ICT کشور نیز بسیار مهم است.
 
رئیس فاوای شهرداری تاکید کرد: هزینه خریداری ابزارها زیاد است و همین مساله برخی از پروژه‌ها را از توجیه می‌اندازد و آن را به طور کلی از بین می‌برد. داشتن ابزار و تولید سنسور برای کارهایی مانند آبیاری هوشمند، روشنایی پارک‌ها، اندازه‌گیری آب‌های سطحی، مدیریت جریان‌های سیل و سیستم اعلام حریق ساختمان‌ها؛ از جمله موارد مهمی‌است که حاضریم با بخش خصوصی برای تولید داخلی آن‌ها همکاری کنیم.
 
پنجمین صبحانه بیستونی نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حضور رییس سازمان فاوای شهرداری تهران، رییس و دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اعضای این سازمان با موضوع «معرفی فرصت‌ها و پروژه‌های تهران هوشمند» برگزار شد.
 
بیستون نام برنامه راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است که در 20 محور به اجرا گذاشته شده است.
 
فاوای شهرداری تهران متولی حوزه ICT در کل شهرداری به حساب می‌آید. تمرکز این نهاد در حوزه نرم‌افزار و دیتا کمک کرده سازمان فاوا بتواند ساختار یکپارچه‌ای برای مدیریت داده‌های شهر در نظر بگیرد .
 
در این جلسه دکتر توکلی از حوزه فاوای شهرداری تهران طرح شهر هوشمند را برای حاضران جلسه و اعضای نصرهای استانی که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند ، ارائه کرد .
 
در ادامه جلسه ، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران به پرسش‌های شرکت کنندگان این جلسه پاسخ گفت ودرعین حال قرار بر این شد که برای پی گیری طرح‌های شهر هوشمند و مشارکت اعضای نصر در این طرح‌ها ، به صورت فصلی جلسات مشترک برگزار شود تا مراحل و میزان این مشارکت و اجرایی شدن طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

 
کد مطلب : ۲۷۳۰۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما