۰
پس از آمازون و آی‌بی‌ام

مایکروسافت هم فروش فناوری بازشناسی چهره را به پلیس آمریکا متوقف کرد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۱
مایکروسافت هم فروش فناوری بازشناسی چهره را به پلیس آمریکا متوقف کرد
مایکروسافت هم فروش فناوری بازشناسی چهره را به پلیس آمریکا متوقف کرد
 
آی‌تی‌من- برد اسمیت، رییس هیات مدیره مایکروسافت، این خبر را در جریان یک رویداد زنده در واشنگتن پست اعلام کرد. پیش از این نیز آمازون و آی‌بی‌ام، فروش فناوری بازشناسی چهره به پلیس را متوقف کرده بودند. این تصمیم در شرایطی اتخاد شده که منتقدان می‌گویند، پلیس آمریکا در مقابله با تظاهرات اعتراض آمیزی ضد تبعیض نژادی در این کشور، از این فناوری برای پرونده سازی علیه معترضان استفاده می‌کند.

اسمیت گفت: تا زمانی که قانونی ملی با رعایت حقوق بشر و راهبری این فناوری تدوین نشده باشد، ما به واحدهای پلیس فناوری بازشناسی چهره خود را نخواهیم فروخت.

بنا به گفته اسمیت، مایکروسافت، فاکتورهای سخت‌گیرانه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد تا این فناوری به دست نیروهای مجری قانون نیفتد.

استفاده از فناوری بازشناسی چهره توسط دولت‌ها بارها مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا استفاده نادرست از آن، می‌تواند موجب نقض حریم خصوصی شود. از سوی دیگر تا کنون بارها تشخیص غلط این ابزارهای هوش مصنوعی موجب دستگیری‌های بی دلیل شده است. همچنین فناوری‌های بازشناسی چهره، در زمینه تشخیص افراد، به ویژه رنگین‌پوستان، هنوز کامل نیستند و نواقصی دارند.

چهارشنبه گذشته، آمازون اعلام کرده بود که به مدت یک‌سال استفاده پلیس از فناوری بازشناسی چهره خود را متوقف می‌کند. آمازون امیدوار است که این فرصت یک‌ساله، زمان مناسبی را به کنگره بدهد تا مقررات مناسب درباره استفاده از این فناوری را تدوین کند.

یک روز پیش از آن نیز آی‌بی‌ام اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌ها از روش استفاده از فناوری بازشناسی چهره در پرونده‌سازی نژادی و نظارت همگانی، از کسب‌وکار فناوری بازشناسی چهره خارج خواهد شد.

پس از بیانیه‌های آی‌بی‌ام و آمازون، فشارها روی مایکروسافت بیشتر شده  و خواسته شده بود که این غول نرم‌افزاری نیز در این زمینه وارد عمل شود.

البته دو شرکت مایکروسافت و آمازون هر دو اعلام کرده‌اند که این فناوری را به پلیس نمی‌فروشند و هیچ کدام مشخص نکرده‌اند که سایر نهادهای دولتی، مانند سازمان گمرک و مهاجرت را نیز از داشتن فناوری‌های بازشناسی چهره خود محروم خواهند کرد یا نه.

گفتنی است که هفته گذشته،۲۵۰ تن از کارمندان مایکروسافت با ارسال نامه‌ای به مدیر ارشد اجرایی این کشور خواهان لغو قراردادها با پلیس شده بودند.

در این نامه که خطاب به «ساتیاد نادلا» مدیر ارشد اجرایی و «کرت دل بنه» نائب رئیس اجرایی مایکروسافت نوشته شده بود، کارمندان این شرکت خواستار آن شده‌اند که دفتر این شرکت در سیاتل همکاری خود با پلیس در آمریکا را متوقف کند.

طبق محتوای نامه در پی اعتراضات مربوط به کشته شدن جورج فلوید در بازداشت پلیس در ماه گذشته، پلیس شهر سیاتل را به یک منطقه جنگی تبدیل کرده است. در نامه آمده است: ما خواهان آگاهی و همدردی در تمام سطوح مدیریت هستیم تا بار آموزش همکاران‌مان در بحبوحه این بحران ایمنی و روانی بر گردن ما نباشد.

ساتیا نادلا در پاسخ به این نامه گفته بود: طی روزهای گذشته درخواست‌های تعداد زیادی از کارمندان را شنیدم، آنها خواهان اقدام، تفکر و تغییر هستند. پاسخ من این است: بله ما هم باید اقدامی کنیم. اقدامات ما باید نشان دهنده ارزش‌های شرکت‌مان باشد.

وی افزوده بود: سال گذشته مایکروسافت پروژه «اصلاحات عدالت کیفری» را اجرا کرد که تمرکز آن روی کاهش نابرابری در سیستم پلیس آمریکا بود. البته این شرکت نمی‌تواند به طور دقیق پروژه را تشریح کند.


 
کد مطلب : ۲۷۳۷۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما