۰
اعلام وصول طرح 39 نماینده مجلس

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به سازمان «نمافا» ارتقا می‌یابد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۲
ارتقا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به سازمان نمافا
ارتقا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به سازمان نمافا

آی‌تی‌من- این طرح که با امضای 39 نفر از نمایندگان مجلس تقدیم و به صورت عادی اعلام وصول شده است، مدت‌ها مسکوت مانده بود و حالا برای بررسی به کمیسیون صنایع مجلس ارجاع شده است.

از آنجا که نام اعضای کمیسیون صنایع در فهرست تهیه کنندگان این طرح دیده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که طرح مذکور در این کمیسیون تایید شود و برای تصویب در صف ورود به صحن علنی قرار گیرد.

در مقدمه این طرح و به عنوان دلایل توجیهی چنین آمده است: «بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی و اصول قانون اساسی که فعالیت‌های اقتصادی به استثنای فعالیت‌هایی که جنبه حاکمیتی دارند توسط مردم اداره می‌شود و از آنجا که حوزه ارتباطات، فناوري اطلاعات و فضای مجازی اعم از نرم افراری، تولید محتوا، سخت‌افزار، شبکه،اینترنت، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوشمندسازی ابنیه، اقتصاد دیجیتال، کسب و کارهای نوین، شركت‌های نوین فضای مجازی، مهندسی فضای مجازی و سایر رشته‌های مرتبط که امروزه در تمام بخش‌های اقتصادی - اجتماعی، فرهنگی - سیاسی و امنیتی مؤثر می‌باشد و واحدهای مختلف اعم از اتحادیه‌ها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی مختلف مسؤولیت موارد مذکور را دارند و گاهی همپوشانی بر بعضا خلأ مدیریتی دارد، لازم است که تحت یک سازمان واحد ساماندهی و به صورت غیر دولتی به صورت هزينه - درآمد اداره می‌گردد و هیچ گونه بار مالی برای دولت نخواهد داشت.

لذا طرح ذيل جهت حل این مشکلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.»

بر اساس ماده یک این طرح، نظام صنفی رایانه‌ای موضوع ماده 12 قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای به  سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات (نمافا) ارتقا می یابد.

بر اساس ماده 2، این سازمان، نهادی مستقل، غیر انتفاعی و غیردولتی خواهد بود که از ارکانی شامل: سازمان‌های نمافای هر استان، شورای انتظامی هر استان، هیات عمومی سازمان، شورای مرکزی سازمان، شورای انتظامی کل، بازرس و رییس سازمان خواهد بود.

در همین ماده، ذکر شده که اعضای این سازمان شامل اعضای حقوقی و حقیقی است که اعضای حقوقی شامل شرکت‌های تعاونی و موسسات دارای موضوع فعالیت در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند و اعضای حقیقی، صاحبان فروشگاه‌های دارای پروانه کسب، فارغ التحصیلان دانشگاهی و دارندگان مهارت تخصصی مرتبط را در بر می‌گیرد.

هیات مدیره نمافای سازمان استان‌ها بر اساس ماده 3 این طرح، با رای اعضای دارای مجوز فعالیت معتبر نمافای استان انتخاب می‌شوند و اعضای شورای مرکزی نیز با رای هیات عمومی نمافای هیات مدیره‌های استان‌ها انتخاب خواهند شد.

ماده 5 این طرح به وظایف و اختیارات سازمان پرداخته است و بر این اساس، صدور مجوز فعالیت، تأسیس، رده بندی، تنظیم و تنسيق امور، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای صنفی که در کلیه زمینه‌های تجاری رایانه‌ای مجاز، فاوا و کسب و کار مبتنی بر فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در حوزه اختیارات این سازمان خواهد بود.

علاوه بر این، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های موضوع این قانون،  دریافت تقاضای ثبت، رده‌بندی و ثبت حقوق مادی و معنوی نرم افزارها و برنامه‌های رایانه‌ای و محتوای دیداری شنیداری و نوشتاري نیز به عهده این سازمان گذاشته خواهد شد.

موضوع دیگری که در این طرح به آن پرداخته شده، تامین هزینه‌های اداره این سازمان است. بر این اساس، هزینه‌های سازمان از محل ورودی و حق عضویت تامین می‌شود که رقمی ثابت نخواهد بود و معاول 2 در ده هزار درآمد شرکت‌های عضو تعیین شده است. علاوه بر این، سازمان نمافاذ می‌تواند از محل دریافت کمک‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و مشورتی و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تامین هزینه کند.

ماده 7 این طرح مربوط به صدور مجوز فعالیت واحدهای صنفی است. بر اساس این ماده، سازماندهی و نظم بخشی فعالیت‌های تجاری مجاز رایانه‌ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی توسط سازمان نمافای استان‌ها با بررسی تقاضای واجدین شرایط عضویت با صدور و تحویل مجوز فعالیت به انجام می‌رسد و افراد حقوقی و حقوقی صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موظفند قبل از شروع به فعالیت صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه در این زمینه، نسبت به اخذ مجوز فعالیت از سازمان نمافای استان اقدام کنند.

بند 3 این ماده تاکید می‌کند که هر گونه اشتغال و فعالیت تخصصی، تجاری و اقتصادی در زمینه‌های تعیین شده در این قانون منوط به عضویت و اخذ مجوز شروع فعالیت از سازمان نمافای استان است.

ماده 16 این طرح نیز بیان می‌دارد که آيين نامه اجرای این قانون، اساسنامه سازمان و اساسنامه الگوی نمافاهای استانی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت دو سال تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و تا زمان تصویب و ابلاغ أنها آیین نامه اجرائی مواد (۹) و (۱۷) قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۳هیأت وزیران، معتبر و لازم الاجرا است.
 
متن کامل طرح تشکیل سازمان نمافا، اینجا در دسترس است.


 
کد مطلب : ۲۷۳۳۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما