۰
در جزیره‌ای با 80 هزار خانوار

آزمایش اپلیکیشن ردگیری تماس انگلیس آغاز شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۷
آزمایش اپلیکیشن ردگیری تماس انگلیس آغاز شد
آزمایش اپلیکیشن ردگیری تماس انگلیس آغاز شد
 
 آی‌تی‌من- اپ‌های ردگیری تماس (contact tracing) از فناوری بلوتوث استفاده می‌کنند و نحوه کار این اپلیکیشن‌ها به این صورت است که اگر کاربر گوشی هوشمند به فردی نزدیک شود که نشانه‌های آلودگی به ویروس را داشته باشد و نتیجه آزمایش او مثبت شده باشد، به کاربر هشدار می‌دهد. شناسایی افراد مبتلا هم از طریق اتصال به یک پایگاه‌ داده رسمی صورت می‌گیرد که اطلاعات افراد مبتلا شده و بهبود یافته در آن درج می‌شود.

اپلیکیشن ردگیری تماس دولت بریتانیا را واحد فناوری دیجیتال سازمان خدمات ملی سلامت (NHS) طراحی کرده و مسوولیت آپلود کردن اطلاعات در پایگاه داده مرکزی نیز به عهده همین واحد گذاشته شده است. از این پایگاه داده مرکزی به منظور انجام تحقیقات در مورد رفتار ویروس نیز استفاده می‌شود.

بریتانیا بر خلاف آلمان، ترجیح داد از سیستم ردگیری تماسی که گوگل و اپل به طور مشترک طراحی کرده‌اند، استفاده نکند. در سیستم گوگل و اپل، داده‌ها روی گوشی هر کاربر ذخیره می‌شود؛ ولی در اپلیکیشن دولت بریتانیا، داده‌های کاربران به صورت رمزگذاری شده، در مرکز داده NHS و تحت قوانین حریم خصوصی بریتانیا نگهداری می‌شود.

دولت انگلیس امیدوار است که بیش از نیمی از 80 هزار خانواری که در جزیره وایت (Isle of Wight)، محل آزمایش این اپلیکیشن، زندگی می‌کنند، این اپلیکیشن را دانلود کنند. اگر آزمایش این اپلیکیشن موفقیت آمیز باشد، در اواخر ماه جاری میلادی (ماه مه) در کل کشور برای دانلود ارایه خواهد شد.

کریستوفر فریزر، متخصص بیماری‌های واگیر دار در دانشگاه آکسفورد که در ساخت اپلیکیشن ردگیری تماس انگلستان همکاری داشته، می‌گوید: چنین اپ‌هایی در جلوگیری از گسترش ابتلا بسیار موثرند. فریزر که تحقیقات گسترده‌ای نیز در زمینه شیوع ویروس‌های سارس، H1N1 و ایبولا انجام داده است، می‌افزاید: اگر به مردم هشدار داده شود که ممکن است در معرض ویروس قرار داشته باشند، آنها می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی می‌گوید: البته چنین اپ‌هایی فقط وقتی واقعا اثرگذار خواهند بود که حداقل 60 درصد از جمعیت آنها را دانلود و استفاده کنند.

اپلیکیشن انگلیسی ردگیری تماس، از کاربران درباره نشانه‌های بیماری سوال می‌کند و اگر تشخیص دهد که نشانه‌های کافی برای ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد، فرد را مبتلا فرض می‌کند. سپس به تمامی کاربران دیگری که با فرد مبتلا ارتباط داشته‌اند، هشدار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که خود را قرنطینه کنند. پس از آن، اگر فرد بیمار، تست بدهد، نتایج تست وارد برنامه می‌شود و باز هم به سایر کاربران اطلاع داده می‌شود که آیا نتیجه تست فرد مورد نظر منفی یا مثبت بوده است.

دولت انگلیس اعلام کرده که علاوه بر این اپلیکیشن، قصد دارد 18 هزار نفر را نیز به عنوان نیروهای انسانی ردگیری تماس استخدام کند. این افراد نیز وظیفه دارند بیماران را ردگیری کنند و افرادی را که با آنها در تماس بوده‌اند، بیابند.


 
مرجع : CNN
کد مطلب : ۲۷۳۶۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما