۱
۰
هشدار مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک:

کرونا بهانه‌ای برای واردات بدون استاندارد نشود

تاریخ انتشار
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۲
ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک
ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک

آی‌تی‌من- ویدا سینا رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری و مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با بیان این مطلب گفت: بدیهی است اگر همچون پروتکل‌های بهداشتی، قوانین و ضوابط استاندارد در کشور نادیده گرفته شود، تنها منافع کوتاه مدت تعداد محدودی از واردکنندگان تامین می‌شود اما از سوی دیگر منافع ملی، مردم و مصرف‌کنندگان در سراسر کشور با چالش‌های متعددی مواجه می‌شود که تبعات آن می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر و طولانی‌تر را به همراه داشته باشد.

وی در توضیح بیشتر گفت: امروز لحاظ کردن استانداردها در تمام دنیا از جنبه‌های زیست‌محیطی، بهداشتی، ایمنی، امنیتی، اقتصادی و کارکردی امری بی‌نیاز از تشریح است و این امر خطیر به ویژه در زمینه سخت‌افزارهای با فناوری پیشرفته و مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات که از حساس‌ترین زیرساخت‌های حیاتی کشور، همچون نظام بانکی و مالی و ارتباطاتی کشور گرفته تا مصرف‌کنندگان نهایی را در بر می‌گیرد، یکی از خطوط قرمزی است که در تمام دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته با حساسیت بالایی مورد مراقبت قرار دارد.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با بیان عوارض ملی ناشی از حذف قوانین و مقررات مرتبط با اجرای استاندارد در کالاهای تولیدی و واراداتی گفت: در حال حاضر شاهد مکاتبات برخی اصناف و نهادهای بخش خصوصی برای کاهش مشکلات اعضا و کسب‌وکارهای مرتبط با ایشان با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هستیم که طبعا لازم و امری مبارک برای کاهش صدمات وارده به شرکت‌ها است.

سینا ادامه داد: اما این مهم نباید بهانه‌ای برای سواستفاده از شرایط موجود و رفتارهای هرج و مرج‌گونه شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: برای مثال در روزهای گذشته نامه‌ای از سوی یکی از نهادهای خصوصی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده که در آن، یکی از راه‌کارهای حل مشکلات کسب و کارهای حوزه فاوا در بحران کرونا را دستورالعمل تایید نمونه استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانسته‌اند و مدعی وقت‌گیر، طولانی و پیچیده بودن فرایند مرتبط با این امر حیاتی شده و آن را مناسب این شرایط بحرانی ندانسته‌اند.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: این نهاد خصوصی در نهایت نیز این پیشنهاد عجیب را مطرح کرده که رویه تایید نمونه (تایید استاندارد) تعلیق شده و صدور مجوزهای لازم برای واردات سخت‌افزار به صنف مذکور واگذار شود.

رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری با بیان اینکه چنین درخواست و پیشنهادی فارغ از آنکه در تناقض با قوانین و مقررات بالادستی کشور و ناممکن است، گفت: در صورت پاسخ مثبت به این پیشنهاد، تضامین، تعهدات و کنترل‌های لازم برای حفظ و مراقبت از عدم بکارگیری تجهیزات حساس در زیرساخت‌های حیاتی کشور، به تعلیق در می‌آید که بی‌شک تبعات کلانی برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت و کسی نیز مسوولیت آن را به عهده نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مصادیق حذف استاندارد و دورزدن نهادهای قانونی مسوول تایید ایمنی و  امنیت و کارایی تجهیزات پیشرفته به کشور متعدد است، در پاسخ به ادعای وقت‌گیر، طولانی و پیچیده بودن فرایند تایید نمونه (استاندارد) برای کالاهای وارداتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: این موضوع به هیچ وجه مورد تایید نیست و مراکز و آزمایشگاه‌های تایید استاندارد کشور، با وجود شیوع کرونا دچار وقفه و یا مشکلاتی نشده و کما فی‌السابق آماده ارایه خدمت هستند.

سینا ادامه داد: ما اکنون شاهد نوعی فرصت‌طلبی و خلط مباحث هستیم به نحوی که با توجه به شیوع کرونا در جهان، اصولا کار تولید، ارسال و تامین همه نوع کالا در دنیا به حالت تعلیق درآمده و با اختلال مواجه شده و طبعا تعطیلی امر واردات و توقف کار برخی واردکنندگان منجر به کمبود برخی کالاها شده است. اما حالا در چرخشی عجیب و سوال‌برانگیز، عامل کمبود برخی اقلام، به شرکت‌ها و نهادهای قانونی مرتبط با استاندارد و تایید نمونه نسبت داده می‌شود که طبعا ادعایی اشتباه و فرصت طلبانه است.

رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری با هشدار به تبعات هرگونه سوءاستفاده از بحران کرونا و فشار تعداد محدودی از واردکنندگان به نهادهای دولتی برای دورزدن قوانین و مقررات و کسب سود بیشتر گفت: اگر به این قبیل خواسته‌ها تن داده شود، کشور علاوه بر بحران‌های ناشی از کرونا با انبوهی از مشکلات بهداشتی، ایمنی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی از محل واردات بی‌رویه و فاقد استاندارد کالا مواجه خواهد شد و به این بهانه کشور مملو از کالاهای فاقد استاندارد، تقلبی و حتی دارای ضعف‌های امنیتی و جاسوسی می‌شود و منافع ملی پایمال می‌شود.

وی افزود: همانطور که در سال جهش تولید باید به تولید نگاه ویژه شود به متولیان صنعت خدمات استاندارد که هزاران آزمایشگاه با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزار نفر کارشناسان متخصص و خبره در کشور در حال خدمت به صنایع، دولت و مردم هستند باید نگاه و حمایت ویژه شود. چراکه اگر واردکنندگان دچار آسیب شده‌اند این صنعت بزرگ نیز به ویژه بدلیل تعطیلی گمرکات و واحدهای تولیدی دچار آسیب فراوان شده‌اند که نیاز دارند با اهمیت بسیار بالا مورد توجه دولت و نهادها و سازمان‌ها قرار گیرند. که اگر این نشود باعث فروپاشی نظام استاندارد در کشور و در نتیجه فروپاشی منافع ملی همگان است می‌شویم.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در پایان از دستگاه‌های مسوول و دولتی خواست تا از تصمیم‌های شتابزده و تن دادن به هر پیشنهادی به بهانه عبور از بحران کرونا خودداری کرده و حتما از سایر نهادهای مسوول تضمین کیفیت، ایمنی و امنیت واردات کالا به کشور، نظرخواهی شود تا اظهار نظرات کارشناسی نشده و منافع شخصی تعداد معدودی مقدم بر منافع ملی نشود.


 
کد مطلب : ۲۷۳۵۹۶
نظرات شما
رحیم ناصری
Canada
با توجه به اینکه اظهارات سرکار خانم سینا با هدف خاص و مخاطب قراردادن صنف خاصی بوده است و مغایر با امنیت کشور و به حفظ منافع شخصی بوده است، انتظار دارد آن وب سایت محترم نسبت به نشر نقدی که آماده شده اقدام نماید. با توجه به اینکه تماس تلفنی در سایت وجود ندارد از طریق ایمیل نحوه ارسال نقد را جهت نشر اعلام فرمایید.
سلام

لطفا نقدتان را به آدرس ایمیل زیر ارسال بفرمایید. در صورتی که محتوای ارسالی از نظر کیفی، نگارشی و فنی شرایط مطلوب را داشته باشد حتما منتشر خواهد شد.

kaveh.mehdizadeh@gmail.com
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما