۰
در جلسه هیات مدیره فدراسیون فاوا با قائم مقام وزیر صمت تاکید شد

میز ICT فعال می‌شود

طلایی: درخواست بخش خصوصی تصویب آیین‌نامه صادرات و بازنگری آیین‌نامه صدور پروانه تولید نرم افزار است
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۳۷
جلسه هیات مدیره فدراسیون فاوا با قائم مقام وزیر صمت
جلسه هیات مدیره فدراسیون فاوا با قائم مقام وزیر صمت
 
آی‌تی‌من- محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فاوا در ابتدای این نشست به معرفی و اقدامات این تشکل عضو اتاق بازرگانی ایران پرداخت و سپس به درخواست‌های این فدراسیون از وزارت صمت اشاره و عنوان کرد: اکنون ما خواهان تصویب آیین‌نامه صادرات نرم افزار هستیم؛ آیین‌نامه‌ای که بیش از ۴سال است که برای به نتیجه رسیدن آن با سازمان توسعه تجارت و معاون دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت همکاری کرده‌ایم.

وی افزود: برای تنظیم این آیین‌نامه تمام نهادهای ذی ربط مورد مشورت قرار گرفتند. همچنین در تنظیم این آیین‌نامه نمایندگان معاونت علمی‌ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران، سازمان توسعه تجارت، سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی صادرات و اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران درگیر بودند و اکنون خواهان آن هستیم که شورای عالی صادرات آن را به تصویب برساند.

به گفته طلایی، این آیین‌نامه از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران برای اعلام نظر به همه نهادهای ذی ربط ارسال شده و در کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات نیز نمایندگانی از اتاق اصناف، تعاون و سایر دستگاه‌های ذی ربط برای بررسی این آیین‌نامه حضور داشتند.

طلایی در ادامه عنوان کرد: صادرات نرم افزار حدود ۴۰۰ میلیون دلار است. اما نرم افزار یک نوع کالا نیست، بلکه خدمت است. در چنین شرایطی گمرک برای صادرکنندگان نرم افزار پروانه صادراتی صادر نمی‌کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه پروانه صادراتی مشخصی نداریم با سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه می‌شویم. از همین رو این آیین‌نامه فضای صادرات نرم افزار را قانونمند خواهد کرد و در سوی دیگر با توسعه صادرات این بخش می‌توان نسبت به ارزآوری صادرات نرم افزار امیدوار بود.

وی افزود:علاوه بر این، آیین‌نامه مذکور افرادی را هم که مشغول تهیه اپلیکیشن هستند و هرچند به شکل خرد درآمد ارزی دارند، در بر می‌گیرد. وی تاکید کرد: تولید کنندگان نرم افزار علی رغم اینکه از مواد اولیه خاصی در کشور استفاده نمی‌کنند ولی می‌توانند ارز آوری داشته باشند.

طلایی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث مجوز صدور پروانه تولید نرم افزار پرداخت و گفت: مجوز این کار از سوی وزارت صمت بر مبنای آیین‌نامه‌ای که سال‌ها قبل تهیه و تنظیم شده و با شرایط روز همخوانی ندارد، صادر می‌شود.

وی توضیح داد: در این آیین‌نامه بیشتر آمار کمیتی از افراد و کارمندان و متخصصان دارای مدرک مطرح است. در صورتی که امروزه افرادی که حتی دیپلم هم ندارند توانایی تولید و حتی صادرات نرم افزار را دارند. ولی این افراد نمی‌توانند پروانه تولید کسب کنند و همین موضوع باعث شده که تولیدات زیرزمینی در این شرایط شکل بگیرد.

رییس هیات مدیره فدراسیون فاوا درخواست کرد که کارگروهی مشترک بین اتاق بازرگانی و وزارت صمت تشکیل شود تا این آیین‌نامه مورد بازنگری قرار گیرد.

رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، همچنین اظهار کرد: با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال تهیه‌آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی حضور در بازارهای بین المللی هستیم که تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده نهایی خواهد شد. سپس کارگروه مشترکی بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری ایجاد می‌شود تا یک برنامه اجرایی برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای خارجی تنظیم شود و از پذیرش هیات‌های اجرایی گرفته تا اعزام هیات به خارج از کشور در این برنامه گنجانده می‌شود.

وی در آخر به بحث تهیه‌آیین‌نامه صنایع خلاق توسط اتاق بازرگانی، معاونت علمی ‌و سازمان توسعه تجارت پرداخت و گفت: این موضوع نیز به زودی نهایی خواهد شد و اگر این بخش نیز عملیاتی شود، در حدود ۲ میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت.
 
برای توسعه صادرات از تولید حمایت کنید
مسعود شنتیایی، عضو هیات مدیره فدراسیون فاوا نیز به بخش چالش‌های تولید کنندگان سخت افزار در حوزه ICT پرداخت و گفت: تا زمانی که در این بخش حمایتی از تولید صورت نگیرد نمی‌توان انتظاری در خصوص صادرات آن داشت. در حال حاضر بخشی از تجهیزات وارد کشور می‌شود. اما بخش دیگری که در داخل کشور طراحی و تولید می‌شود که محصولات حاصل از آن به طور حداقلی می‌تواند در کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۸ قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل به تصویب رسید که نیاز است به نحو احسن اجرایی شود. وجه تمایز این قانون با قانون‌های پیش از آن در ضمانت‌های اجرایی است.

شنتیایی افزود: معمولا کارفرمای دولتی این قانون را اجرا نمی‌کنند چراکه علاقه زیادی به تجهیزات خارجی دارند. قانون جدید برای حمایت از تولید داخلی است. اما اکنون مکاتباتی از سوی انجمن‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه ما انجام شده نشان می‌دهد آنها با مشکلات عمده ­ای در مناقصه‌ها مواجه هستند. به طور مثال استانداری تهران که یکی از متولیان حمایت از تولید داخلی است، در رابطه با تجهیزات و دوربین‌های مدار بسته که مشخصا وزارت صمت آنها را در ردیف تعرفه‌های خود در راستای حمایت از تولید داخل قرار داده است، دستورالعملی صادر کرده و بر اساس آن این تجهیزات باید از ۵ برند خارجی خریداری شود.
 
میز ICT فعال شود
در ادامه حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در خصوص آیین‌نامه صادرات نرم افزار گفت: ما برای تصویب این آیین‌نامه نیاز به نشان دادن رویه‌های طی شده داریم. باید مشخص شود این آیین‌نامه بناست چه مانعی از سر راه بردارد و نبود چنین آیین‌نامه چه ضرری خواهد داشت. این کار در تصویب آیین‌نامه بسیار کمک خواهد کرد. زیرا در جلسات شورای عالی صادرات اگر توجیه لازم برای طرح وجود نداشته باشد و با همه نهادهای مربوطه مشورت صورت نگرفته باشد، دوباره وارد گردش کاری خواهد شد که روند تصویب آیین‌نامه را طولانی تر خواهد کرد. از همین رو یک طرح توجیهی باید به ‌این آیین‌نامه پیوست و ضرورت‌ها و مزیت‌های آن نیز مشخص شود.

وی در خصوص بازنگری در صدور پروانه تولید نرم افزار نیز عنوان کرد: من نیز معتقدم باید در مورد مشخصه‌های صدور پروانه‌ها بازنگری صورت گیرد. دنیا دیگر به دنبال اعداد و ارقام و کمیت نیست. از این رو می‌توان شرایط را ضابطه‌مند کرد. بنابراین جلسه‌ای با واحد مربوطه در وزارت صمت با حضور نمایندگانی از سمت من، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی برای بازنگری این آیین‌نامه هماهنگ خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: میز ICT در سازمان توسعه تجارت باید فعال‌تر وارد عمل شود تا در خصوص موضوعات مرتبط کار کارشناسی صورت گیرد.

به گفته مدرس خیابانی، سازمان توسعه تجارت در بحث صادرات باید تبدیل به یک فرمانده شود تا کارها بهتر پیش برود .همچنین خواهان آن هستیم که فدراسیون رابطه بیشتری با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات مربوط به میز ICT باید به طور جدی دنبال شود، گفت: احصای مشکلاتی که‌این بخش با آن درگیر است، باید نقطه شروع کار میز ICT سازمان توسعه تجارت باشد. حتی در صورت نیاز باید مطالعات تطبیقی صورت گیرد که ببینیم این ضوابط و آیین‌نامه‌ها در کشورهای دیگر چگونه است. ما باید از طریق دریافت تجربیات بتوانیم در وقت و هزینه صرفه جویی کنیم.

مدرس خیابانی در خصوص شرایط حوزه ICT گفت: روزآوری این حوزه در لحظه صورت می‌گیرد و حتی اگر آیین‌نامه در دوره‌ای که تهیه شده درست بوده، امروز باید مورد بازنگری قرار گیرد. ما در نقشه راه توسعه صادرات باید موارد مورد نیاز را به روز رسانی کنیم و ببینیم ضرورت‌های آن چیست. اکنون ما باید کار  ICT را در کشور تسهیل کنیم. سپس باید در نظم دهی آن تلاش کنیم. به گونه‌ای که افراد غیر مرتبط با آن وارد این کار نشوند. همچنین باید مشوق‌هایی برای صادرات محصولات این حوزه در نظر گرفته شود. در گام آخر نیز باید شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه را تشویق کنیم که به‌این سمت گرایش پیدا کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما مدعی حمایت از تولید داخل هستیم و در بخش‌های زیادی ردیف تعرفه‌ای برای حمایت از تولیدات داخلی اعمال شده که شاید در بخش ICT این کار کمتر صورت گرفته است؛ اما به دنبال آن هستیم که از تولید داخل در شرایط کنونی حمایت جدی انجام دهیم. اکنون اصل براین است که واردات ممنوع است مگر اینکه نتوانیم آن محصول را در داخل بسازیم.

این مقام وزارت صمت افزود: در رابطه با شرکت‌های حوزه ICT هم می‌توانیم نقطه تماس شرکت‌های فعال در این حوزه را با سایر نهادهای دولتی برای معرفی شما باشیم تا توانمندی شما را عرضه کنیم. ما حتما جلوی اقداماتی مانند استانداری تهران را برای خرید محصولات خارجی که مشابه داخلی دارد را خواهیم گرفت و در این زمینه مکاتبه لازم با وزارت کشور صورت خواهد گرفت. زیرا اکنون همه دنبال آن هستند که یک صیانت از منابع ارزی صورت گیرد. ضمن اینکه از تولید داخل نیز حمایت انجام شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
قائم مقام وزیر صمت در بخش آخر صحبت‌های خود به موضوع نماشگاه اکسپو پرداخت و گفت: ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم که به فعالان حوزه ICT به شکل ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
 
لزوم تجمیع نمایشگاه‌ها
حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه عنوان کرد: در توافقی که با معاونت علمی ‌ریاست جمهوری بدست آمده، بناست یک سالن به شکل مجزا به صورت نمایشگاه دایمی ‌در اختیار این معاونت قرار گیرد که مربوط به کلیه اموری است که در حوزه مرتبط با معاونت علمی‌است. از همین رو بنا داریم کلیه تشکل‌های مربوط به ‌این حوزه را نیز دخیل کنیم و تشکل‌های حوزه ICT می‌توانند حضور بسیار خوبی در این نمایشگاه داشته باشند.

زادبوم در ادامه به بحث نمایشگاه الکامپ پرداخت و گفت: هرساله همه اتحادیه‌ها در این نمایشگاه حضور خوبی دارند و در خردادماه نیز بناست این نمایشگاه برگزار شود. اعتقاد داریم این نمایشگاه نباید به شکل انحصاری باشد؛ بلکه باید از همه اقشار در آن حضور داشته باشند. باید توجه داشت که حتی جوانان و نوجوانانی در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند که باعث شده هر ساله ‌این نمایشگاه رشد داشته باشد.

وی افزود: از طرفی اگر بتوانیم همه نمایشگاه‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود را در یک جا تجمیع کنیم، به نظر می‌رسد دستاورد بهتری را کسب می‌کنیم.


 
کد مطلب : ۲۷۳۴۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما