۰
سرپرست روابط عمومی ‌سازمان امور مالیاتی تهران اعلام کرد

احتمال اخذ ۵ سال مالیات از اینفلوئنسرها

تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷
احتمال اخذ مالیات از اینفلوئنسرها
احتمال اخذ مالیات از اینفلوئنسرها

آی‌تی‌من- اینفلوئنسر‌ها یا به زبان عامیانه شاخ‌های فضای مجازی برای خود چه کسب و کاری راه انداخته‌اند. خانه نشینی مردم و اجبار آن‌ها برای استفاده از فضای مجازی، بهرهبرداری از شبکه‌های اجتماعی را نسبت به مدت مشابه ۲ برابر کرده است.

شاخ‌های مجازی حسابی از فرصت سواستفاده کردند و بدون تحقیق از کیفیت و یا عوارض کالا یا خدمات، اقدام به انتشار تبلیغات در صفحات فضای مجازی خود می‌کنند. فال و دعا برای بازگشت معشوق، سایت‌های پیش‌بینی آنلاین فوتبال و کازینو گرفته تا فروش حیوانات و زیورآلات و غیره از جمله این موارد است.

این شاخ‌های مجازی که از هر طریقی برای شهرت و کسب درآمد استفاده کردند بالاخره راهی یافتند تا به قول معروف ره صد ساله را یک شبه بروند. این بین برای فهم بهتر موضوع، یک بازنشسته که ۳۰ سال زحمت کشید و در نهایت با وام‌های مختلف تنها یک خانه کوچ را خریداری کرده با یک بِلاگر در شبکه‌های اجتماعی که با درآمد باد آورده طی مدت کوتاه توانایی خرید خانه ای را بدست آورده است، مقایسه کنید!

اما مساله تنها این نیست؛ داستان از این قرار است که در طول ۳۰ سال خدمت هر کارمند، هرماهه مبلغی از حقوق این فرد به مالیات اختصاص می‌یابد که در مقابل آن‌ها شاخ‌های مجازی از پرداخت مالیات معاف هستند و سازوکاری برای این مشاغل چیده نشده است.

عباس آسوشه معاون سابق فناوری مرکز ملی فضای مجازی در خصوص افرادی که به تبلیغات گسترده پرداخته و از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند، اظهار کرد: اگر برخورد مناسبی با فعالان این حوزه نداشته باشیم می‌تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد، اما در شرایط مناسب می‌تواند از عوامل موثر در رونق کسب و کار باشد، بنابراین برخورد ما و سایر سازمان‌های مربوط در این حوزه می‌تواند در نتیجه عملکرد آن‌ها تعیین کننده باشد.

وی با بیان نقش دولت در اجرایی قوانین این حوزه گفت: دولت با همکاری سازمان‌های مربوط باید به فعالیت‌های انجام شده و درآمد‌های اخذ شده در این حوزه نظارت کند. نباید بررسی مالیات و اعمال هزینه‌های غیر منطقی باعث از بین رفتن فعالیت در این فضا شود. تبلیغات انجام شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان ابزاری به رونق گرفتن کسب و کار و درآمد زایی کمک کند.

آسوشه با تاکید بر درآمد‌های هنگفتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: نکته که اهمیت دارد، آن است که توجه داشته باشیم این حوزه نیاز به ساماندهی دارد و این به معنای قطع کردن فعالیت آن‌ها نیست. تبلیغات مناسب، ابزاری برای بهبود عملکرد فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و تولید ثروت است، اما باید با فعالان این حوزه هم مانند سایر فعالان اقتصادی و مطابق قوانین کشور برخورد شود، اما سخت گیری بیجا می‌تواند آن‌ها را از این فضا دور کند.

اما در همین رابطه علی محمدی سرپرست روابط عمومی سازمان امور مالیاتی استان تهران در خصوص کسب مالیات از اینفلوئنسر‌ها اظهار کرد: واحد‌هایی جهت رصد فعالیت این بلاگر‌های فضای مجازی وجود دارد که حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی آن‌ها را چک می‌کنند و برای آن‌ها پرونده مالیاتی درست می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲ سال می‌شود که ما این واحد‌ها را جهت رصد فعالیت‌های اینفلوئنسر‌ها تشکیل دادیم که در حال حاضر نظارت کامل بر فعالیت آن‌ها دارند. همچنین ما طبق قانون حق داریم فعالیت‌های ۵ سال گذشته این افراد را رصد کنیم و برای آن نرخ مالیات تعیین کنیم.

محمدی در پایان گفت: رصد این افراد را در درجه اول از کسانی شروع می‌کنیم که فعالیت بیشتری داشته‌اند.

در پایان این مساله درست است که فعالیت بلاگر‌های مجازی نوعی شغل محسوب می‌شود، اما باید توجه کنیم که بعضی از این افراد بدون توجه به نوع تبلیغ و یا راست بودن آن به سراغ این تبلیغ‌ها رفته و به همه پیشنهاد آن را می‌دهند. همچنین ین نوع فعالیت‌ها موجب فرار‌های مالیاتی گسترده شده و در حق افرادی که مالیات کسب و کار خود را به موقع از آن‌ها کسر شده، اجحاف می‌شود.


 
کد مطلب : ۲۷۳۵۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما