۰
اعلام فوت، تیک آبی بیمه و اعلام نشانی

سه مصوبه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی رسما رونمایی می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۸
رضا باقری اصل، رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی
رضا باقری اصل، رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی

آی‌تی‌من- هشتمین جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی، دیروز در محل مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

رضا باقری اصل، رییس این کارگروه، به تشریح اقدامات این کارگروه تا کنون پرداخت و گفت: در 6 ماهی که از آغاز جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی گذشته، در دو حوزه رفع اختلافات و ایجاد دستورالعمل مشترک، مصوباتی داشته‌ایم که منجر به خروجی‌های مهمی شده است.

وی افزود: سرویس اعلام و انتشار فوت به عنوان نخستین سرویس انتشاری (Braodcast) ایران در کارگروه مصوب شده که در بورس به صورت آزمایشی استقرار یافته است.

وی افزود: این سرویس در اختیار بانک‌ها، قوه قضاییه، ناجا و سازمان‌های امور مالیاتی و گمرک نیز قرار خواهد گرفت.

وی درباره سرویس‌های انتشاری توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، اجازه داده شد که برخی سرویس‌ها به جای استعلام، از طریق انتشار یا Braodcasting ارایه شود و فقط رکوردهایی که در آنها تغییر به وجود آمده، به خدمات گیرنده ارسال شود.

وی سرویس اعلام مکان اقامت را به عنوان یکی از 23 اولویت دولت الکترونیکی، مصوبه دیگر این کارگروه اعلام کرد که اجرایی شده است.

باقری اصل توضیح داد: طبق قانون، ثبت شماره ملی و محل اقامت افراد الزامی است. اما در نظام اداری و اقتصادی ما، مکان اقامت افراد برای سرویس‌دهندگان قابل دسترسی نبود. ولی ما با جلساتی که با ثبت شرکت‌ها، ثبت احوال و پست داشتیم، به روشی برای پیاده‌سازی سرویس اعلام محل اقامت دست یافتیم.

وی با بیان اینکه این سرویس برای پایلوت تحویل مرکز ملی تبادل داده‌ها شده و به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، افزود: این سرویس منجر به تحول بزرگی می‌شود و در کلیه فرم‌های دولتی، دو فیلد اطلاعاتی کد پستی و نشانی حذف خواهد شد. به این ترتیب که پس از احراز هویت، محل اقامت فرد در فرم‌های آنلاین نمایش داده می‌شود و شخص صرفا باید یا اطلاعات نشانی را تایید کند یا برای اصلاح یا به‌روزآوری نشانی محل اقامت، پایگاه ثبت احوال را فراخوانی کند که کل این فرایند در مدت کوتاهی به انجام می‌رسد.

به گفته باقری اصل، سرویس سومی که برقرار شده، «تیک آبی» نام دارد. وی افزود: این سرویس از نوع داده باز است و با داده‌هایی که از سوی بیمه به صورت باز در اختیار کسب و کارها یا متقاضیان قرار می‌گیرد، مشخص خواهد شد که وسیله نقلیه‌ بیمه هست یا نه.

به گفته وی، این سرویس هم‌اکنون در اختیار مرکز ملی تبادل اطلاعات قرار گرفته و متقاضیان سرویس‌های حمل و نقلی می‌توانند از آن بهره برند.

باقری اصل گفت: به زودی این سه خدمت به صورت رسمی و با حضور مقامات رونمایی خواهد شد.

رونمایی برای این سه سرویس انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ادامه جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی به بررسی درخواست‌های دستگاه‌های مختلف برای دریافت اطلاعات اختصاص داشت.

همچنین موضوع خودروهای اقساطی بنا به تقاضای شرکت پالایش و پخش و بیمه مطرح شد.


 
کد مطلب : ۲۷۳۱۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما