۰
طراحی سامانه‌ «جریمه عابران پیاده»

پشتوانه قانونی به‌کارگیری فناوری بازشناسی چهره در پلیس راهور چیست؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۸
پشتوانه قانونی به‌کارگیری فناوری بازشناسی چهره در پلیس راهور چیست؟
پشتوانه قانونی به‌کارگیری فناوری بازشناسی چهره در پلیس راهور چیست؟
 
آی‌تی‌من- سردار سیدکمال‌هادیانفر در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: ما باید به رعایت حق تقدم با اولویت عابران پیاده برسیم و به سمت جریمه کردن افراد برویم.

وی ادامه داد: ما سامانه مربوطه را طراحی کرده‌ایم، کد ملی و چهره افراد را هم داریم می‌توان تطبیق داد و جریمه کرد. اگر عابر پیاده تخلف کرد، می‌توان با این شیوه او را جریمه کرد.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، می‌توان این طرح را با همراهی شهرداری تهران به شکل پایلوت اجرایی کرد.

از گفته‌های هادیانفر برمی‌آید که سامانه طراحی شده، بر اساس فناوری بازشناسی چهره (Face Recognition) کار می‌کند.

اما استفاده از این فناوری مشکلات متعددی دارد.

برخی کشورهای صاحب فناوری مدتی است که فناوری بازشناسی چهره را در خدمت پلیس قرار داده‌اند؛ اما مشکلات مربوط به حریم خصوصی و ایراداتی که همچنان در این فناوری حل نشده، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

در آمریکا، شرکت‌های بزرگ فناوری، ضمن متوقف کردن فروش فناوری خود به پلیس، خواستار تدوین مقررات به‌کارگیری این فناوری هستند و اتحادیه اروپا نیز موضع مشابهی را اتخاذ کرده است؛ از جمله اینکه با تنظیم سندی، ممنوعیت 5 ساله استفاده از فناوری بازشناسی چهره در اتحادیه اروپا را به رای گذاشته است.

حال این سوال مطرح است که در شرایطی که در کشور ما نیز مقررات مشخصی برای بکارگیری این فناوری تدوین نشده و از سوی دیگر، میزان دقت سامانه طراحی شده پلیس راهور نیز هنوز مشخص نیست، چگونه قرار است از این سامانه استفاده شود و مسوولیت اشتباه‌های احتمالی سیستم با کیست.

از سوی دیگر، گزارش‌ها، از جمله گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ایران در زمینه محافظت از داده‌های کاربران وضعیت مناسبی ندارد و فناوری بازشناسی چهره نیز با توجه به داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، ممکن است مورد سوءاستفاده واقع شود یا به نوعی اطلاعات آن نشت کند.

به نظر می‌رسد که نهادهایی مانند رگولاتوری و شورای عالی فضای مجازی باید همگام با جهان، و تا دیر نشده، در مورد این فناوری و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مقررات محدود کننده را تدوین کنند.

 
کد مطلب : ۲۷۳۷۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما