کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک:

کرونا بهانه‌ای برای واردات بدون استاندارد نشود

آی تی من (ITMEN) , 6 ارديبهشت 1399 ساعت 5:52

شیوع کرونا کسب‌وکارهای بسیاری را با مشکلات متعدد مواجه کرده است که بی‌شک باید تدابیر لازم و عاجل برای کاهش حداکثری آسیب‌های ناشی از این بحران در دستور کار مراجع ذیصلاح قرار گیرد، اما همانگونه که بازگشت به کار برخی مشاغل با لحاظ پروتکل‌ها، مقررات و ضوابط سخت بهداشتی همراه بوده است، این معضل بی‌شک نباید زمینه‌ساز حذف برخی نظارت‌ها، دستورالعمل‌ها و رعایت استانداردهای ملی و حساس شود.



آی‌تی‌من- ویدا سینا رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری و مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با بیان این مطلب گفت: بدیهی است اگر همچون پروتکل‌های بهداشتی، قوانین و ضوابط استاندارد در کشور نادیده گرفته شود، تنها منافع کوتاه مدت تعداد محدودی از واردکنندگان تامین می‌شود اما از سوی دیگر منافع ملی، مردم و مصرف‌کنندگان در سراسر کشور با چالش‌های متعددی مواجه می‌شود که تبعات آن می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر و طولانی‌تر را به همراه داشته باشد.

وی در توضیح بیشتر گفت: امروز لحاظ کردن استانداردها در تمام دنیا از جنبه‌های زیست‌محیطی، بهداشتی، ایمنی، امنیتی، اقتصادی و کارکردی امری بی‌نیاز از تشریح است و این امر خطیر به ویژه در زمینه سخت‌افزارهای با فناوری پیشرفته و مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات که از حساس‌ترین زیرساخت‌های حیاتی کشور، همچون نظام بانکی و مالی و ارتباطاتی کشور گرفته تا مصرف‌کنندگان نهایی را در بر می‌گیرد، یکی از خطوط قرمزی است که در تمام دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته با حساسیت بالایی مورد مراقبت قرار دارد.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با بیان عوارض ملی ناشی از حذف قوانین و مقررات مرتبط با اجرای استاندارد در کالاهای تولیدی و واراداتی گفت: در حال حاضر شاهد مکاتبات برخی اصناف و نهادهای بخش خصوصی برای کاهش مشکلات اعضا و کسب‌وکارهای مرتبط با ایشان با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هستیم که طبعا لازم و امری مبارک برای کاهش صدمات وارده به شرکت‌ها است.

سینا ادامه داد: اما این مهم نباید بهانه‌ای برای سواستفاده از شرایط موجود و رفتارهای هرج و مرج‌گونه شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: برای مثال در روزهای گذشته نامه‌ای از سوی یکی از نهادهای خصوصی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده که در آن، یکی از راه‌کارهای حل مشکلات کسب و کارهای حوزه فاوا در بحران کرونا را دستورالعمل تایید نمونه استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانسته‌اند و مدعی وقت‌گیر، طولانی و پیچیده بودن فرایند مرتبط با این امر حیاتی شده و آن را مناسب این شرایط بحرانی ندانسته‌اند.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: این نهاد خصوصی در نهایت نیز این پیشنهاد عجیب را مطرح کرده که رویه تایید نمونه (تایید استاندارد) تعلیق شده و صدور مجوزهای لازم برای واردات سخت‌افزار به صنف مذکور واگذار شود.

رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری با بیان اینکه چنین درخواست و پیشنهادی فارغ از آنکه در تناقض با قوانین و مقررات بالادستی کشور و ناممکن است، گفت: در صورت پاسخ مثبت به این پیشنهاد، تضامین، تعهدات و کنترل‌های لازم برای حفظ و مراقبت از عدم بکارگیری تجهیزات حساس در زیرساخت‌های حیاتی کشور، به تعلیق در می‌آید که بی‌شک تبعات کلانی برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت و کسی نیز مسوولیت آن را به عهده نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مصادیق حذف استاندارد و دورزدن نهادهای قانونی مسوول تایید ایمنی و  امنیت و کارایی تجهیزات پیشرفته به کشور متعدد است، در پاسخ به ادعای وقت‌گیر، طولانی و پیچیده بودن فرایند تایید نمونه (استاندارد) برای کالاهای وارداتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: این موضوع به هیچ وجه مورد تایید نیست و مراکز و آزمایشگاه‌های تایید استاندارد کشور، با وجود شیوع کرونا دچار وقفه و یا مشکلاتی نشده و کما فی‌السابق آماده ارایه خدمت هستند.

سینا ادامه داد: ما اکنون شاهد نوعی فرصت‌طلبی و خلط مباحث هستیم به نحوی که با توجه به شیوع کرونا در جهان، اصولا کار تولید، ارسال و تامین همه نوع کالا در دنیا به حالت تعلیق درآمده و با اختلال مواجه شده و طبعا تعطیلی امر واردات و توقف کار برخی واردکنندگان منجر به کمبود برخی کالاها شده است. اما حالا در چرخشی عجیب و سوال‌برانگیز، عامل کمبود برخی اقلام، به شرکت‌ها و نهادهای قانونی مرتبط با استاندارد و تایید نمونه نسبت داده می‌شود که طبعا ادعایی اشتباه و فرصت طلبانه است.

رییس انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون کشوری با هشدار به تبعات هرگونه سوءاستفاده از بحران کرونا و فشار تعداد محدودی از واردکنندگان به نهادهای دولتی برای دورزدن قوانین و مقررات و کسب سود بیشتر گفت: اگر به این قبیل خواسته‌ها تن داده شود، کشور علاوه بر بحران‌های ناشی از کرونا با انبوهی از مشکلات بهداشتی، ایمنی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی از محل واردات بی‌رویه و فاقد استاندارد کالا مواجه خواهد شد و به این بهانه کشور مملو از کالاهای فاقد استاندارد، تقلبی و حتی دارای ضعف‌های امنیتی و جاسوسی می‌شود و منافع ملی پایمال می‌شود.

وی افزود: همانطور که در سال جهش تولید باید به تولید نگاه ویژه شود به متولیان صنعت خدمات استاندارد که هزاران آزمایشگاه با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزار نفر کارشناسان متخصص و خبره در کشور در حال خدمت به صنایع، دولت و مردم هستند باید نگاه و حمایت ویژه شود. چراکه اگر واردکنندگان دچار آسیب شده‌اند این صنعت بزرگ نیز به ویژه بدلیل تعطیلی گمرکات و واحدهای تولیدی دچار آسیب فراوان شده‌اند که نیاز دارند با اهمیت بسیار بالا مورد توجه دولت و نهادها و سازمان‌ها قرار گیرند. که اگر این نشود باعث فروپاشی نظام استاندارد در کشور و در نتیجه فروپاشی منافع ملی همگان است می‌شویم.

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در پایان از دستگاه‌های مسوول و دولتی خواست تا از تصمیم‌های شتابزده و تن دادن به هر پیشنهادی به بهانه عبور از بحران کرونا خودداری کرده و حتما از سایر نهادهای مسوول تضمین کیفیت، ایمنی و امنیت واردات کالا به کشور، نظرخواهی شود تا اظهار نظرات کارشناسی نشده و منافع شخصی تعداد معدودی مقدم بر منافع ملی نشود.


 


کد مطلب: 273596

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273596/کرونا-بهانه-ای-واردات-بدون-استاندارد-نشود

ITMen
  https://www.itmen.ir