کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ابزار گوگل

خط هیروگلیف را یاد بگیرید

Engadget , 27 تير 1399 ساعت 19:14

بخش هنر و فرهنگ گوگل، سه روز پیش و به مناسبت سالروز کشف سنگ روزتا، ابزاری را معرفی کرد که با آن، هر کسی می‌تواند خط هیروگلیف را بخواند و یاد بگیرد.



آی‌تی‌من- سنگ روزتا که به دلیل کشف‌اش در روستایی به نام رشید در مصر به سنگ رَشید هم مشهور است، سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که در درک نوشتار هیروگلیف ابزاری کلیدی بوده‌است. سنگ روزتا یکی از مهم‌ترین کشفیات دنیای باستان‌شناسی است که در موزه بریتانیا در شهر لندن انگلستان نگهداری می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، مصریان باستان از سیستم خط هیروگلیف استفاده می‌کردند، اما تنها گروه اندکی قادر به نوشتن و خواندن این خط بودند.

حالا بخش هنر و فرهنگ گوگل، ابزاری به نام فابریسیوس (Fabricius) معرفی کرده که یادگیری و خواندن هیروگلیف را برای هر کسی ممکن می‌کند.

بخش هنر و فرهنگ گوگل، به خاطر اپ‌ها و ابزارهای سرگرم‌کننده‌ای که به منظور آشنایی بیشتر مردم با هنر و تاریخ ارایه می‌کند، شناخته شده‌است.

فابریسیوس که نامش را از گئورگ فابریسیوس، شاعر، مورخ و باستان‌شناس آلمانی گرفته که از او به عنوان پدر مطالعه سنگ‌نبشته‌ها یاد می‌شود، یک ابزار هوش مصنوعی است که به کاربران امکان می‌دهد با هیروگلیف‌های باستانی ارتباط برقرار کنند و  حتی برای دوستان‌شان، پیام‌هایی به خط هیروگلیف بفرستند. محققان نیز می‌توانند با این ابزار به کشف رمز نشانه‌ها با استفاده از یادگیری ماشین بپردازند.
 
نمونه‌ای از  هیروگلیف رنگی، مربوط به حدود 1000 سال پیش از میلاد مسیح 

فابریسیوس، سه بخش با عنوان‌های یادگیری، بازی و کار دارد. در بخش یادگیری (Learn) مقدماتی از تاریخ و آموزش‌های ابتدایی خط هیروگلیف در 6 مرحله آموزش داده می‌شود. در این بخش تمرین‌هایی هم به کاربر داده می‌شود؛ از جمله اینکه کاربر باید یک نشانه هیروگلیف را رسم کند و سپس با یادگیری ماشین، این نشانه بررسی و دقت آن اعلام می‌شود.

در بخش بازی (Play) می‌توانید یک متن را به سیستم وارد کنید تا معادل آن به خط هیروگلیف تولید شود. سپس می‌توان این هیروگلیف را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت یا به صورت یک لینک برای دوستان فرستاد. البته خود گوگل اعلام کرده که این ترجمه‌ها به خط هیروگلیف، به صورت آکادمیک صحیح نیست و صرفا جنبه سرگرمی دارد.

در نهایت، محققان نیز می‌توانند در بخش کار (Work) به رمزگشایی از نشانه‌ها بپردازند.

بنا به اعلام گوگل، فابریسیوس نخستین ابزار دیجیتال رمزگشایی خط هیروگلیف با کمک یادگیری ماشین است. این ابزار به صورت منبع باز روی گیت‌هاب برای استفاده محققان نیز ارایه شده است.
 
گوگل فابریسیوس را به دو زبان عربی و انگلیسی و با همکاری مرکز مصرشناسی دانشگاه مک‌کوایر استرالیا، یوبی‌سافت، Psycle Interactive و گروهی از مصرشناسان طراحی کرده است.



 

 


کد مطلب: 273795

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273795/خط-هیروگلیف-یاد-بگیرید

ITMen
  https://www.itmen.ir