۰
به رغم بی‌ثباتی اقتصاد چین در پی شیوع ویروس کرونا

اپل رکورد فروش و درآمد تاریخ خود را شکست

تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۳
ثبت رکورد تاریخی در درآمدهای اپل
ثبت رکورد تاریخی در درآمدهای اپل
 
آی‌تی‌من- درآمد 91.8 میلیارد دلاری اپل در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی، فراتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بوده که یکی از عوامل این درآمد، فروش 56 میلیارد دلاری آیفون بوده است. این عملکرد قوی، نشانه بازیابی موقعیت شرکتی است که یک سال قبل، در فصل فروش تعطیلات سال نو، موفق عمل نکرده بود.

تیم کوک، مدیر ارشد اجرایی اپل در گفت‌وگو با سهامداران، با این سوال و نگرانی مواجه شد که اتکای اپل به چین می‌تواند بر آینده این شرکت اثر بگذارد؛ زیرا چین هم اکنون درگیر شیوع ویروس تاجدار ووهان یا همان ویروس کروناست و این ویروس بر اقتصاد این کشور آثار منفی بر جا خواهد گذاشت. این در حالی است که چین هم بازار بزرگ محصولات اپل و هم بخشی مهم و حیاتی از زنجیره تامین این محصولات است. کوک در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: ما از نزدیک وضعیت گسترش ویروس کرونا را زیر نظر داریم.

اپل اعلام کرده که به دلیل وضعیت بی‌ثبات چین در پی شیوع ویروس ووهان، پیش‌بینی درآمد خود را برای فصل آینده از 63 میلیارد دلار به 67 میلیارد دلار افزایش داده است. این شرکت همچنین سفر کارکنان خود را به چین، صرفا به موارد ضروری برای کسب‌وکار محدود کرده، یکی از فروشگاه‌های خود را در چین تعطیل و ساعت کار باقی فروشگاه‌های خود را نیز در این کشور کاهش داده است. فروشگاه‌های اپل در چین به انجام اقدامات احتیاطی همچون نظافت‌کاری مرتب و بررسی مداوم دمای بدن کارکنان ملزم شده‌اند.

کوک اعلام کرده که اپل برنامه‌هایی برای کاهش وابستگی به تامین‌کنندگانی دارد که در منطقه ووهان مستقر‌ هستند. این شرکت همچنین باید درباره تاخیر در تولید تامین‌کنندگان چینی که به دلیل  شیوع ویروس کرونا، دیر از همیشه از تعطیلات سال نوی چینی باز می‌گردند، فکری بکند.

گزارش عملکرد آیفون که روز پنج‌شنبه گذشته منتظر شد، دربرگیرنده فروش آیفون 11 در کل فصل چهارم سال 2019 به همراه فصل خرید پایان سال است.

اپل در سال‌های اخیر برای متنوع کردن درآمد‌ها و جلوگیری از اتکای صرف به آیفون، تلاش کرده  است، اما این گوشی هوشمند همچنان عنصری بنیادی در کسب‌وکار این شرکت است و حدود 60 درصد از درآمدهای اپل از فروش گوشی‌های آیفون حاصل می‌شود.

بر اساس گزارش مالی این شرکت، درآمد 4.99 دلاری هر سهم و سود خالص 22.3 میلیارد دلاری، رکوردی تازه در تاریخ اپل محسوب می‌شود. کسب این میزان سود موجب رشد سه درصدی قیمت هر سهم این شرکت نیز شد.

از جمله بخش‌هایی که اپل به آن امید بسته، خدمات اشتراکی این شرکت است. سرویس پخش محتوای جدید این شرکت یا همان +Apple TV که اپل امیدوار است به رقیبی برای نتفلیکس و آمازون پرایم تبدیل شود، در نوامبر سال گذشته میلادی رونمایی شد. کوک به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که این سرویس شروعی توفانی خواهد داشت؛ هر چند او درباره مبلغ حق اشتراک این سرویس تازه اطلاعاتی ارایه نداد، ولی اشاره کرد که از تعدادی از هنرپیشه‌های بسیار مطرح برای برنامه‌های آن استفاده خواهد شد.

میزان درآمد اپل از خدماتش در سه ماهه پایانی سال 2019 به 12.7 میلیارد دلار رسید که اندکی کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود. به گفته یوران ورمسر، تحلیلگر eMarketer، دلیل این موضوع می‌تواند افزایش رقابت در بازار به ویژه پس از راه‌اندازی سرویس +Disney باشد که تقریبا هم‌زمان با سرویس پخش ویدیویی اپل به بازار معرفی شد.

بازار دیگری که مدنظر اپل قرار دارد، بازار فناوری‌های پوشیدنی است که سهم عمده‌ای در فروش این شرکت دارند. تونی ساچوناگی از موسسه تحقیقاتی Bernstein Research برآورد کرده که اپل در سال 2019 حدود 6 میلیارد دلار ایرپاد فروخته و برای دو برابر کردن این فروش در سال 2020 برنامه‌ریزی کرده است.

بر اساس گزارش مالی فصل آخر سال 2019، درآمدهای اپل از بخش فناوری‌های پوشیدنی، خانگی و تجهیزات کمکی با رشدی 37 درصدی به 10 میلیارد دلار رسیده است.

عملکرد فوق العاده اپل در سال گذشته، اثر مستقیمی نیز روی قیمت سهام این شرکت داشته و ارزش هر سهم این شرکت، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بیش از دو برابر شده است.
 
 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۳۳۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما