۰
مدیرعامل ایمن همراه ویستا:

صنعت بیمه در برابر نوآوری مقاومت می‌کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۴
ابراهیم نصیری، مدیرعامل ایمن همراه ویستا
ابراهیم نصیری، مدیرعامل ایمن همراه ویستا
 
آی‌تی‌من- ابراهیم نصیری با اشاره به پویا بودن فضای سایبری گفت: یکی از پویاترین ریسک‌هایی که شاید صنعت بیمه جهان به آن می‌پردازد ریسک‌های سایبری است.

به گفته نصیری، یک انجمن جهانی به نام سایبر اینشورنس وجود دارد که در آن تمام شرکت‌ها و کشورهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هر ساله جلسات منظمی‌ را برگزار می‌کنند و تجربه‌های خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند .

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی بیمه و ریسک‌های سایبری بیان کرد: ماهیت پویای کسب و کارهای فضای مجازی می‌تواند اشکال مختلفی را در بازه زمانی فوق العاده کم به خود بگیرد و به همین علت ریسک‌های نوظهور مدام در حال به وجود آمدن هستند اما این مساله ارتباطی با عملکرد منفعل صنعت بیمه در زمینه ریسک‌های سایبری دارد.

وی اذعان داشت: با وجود تمام موانع کنفرانس بیمه و ریسک‌های سایبری را برگزار خواهیم کرد؛ اما با توجه به اهداف این کنفرانس، موضع صنعت بیمه در برابر این کنفرانس بیانگر یک پیغام است و آن هم اینکه تا جایی که می‌توانند مقاومت کنند که این اتفاق نیفتد و از ریسک پذیری و به عهده گرفتن این ریسک شانه خالی کنند.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی بیمه و ریسک‌های سایبری با بیان اینکه نیاز به پوشش ریسک‌های سایبری در کشور بسیار زیاد است، گفت: دیتای 53 هزار کسب و کار مجازی در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده و نماد الکترونیک را دریافت کرد‌ه‌اند.

نصیری ادامه داد: از سوی دیگر اگر بیزینس ثبت شده در مرکز توسعه تجارت الکترونیک و اتحادیه کسب و کارهای مجازی را بررسی کنیم می‌بینیم که حجم این مساله بسیار گسترده‌تر از این است که از سوی صنعت بیمه به عنوان یک بازی و کار بی ارزش تعریف شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای شهروندان اینترنتی (internet citizen) شاخص‌هایی مانند رفاه مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: سطح رفاه امنیتی یک شهروند فضای مجازی در ایران بسیار پایین است؛ زیرا فقط با یک نگاه سنتی به این اکتفا شده که افراد یا شرکت‌هایی که در فضای امنیت شبکه کار می‌کنند تنها از فایروال (firewall) استفاده کنند؛ در حالی که فایروال برای ریسک‌های سایبری مانند ترمز برای ماشین است، آیا اگر ترمز ماشین ای‌بی‌اس باشد دیگر ماشین را بیمه نمی‌کنیم؟ این مساله اصلا منطقی نیست.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی بیمه و ریسک‌های سایبری با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه هم از نظر امنیت سایبری در خطر هستند، افزود: حتی تعدادی از شرکت‌های بیمه می‌گویند که در صورت ارائه شدن بیمه نامه خطرات سایبری از مجموعه‌هایی هستند که این بیمه نامه را تهیه می‌کنند، بنابراین آن‌ها می‌دانند که با چه مساله‌ای دست به گریبان هستند اما هر قدر آن‌ها را آگاه می‌‌کنیم توجه نمی‌کنند.

نصیری با بیان اینکه در کشور پرسنل تربیت شده برای سایبر اینشورنس نداریم گفت: شاید شرکت‌های بیمه از این نکته سواستفاده کنند و بگویند مشکل را پیدا کردیم اما واقعیت این است که باید به آن‌ها گفت چرا پرسنل فنی برای این مساله تربیت نکرده‌اید؟

وی با اشاره به جمعیت 80 میلیون نفری ایران گفت: حتی یک نفر در کشور نیست که بتواند سایبر اینشورنس را بفروشد یا  ارزیابی خسارت آن را انجام دهد و این مساله یک فاجعه است.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی بیمه و ریسک‌های سایبری مدعی شد: با یکی از شبکه‌های خبری که در زمینه فضای فین تک عملکرد خوبی دارد برای تهیه مصاحبه و گفتگو در خصوص بیمه و ریسک‌های سایبری قرار همکاری گذاشتیم اما هیچ یک از مدیران صنعت بیمه حاضر به مصاحبه نشد زیرا هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

نصیری مدعی شد: حتی بعضی از مدیران صنعت بیمه تا این حد اطلاعات ندارند که  تنها بخشی از داده کاوی، برای بررسی و ارزیابی کردن ریسک‌های سایبری نزد پلیس فتا هست و برای این موضوع باید مرکز کسب توسعه تجارت الکترونیک، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب و کارهای الکترونیک هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: وقت آن است که صنعت بیمه با رویکرد مثبت و استفاده از توان مرکز توسعه تجارت الکترونیک، نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کسب کارهای مجازی، ... و ارتباط سازنده با متخصص‌های این امر بیمه ریسک فضای مجازی با تنوع چشمگیر این طرح اجرایی کنند.

وی یاد آور شد که شرکت ایمن همراه ویستا بعنوان شرکتی فعال در حوزه کسب و کار صنعت بیمه قصد ارائه طرح مقدماتی به بیمه مرکزی را دارد.
 
کد مطلب : ۲۷۳۴۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما