کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس انجمن واردکنندگان موبایل:

قرار بود واردات گوشی‌های بالای ۱۵۰ یورو ممنوع شود

غروی رام: طرح رجیستری، قاچاق موبایل را متوقف نکرده است

23 تير 1399 ساعت 17:17

رییس انجمن واردکنندگان موبایل و لوازم جانبی در نشست خبری دیروز در رابطه با ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو اعلام کرد که دولت قرار بود واردات گوشی‌هایی که بیشتر از ۱۵۰ یورو را ممنوع کند که با رایزنی‌هایی که انجام دادیم، توافق به واردات گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو انجامید.


 
آی‌تی‌من- حسین غروی‌رام در این نشست خبری با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت ارز، اکنون گوشی تلفن‌همراه اصلا گران نیست، افزود: قاچاقچیان با قاچاق گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بازار ارز را نیز بر هم زدند. پیشنهاد من این است که مردم با مراجعه به تعزیرات و بازرسی وزارت صنعت از این وضعیت شکایت و خواسته خود را مطالبه کنند.

غروی‌رام گفت: نیروهای امنیتی باید به این مساله ورود کنند تا متوجه شویم مشکل از کجاست؟ ما ادعا کردیم قیمت موبایل در بازار از همه جای دنیا ارزان تر است و این ادعا را اثبات کردیم. کافیست قیمت گوشی را در آمریکا با دلار ۲۲ هزارتومانی ضرب کنید. حتی در برخی موارد گوشی‌های ما ارزان‌تر نیز است. 

رییس انجمن واردکنندگان موبایل اضافه کرد: واردکنندگان موبایل، سرمایه خودمان را در این راه گذاشته و بازار را تامین کردند. برای گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو که به شکل قاچاق وارد شده است نه خدمات پس از فروش دارد نه از آن حمایت می‌شود.

قاچاقچیان بازار را برهم می‌زنند
 او با تاکید بر این جمله می‌گوید: واردکنندگان موبایل، اعتبار خودشان را در شرکت‌هایی که در کشورهای دیگر برای دور زدن تحریم‌ها دایر کردند، به خطر انداختند تا بتوانند گوشی وارد کنند اما قاچاقچیان برای ما مشکلات زیادی ایجاد کردند. باید با آن‌ها برخورد شود. 

غروی‌رام تاکید کرد:‌ ما اکنون واردات گوشی مسافری نداریم. گوشی‌های زیادی به اسم مسافری قاچاق و رجیستر می‌شوند.

حسین یوسفیان کارشناس طرح رجیستری تلفن همراه نیز در نشست خبری که با حضور رییس انجمن واردکنندگان موبایل و فعالان این حوزه تشکیل شد، گفت: میانگین مصرف تلفن‌همراه در کشور قبل از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده که از ابتدای سال ۹۷ و همزمان با افزایش قیمت ارز، میزان مصرف به ۱۵ میلیون دستگاه در سال کاهش پیدا کرده است.
 
رجیستری مصرف گوشی را 10 میلیون کم کرد
یوسفیان افزود: میانگین مصرف تلفن‌همراه در کشور قبل از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده که از ابتدای سال ۹۷ و همزمان با افزایش قیمت ارز، میزان مصرف به ۱۵ میلیون دستگاه در سال کاهش پیدا کرده است.

وی با اعلام این آمار گفت: در سال ۱۳۹۸ تنها ۹ درصد در بازار در اختیار گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بوده است. اما بر اساس آماری که وجود دارد  مشاهده می‌کنیم که کل واردات تلفن همراه در سال گذشته، ۲.۴ میلیارد یورو بوده که ۱.۶ میلیارد یورو متعلق به گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ یورو بوده است.

گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو، بیش از ۳۵ درصد منابع را به خود تخصیص می‌دهند. 

او اضافه کرد: در سال گذشته ۹۴۰ هزار تلفن همراه مسافری وارد کشور شده که ۴۶۰ هزار تلفن همراه با قیمت بالای ۳۰۰ یورو توسط بازرگانان وارد شده که از این تعداد ۴۰ هزار دستگاه از برند اپل بوده است. تقریبا ۱۴ برابر این تعداد طبق رویه مسافری بوده که تحلیل‌ها نشان می‌دهد آن‌ها از طریق قاچاق وارد کشور شده است. 

یوسفیان گفت: در سال گذشته نیم میلیارد یورو در کشور صرف واردات اپل شده اما تنها چهار درصد از بازار کشور را تامین کرده است. 

او به تحلیل این آمار پرداخت و گفت: کل واردات تایر سنگین کشور به طور متوسط در سال‌های اخیر ۲۵۰ میلیون یورو بوده است. کل ارز مورد نیاز برای قطعات لوازم خانگی اعم از فریزر حدود یک میلیارد یورو بوده و برند اپل ارز زیادی را به خود تخصیص داده است.
 
ادامه واردات گوشی اپل مشکل‌ ایجاد می‌کند
کارشناس طرح رجیستری اضافه کرد: اگر به این روند برای واردات اپل ادامه بدهیم، در بقیه موارد مشکلاتی پیش خواهد آمد. اگر سه ماهه اول سال ۹۹ را مرور کنیم در سه ماهه اول امسال ۲.۵۵ میلیارد یورو تلفن همراه وارد کشور شده که ۲۸ درصد مبالغ ارزی را به خود اختصاص داده و ۶ درصد بازار را تامین کرده است.

واردات تلفن همراه بر خلاف اخباری که به گوش می‌رسد و در فضای مجازی منتشر شده است، در سه ماهه اول امسال با مشکلات ارزی وارداتی که وجود داشته نه تنها سه برابر نشده بلکه تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: آمار نشان می‌دهد که تامین ارز موبایل به شدت دارای مشکل است و اگر بخواهیم مانند گذشته ارز تخصیص بدهیم، واردات تلفن همراه کاهش و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده که ۱.۱ میلیارد یورو از این مبلغ به شکل قاچاق وارد شده و از منابع بانک مرکزی نبوده است.

یوسفیان گفت: اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز را مانند سال گذشته مدیریت کنیم مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد. قیمت موبایل رابطه مستقیم و کوتاه مدتی با قیمت ارز دارد.


 


کد مطلب: 273788

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273788/قرار-واردات-گوشی-های-بالای-۱۵۰-یورو-ممنوع-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir