کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیفون SE2 جنگی تازه با گوشی‌های اندرویدی راه انداخت

8 ارديبهشت 1399 ساعت 15:47

اپل آیفون SE را به تراشه A13 Bionic مجهز کرده و به این ترتیب این گوشی از بسیاری قابلیت‌های آیفون ۱۱ بهره می‌برد.



آی‌تی‌من - اپل امسال سیاست تازه‌ای برای رقابت در بازاری پیش گرفته که به دلیل شیوع ویروس کرونا، همه مردم دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، بر این اساس گوشی هوشمندی معرفی کرده که قیمت مناسبی نسبت به سایر گوشی‌های این برند دارد. آیفون SE با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شده اما اپل این گوشی را به همان تراشه‌ای مجهز کرده که روی آیفون ۱۱ قرار گرفته است. این در حالی است که معمولا شرکت‌ها برای عرضه محصولات مقرون به‌صرفه،‌ آنها را به تراشه‌های معمولی مجهز می‌کنند.

استفاده از این تراشه باعث می‌شود تا آیفون SE از بسیاری ویژگی‌های سری آیفون ۱۱ برخوردار شود؛ البته باید به این موضوع اشاره کنیم که آیفون اس ای 2020 برخی قابلیت‌ها همچون فیس آی‌دی و دوربین فوق‌عریض را ندارد. اما ذکر این نکته هم دارای اهمیت است که پشتیبانی از تراشه A13 Bionic، پشتیبانی نرم‌افزاری اپل را برای مدت طولانی تضمین می‌‌کند.

اما از ویژگی‌های جالبی که به لطف تراشه A13 به آیفون SE اضافه شده می‌توان به حالت پرتره نرم‌افزاری،‌ جلوه‌های نوری برای عکاسی، فناوری HDR و امکان ضبط ویدئو با کیفیت 4K و سرعت ۶۰ فریم‌ در ‌ثانیه پرداخت. البته برای ایجاد جلوه بوکه نیاز به دوربین ثانویه است تا عمق صحنه‌ مشخص شود، اما آیفون SE به شکل نرم‌افزاری قادر به ثبت چنین تصاویری است.

اپل خیلی زیرکانه دست به اقدامی‌ زده تا سایر تولیدکنندگان بزرگ دنیا از جمله سامسونگ را به چالش بکشد؛ تجهیز آیفون SE به تراشه A13 Bionic این امکان را به وجود آورده تا این گوشی ۴۰۰ دلاری اپل نه تنها سایر گوشی‌های میان‌رده با سیستم عامل اندروید را از رده خارج کند، بلکه قدرت رقابت با جدیدترین پرچمداران سامسونگ یعنی گوشی‌های سری گلکسی اس 20 را داشته باشد؛ آیفون SE 2020 در تازه‌ترین نسخه بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز ۱۳۲۸ را در عملکرد تک‌هسته‌ای به دست آورده است؛ یعنی امتیازی که آيفون ۱۱ کسب کرده بود. این در حالی اس که گلکسی اس ۲۰ اولترا در نسخه بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز ۸۳۵ را کسب کرده بود.

همه چیز درباره تراشه A13 اپل
تراشه A13 اپل که با نام کامل ای ۱۳ بایونیک (A13 Bionic) از آن یاد می‌شود، نتیجه جدیدترین دستاوردهای متخصصان این شرکت در حوزه تراشه است. این تراشه‌ از لیتوگرافی هفت نانومتر پلاس استفاده می‌کند و به ۸.۵ میلیارد ترانزیستور مجهز است. ترانزیستورهای بسیار کوچک موجود روی تراشه‌ها تمامی ‌اعمال را انجام می‌دهد؛ از محاسبات ساده گرفته تا پردازنده‌های مربوط به هوش مصنوعی و پردازش‌های فرمان‌های صوتی. براساس اطلاعات رسمی، پردازنده مرکزی تراشه A13 از نوع پردازنده‌های ۶ هسته‌ای است. در بین ۶ هسته یادشده،‌ دو هسته از نوع Lightning با فرکانس پردازشی ۲.۶۵ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر با فرکانس پردازشی ۱.۸ گیگاهرتز است و از آن‌ها با نام هسته‌های Thunder یاد می‌شود.

دو هسته Lightning موجود در A13 در نقش هسته‌های اصلی ظاهر می‌شود و روی انجام پردازش‌های سنگین نظیر اجرای بازی‌های ویدیویی یا اسکرول در بین فید خبری شلوغ فیسبوک متمرکز است. چهار هسته دیگر Thunder نام دارد که فرکانس پردازشی‌اش پایین‌تر و کم‌مصرف‌تر است و در کارهای سبک نظیر پخش موسیقی یا برخی اعمال در پس‌زمینه استفاده می‌شود. درضمن، وقتی آیفون SE را بدون استفاده می‌گذارید، گوشی ازطریق قدرت هسته‌های کم‌مصرف Thunder روشن می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد.

تراشه به‌کاررفته در آیفون SE 2020 از پردازنده گرافیکی (GPU) اختصاصی و واحد پردازشی مبتنی‌بر شبکه عصبی (NPU) بهره می‌برد. اجزای مختلف تراشه A13 دست‌به‌دست هم می‌دهند تا آیفون SE بتواند ازپسِ انجام پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی، تصویربرداری، دیکُدکردن محتوای ویدیویی، پخش ویدیوهای HDR، رمزنگاری و تشخیص فاصله سوژه‌‌ها از دوربین بربیاید. این‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های A13 است و این تراشه توانایی‌های بیشتری دارد.

مهندسان اپل A13 را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که این تراشه می‌تواند اجزایی را غیرفعال کند که هنگام انجام وظیفه‌ای خاص به آن‌ها نیاز ندارد. بدین‌ترتیب، عمر باتری بهتری برای گوشی‌های مجهز به A13 فراهم خواهد شد. قائم‌مقام ارشد بخش مهندسی تراشه‌ها در اپل نیز مدتی پیش هنگام رونمایی گوشی‌های خانواده آیفون ۱۱ این موضوع را اعلام کرده بود.

رفتار اپل در شرایط بحران کرونا
با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط اقتصادی به وجود آمده، اپل اقدام به عرضه‌ گوشی ارزان‌قیمتی کرده است؛ این در حالی است که اپل همیشه گوشی‌هایی با قیمت بسیار بالا عرضه می‌کرد. به نظر می‌رسد این تغییر رویکرد اپل از یک سو باعث محبوبیت این برند در چنین شرایطی می‌شود و از سوی دیگر تعداد بسیار بیشتری از مردم در سراسر دنیا امکان استفاده از سرویس‌های اپل را خواهند داشت.

البته نباید سود اپل از فروش این گوشی و استفاده گسترده از سرویس‌هایش را فراموش کرد؛ چرا که این گوشی اگرچه در رده گوشی‌های میان‌رده است اما قابلیت رقابت با گوشی‌های پرچمدار را دارد و با قیمت ۴۰۰ دلاری می‌‌تواند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی را از رده خارج کند.

 


کد مطلب: 273614

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273614/آیفون-se2-جنگی-تازه-گوشی-های-اندرویدی-راه-انداخت

ITMen
  https://www.itmen.ir