۰
رقیب استارلینک وارد فاز عملیاتی شد

چراغ سبز FCC به پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون

تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۲
چراغ سبز FCC به پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون
چراغ سبز FCC به پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون
 
آی‌تی‌من- پروژه اینترنت ماهواره‌ای آمازون که کوپیر (Kuiper) نام دارد، رقیب استارلینک اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود. آمازون در قالب این پروژه، قصد دارد 3 هزار و 236 ماهواره را در مدار نزدیک زمین قرار دهد. آمازون اعلام کرده که این ماهواره‌ها را 5 مرحله، در مدار قرار می‌دهد و از زمانی که 578 ماهواره در مدار قرار بگیرد، ارایه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای را آغاز خواهد کرد.

مارلین دورچ، دبیرکل FCC دراین خصوص گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که اعطای مجوز به کوپیر، به عنوان سیستمی که برای افزایش دسترسی بع اینترنت پرسرعت پهن‌باند به مصرف‌کنندگان، دولت و کسب‌وکارها طراحی شده، به نفع عمومی است.

پس از اعلام تایید مجوز کوپیر از سوی FCC، آمازون نیز اعلام کرد که بیش از 10 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

دیو لیمپ (Dave Limp) نایب رییس آمازون، به این مناسبت در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز نقاط بسیاری هست که یا اینترنت پهن باند ندارند یا دسترسی‌شان پایدار نیست. کوپیر این وضعیت را تغییر خواهد داد. سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری ما، شغل و زیرساخت در کل ایالات متحده ایجاد خواهد کرد و به ما کمک می‌کند که این شکاف را پر کنیم.

آمازون هنوز برنامه زمان‌بندی برای اجرای پروژه کوپیر را اعلام نکرده و FCC هم گفته که هنوز طراحی ماهواره‌های این پروژه به پایان نرسیده است. اما شرکت مورگان استنلی اعلام کرده که این پروژه و ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای، فرصتی 100 میلیارد دلاری در اختیار شرکت جف بیزوس قرار خواهد داد.

کوپیر رقیب مستقیم شبکه استارلینک اسپیس‌ایکس در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای خواهد بود. اما ایلان ماسک، در طول یک سال گذشته، به صورت مداوم پروژه استارلینک را پیش برده و تا کنون بیش از 500 ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده است. اسپیس‌ایکس اعلام کرده که در همین سال 2020 ارایه اینترنت مستقیم به مصرف‌کنندگان را آغاز خواهد کرد.

در عین حال، اسپیس ایکس نسبت به برنامه‌های ماهواره‌ای آمازون واکنش نشان داده و معتقد است که این شرکت، هنوز تحلیلی از مخاطرات این پروژه ارایه نداده است. در حالی که آمازون می‌گوید که  ماهواره‌هایش تا 355 روز پس از پایان ماموریت‌شان از مدار خارج خواهند شد، اسپیس ایکس می‌گوید که باقی‌مانده این ماهواره‌ها در فضا احتمال تصادم را افزایش می‌دهد. علاوه بر اسپیس ایکس، شرکت‌هایی مانند ایریدیوم کامیونیکیشنز، اینتل‌ست، اینمارست، هیوز و تله‌ست نیز در این باره هشدار داده‌اند. کمیسیون فدرال ارتباطات نیز اعلام کرده که آمازون باید در آینده، برنامه حذف زباله‌های فضایی خود را نیز ارایه کند.

حضور آمازون در فضا
آمازون در سال‌های اخیر به صورت مداوم حضور خود را در صنعت فضایی گسترش داده که آخرین مورد آن، ایجاد واحد جدیدی با نام «راهکارهای هوافضا و ماهواره‌ای» دراین شرکت بوده که زیر مجموعه بخش سرویس‌های وب آمازون فعالیت می‌کند.

خود جف بیزوس نیز، جدا از آمازون، شرکتی را با نام بلو اوریجین (Blue Origin) تاسیسی کرده که ماموریت‌اش، ساخت نسل آینده موشک‌ها و فضاپیماها از جمله فضاپیمای ماه نشین به منظور بردن انسان به کره ماه است. تیمی از بلو اوریجین، اخیرا موفق شد در رقابت با اسپیس ایکس، قراردادی 579 میلیون دلاری با ناسا منعقد کند که تحت این قرارداد، تا سال 2024 فضاپیمایی برای سفر انسان به ماه ساخته خواهد شد.


 
 
مرجع : cnbc.com
کد مطلب : ۲۷۳۸۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما