کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیانیه سوم کمیته سنا منتشر شد

در قرارداد 25 ساله با چین توان بومی فناوری فراموش نشود

نصر تهران , 5 مرداد 1399 ساعت 12:29

«کمیته سنا» در خصوص پیش نویس برنامه همکاری های جامع (۲۵ ساله) ایران و چین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیانیه شماره ۳ خود را منتشر کرد.



آی‌تی‌من - کمیته مشترک «سنا» که با مشارکت نظام صنفی رایانه ای، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و سندیکای صنعت مخابرات برای پیگیری مطالبات صنف فاوا شکل گرفته، در سومین بیانیه خود، موضوع موافقت نامه راهبردی و 25 ساله ایران و چین را مدنظر قرارداده و خواستار استفاده حداکثری از توانمندی های فناورانه ایران در این توافق نامه شده است.

 در این بیانیه آمده است: «بدیهی است میزان توجه به جزییات و دقت در تنظیم توافقنامه ها و قراردادهای بین المللی میتواند حافظ منافع هریک از طرفین باشد. علاوه بر آن برنامه ریزی استراتژیک و هدفمند همراه با عزم ملی برای استفاده از تمام پتانسیل و ظرفیت موجود داخلی در راستای حفظ و ارتقا حق حاکمیت کشور بسیار مهم تر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

در بخش اهداف اساسی این برنامه همکاری آورده شده است: «چین به عنوان یک واردکننده ثابت نفت خام ایران خواهد بود و امیدوار است که ایران به نگرانی های چین درباره بازگشت سرمایه گذاری در بخش نفت ایران توجه نماید، طرف چینی نیز متقابلا به استفاده بهینه از منابع مالی به دست آمده از فروش نفت به چین توجه نماید.»
وقتی موضوع همکاری مطرح می شود یعنی طرفین باید با تمام توان حضور داشته باشند تا از یکسو برنامه توافق شده بصورت جامع پیاده شود و از سوی دیگر هردو طرف بصورت برد-برد از مزیت های آن بهره مند شوند.
مجموعه توانمندی ها و قابلیت های کشور به ویژه بخش خصوصی جوان، شایسته، پویا و پیشرو آگاه هستند که چنانچه در برنامه همکاری های جامع مشترک همانند طرف مقابل انسجام در برنامه ریزی، استفاده از فناوری های روز، تفکر ایجاد شغل مستمر، نگاه ملی و حمایت جانانه، دائمی و همه جانبه دولتی وجود نداشته باشد، سهم ایران در این مشارکت تنها و تنها خام فروشی نفت بوده و مغبون این معامله خواهد بود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیشران توسعه دراین برنامه همکاری، نقش راهبردی داشته و قطعا عوامل تاثیرگذار دراین حوزه باید در مراحل نهایی سازی این برنامه همکاری و تنظیم قراردادهای تخصصی نقش خود را بدرستی ایفا نماید. «کمیته سنا» مرکب از سه تشکل بزرگ شامل سندیکای صنعت مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه ای کشور و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران با بیش از ۱۸۰۰۰ عضو فعال و متخصص، آگاه به فناوری های روز و به عنوان رگولاتور بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به دلیل تجربه اندوزی طی سال های متمادی و اتکا به ظرفیت نخبگان و سرمایه های داخلی در شرایط تحریم، ضمن اعلام آمادگی در خصوص ارائه مشاوره و نظر کارشناسی برای تدوین برنامه عملیاتی همکاری های جامع ۲۵ ساله ایران و چین، به لزوم اعمال نکات زیر در این حوزه تاکید می نماید:
۱- بهره مندی از ظرفیت، سرمایه و تجربه شرکت های توانمند ایرانی و همچنین استفاده حداکثری از فناوری های بومی کشور برای مشارکت و انجام اهداف مورد اشاره در برنامه همکاری های جامع در دستور کار قرار گیرد.

۲- همکاری و مشارکت ها در حوزه فاوا با نگاه به انتقال دائمی تکنولوژی های روز و تامین نیازهای اساسی بازار ایران و منطقه برنامه ریزی و اجرا شود.

بدیهی است باید میان فناوری در تحقیق وتوسعه و فناوری برای تولید انبوه تفاوت قائل شد و هر کدام از طرفین در این شراکت باید اهلیت لازم را داشته باشند. همچنین برای حفظ و ارتقا ماهیت و جایگاه فناوری اطلاعات هم رده با استانداردهای بین المللی نیز برنامه مشخصی تدوین و تهیه شود.»
 


کد مطلب: 273860

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273860/قرارداد-25-ساله-چین-توان-بومی-فناوری-فراموش-نشود

ITMen
  https://www.itmen.ir