۱

ماهواره‌های استارلینک تحقیقات ستاره‌شناسان را مختل می‌کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۵
ماهواره‌های استارلینک تحقیقات ستاره‌شناسان را مختل می‌کند
ماهواره‌های استارلینک تحقیقات ستاره‌شناسان را مختل می‌کند
 
آی‌تی‌من- شرکت اسپیس‌ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، ماه گذشته 60 ماهواره استارلینک را روی یک موشک فالکون 9 به مدار نزدیک زمین فرستاد. این ماهواره‌ها به عنوان بخشی از شبکه‌‌ای عمل می‌کنند که برای ارایه اینترنت پهن‌باند به مناطق نابرخوردار طراحی شده است. تاکنون 120 ماهواره از این مجموعه وارد مدار شده؛ اما قرار است تا چند سال آینده، تعداد این ماهواره‌ها با 12 هزار دستگاه برسد.

استارلینک وعده داده که با این پروژه، مشکل سرعت پهن‌باند و مسایل تاخیر آن را در مناطق روستایی آمریکای شمالی بر طرف کند؛ اما این ماهواره‌ها در همین مرحله نیز موجب تداخل در امور تحقیقاتی دانشمندان ستاره‌شناس شده است.

نیوساینتیست گزارش داده که ستاره‌شناسان پس از ارسال 60 ماهواره استارلینک به فضا در ماه مه گذشته، به دلیل درخشندگی بیش از حد این ماهواره‌ها، گلایه دارند.

تعداد این مجموعه ماهواره‌ها فعلا اندک است؛ با این جال ستاره‌شناسان نگرانند که برنامه ایلان ماسک برای ارسال چند هزار ماهواره پهن باند در آینده، تبدیل به یک مشکل اساسی برای تصویر برداری‌های فضایی شود.

یکی از مهم‌ترین رصدخانه‌هایی که بابت ماهواره‌های اسپیس ایکس دچار مشکل شده، رصدخانه Cerro Tololo است که تلسکوپ‌های SOAR و Gemini را در خود جای داده و در کوهپایه‌های آند در 2200 متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

کلارا مارتینز، ستاره شناس این مرکز در ماه نوامبر در توییتر با بیان اینکه شوکه شده است، نوشت: دوربین‌های DECam ما از سوی 19 تا از این ماهواره‌ها با نوردهی بالایی مواجه شد. به گفته او قطار ماهواره‌های استارلینک به مدت 5 دقیقه، تصویر برداری آنها را مختل کرده است.

انجمن دانشگاه‌های محقق ستاره شناسی (AURA) در ماه نوامبر گذشته بیانیه‌ای را درباره تداخل‌های متصور از ماهواره‌های استارلینک در کار تلسکوپ‌ بزرگ تشخیص سینوپتیک (LSST) صادر کرد. این تلسکوپ در شیلی در دست ساخت است و پیش‌بینی می‌شود که تصویر برداری از آسمان را در سال 2022 آغاز کند. این تلسکوپ برای شناسایی سیارک‌های نزدیک زمین کاربرد دارد.
 

 
مرجع : ZDNet
کد مطلب : ۲۷۳۱۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما