کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایجاد سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان با توان پردازشی کامپیوترهای داوطلب برای مقابله با کرونا

The Guardian , 30 فروردين 1399 ساعت 10:29

سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان با استفاده از زمان بی‌کاری کامپیوترهای افراد داوطلب به منظور مقابله با ویروس کرونا ایجاد شد.


 
آی‌تی‌من- Fold protein یک برنامه علمی است که در آن، توان پردازشی کامپیوتر افراد داوطلب در زمان فراغت و بیکاری کامپیوتر، به منظور مقابله با ویروس کرونا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش Fold@Home، سازمانی که این تلاش رایانشی توزیع شده را مدیریت می‌کند، روز 25 ماه مارس گذشته قدرت پردازشی این کامپیوترهای داوطلب از مرز یک اگزافلاپ عملیات در ثانیه گذشت. هر اگزا فلاپ معادل 10 به توان 18 عملیات است.

این توان پردازشی، 6 برابر بیشتر از قوی‌ترین سوپرکامپیوتر کنونی است. سریع‌ترین سوپرکامپیوتر IBM Summit نام دارد که در آزمایشگاه ملی Oak Ridge ایالات متحده به کار گرفته شده است.

اما جالب است بدانید که دوشنبه گذشته، با پیوستن یک میلیون داوطلب جدید، این سوپرکامپیوتر توزیع شده، به رکورد جدید 2.4 اگزافلاپ در ثانیه رسید که از سرعت 500 سوپرکامپیوتر جهان در مجموع، سریع‌تر است.

داوطلبان برای شرکت در برنامه Folding@Home باید یک نرم افزار ساده را روی کامپیوترشان اجرا کنند. این برنامه، در زمانی که کامپیوتر کاربران بیکار است، محاسبات مربوط به شناخت ساختار پروتئین‌ها را به اجرا در می‌آورد.

تمامی پروتئین‌های پیچیده، شامل یک یا چند رشته آمینواسید هستند، که به دور خود می‌پیجند و ساختارهای پیجیده اما قابل پیش‌بینی سه بعدی بسازند. با اعمال این قواعد قابل پیش‌بینی، حتی کامپیوترهای خانگی نیز می‌توانند محاسبات مربوط به تا خوردن و پیچش را انجام دهند و زمانی که میلیون‌ها کامپیوتر در آن واحد این نرم‌افزار را اجرا کنند، این شبکه از کامپیوترها می‌تواند به سرعتی فراتر از سوپرکامپیوترهای رایج در محاسبات دست بیابد.

پروژه Folding@Home در ماه مارس اعلام کرد که محاسبات مرتبط با ویروس کرونا را به منظور ایجاد زمینه ساخت داروی مناسب این همه‌گیری آغاز کرده است. این پروژه تا کنون پیشرفت چشمگیری در شناخت این ویروس داشته  و توانسته به ساختار پروتئین این ویروس دست بیابد.

 


کد مطلب: 273574

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273574/ایجاد-سریع-ترین-سوپرکامپیوتر-جهان-توان-پردازشی-کامپیوترهای-داوطلب-مقابله-کرونا

ITMen
  https://www.itmen.ir