کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

5 بررسیِ معمول برای بهبود عملکرد اندروید

کسپرسکی آنلاین , 12 مرداد 1399 ساعت 16:54

برای بسیاری، زندگی حول محور اسمارت‌فون می‌چرخد.


 
آی‌تی‌من- حتی اگر زندگی تان آنقدرها هم نگرشی افراطی وار نسبت به اسمارتفونها نداشته باشد باز هم حتم می دهیم گوشی همراه تان حاوی مقادیر زیادی اطلاعات شخصی و ارزشمند باشد- از عکس و گیم گرفته تا کانتکت ها، موزیک و غیره. برای اینکه مطمئن شوید کنترل این داده های ارزشمند در اختیار خودتان است نیاز به انجام برخی بررسی های معمول دارید (درست مثل اینکه دندان ها را باید مرتباً مسواک زد). 

در ادامه با ما همراه شوید تا 5 بررسی معمول امنیتی و ایمنی برای اسمارت فون های اندرویدی خدمتتان معرفی کنیم.

  بررسی اپها
ابتدا با فهرست اپ های نصب شده شروع می کنیم. به سراغشان روید و بی رحمانه هر کدام را که استفاده نمی کنید حذف کنید.  بعد از این حرکت خواهید دید چقدر اوضاع بهتر شده: اول از همه اینکه کلی فضا در اسمارت فون خود آزاد کردید و متعاقباً عملکرد گوشی تان بالا خواهد رفت. 
دوم اینکه عمر باتری تان افزایش پیدا خواهد کرد زیرا ممکن است پیشتر کلی اپ فراموش شده وجود داشته که بدون آنکه خبر داشته باشید داشتند در پس زمینه اجرا میشدند.

سوم اینکه اگر هر یک از اپ های داخل گوشی تان بالقوه آلوده بود کمتر در دیدرس جاسوسان و سارقین قرار خواهید گرفت. حتی برنامه ای که کاملاً قانونی است هم می تواند در صورت هک شدن (یا اگر توسعه دهندگانش ناخواسته از آرشیوی آلوده در کد اپ استفاده کرده باشند) به منبع آلودگی تبدیل شود.  اپ کمتر یعنی کمتر در معرض رخدادهای سایبری قرار گرفتن.

آیا خیلی وقت است از اپی استفاده نکردید اما فکر می کنید روزی قرار است به کارتان بیاید؟ همین الان آن را حذف کنید؛ خوب می دانید که اگر بنا باشد بدان نیاز پیدا کنید نصب و دانلودش تنها چند ضربه روی اسکرین میخواهد و بس.

 بررسی مجوزها
حال که به همان اپ هایی که ازشان استفاده می کنید بسنده کردید، بگذارید باری دیگر برگردیم به فهرستمان؛ اما این بار قصد داریم نگاهی به مجوزها بیاندازیم.  این یک قانون است: هنگام نصب اپی جدید حقوق و مجوزهای غیرضروری ندهید. هر قدر اپی مجوزهای بیشتری داشته باشد بیشتر می تواند روی دستگاه شما مانور دهد (به طور خاص، می تواند داده های بیشتری در مورد شما جمع آوری کند). پس، کمترین میزان حقوق را به اپ دهید. بیشتر به مجوزهایی در خصوص اپ های ادمین دستگاه و قابلیت دسترسی توجه کنید- اگر به اپ 100% اطمینان دارید این مجوزها را دهید. باری دیگر تأکید می کنیم، از لغو مجوزها واهمه نداشته باشید. اگر مجوزی را لغو کنید و اپ هم دیگر درست کار نکند و یا برخی از قابلیت هایش از بین برود همیشه می توانید آن را از نو استفاده کنید. به احتمال زیاد، این اپ برای دسترسی به این حقوق ها خود را به هر دری خواهد زد.

   بررسی آپدیتها
آپدیت ها بسیار مهمند زیرا کارشان برطرف کردن آسیب پذیری هاست و این یعنی اینکه شما زیر چتر آن ها از گزند حملات مصون می مانید. اپ های گوگل پلی معمولاً به طور خودکار آپدیت می شوند اما برای حصول اطمینان به این فروشگاه رفته و خودتان اپ را به جدیدترین نسخه اش آپدیت کنید. اگر (خطر را به جان خریده) و از فروشگاه غیررسمی چیزی را دانلود کنید (هرگز این کار را انجام ندهید)، باید خودتان به صورت دستی مسئولیت آپدیت ها و پیگیری شان را بر عهده گیرید. آپدیت های سیستم اندروید هم مسئله ی دیگریست. با بررسی دستی آپدیت ها، می توانید پیش از اینکه اسمارت فون آن ها را در طول آپدیت خودکار بعدی نصب کند آن ها را دریافت نمایید. این یعنی پیشگیری زودهنگام در برابر خطرات بالقوه.

  اسکن با نرم افزار آنتی ویروس
گوگل پلی آنتی ویروس مخصوص خودش Google Play Protect را دارد که اپ های دانلودشده در فروشگاه را بررسی می کند. به بیانی دیگر، اگر از فروشگاه رسمی اپ ها را دانلود کنید احتمال امن بودنشان بیشتر است. البته استثناها همیشه وجود دارند (اگر داستان CamScanner خاطرتان باشد!). با این حال، اپ های آلوده دست کم در گوگل پلی نهایتاً شناسایی شده و حذف می گردند. اگر از سایر فروشگاه ها اپ ها را نصب نموده و یا آن ها را به طور دستی در اسمارت فون خود (با فرمت فایل های APK) دانلود کنید، دیگر از ضمانت های امنیتی خبری نخواهد بود.

بنابراین، توصیه ما این است که به صورت دوره ای محتواهای اسمارت فون خود را با ابزار آنتی ویروس موبایل اسکن کنید. با راهکار های امنیتی رایگان، اسکن ها معمولاً باید به صورت دستی اجرا شوند. این کار بعد از نصب هر اپ جدید یا بعد از آپدیت ها به بهترین نحو صورت می پذیرد. اگر نگران این هستید که ممکن است فراموشتان شود، راهکاری را انتخاب کنید که به طور خودکار دستگاه را بر طبق جدول زمانی ای که خودتان تنظیم کرده اید اسکن می کند. این قابلیت برای مثال در نسخه ی پولی Kaspersky Security Cloud for Android موجود است.

   بررسی نشتیهای اطلاعاتی
دستگاه اندرویدی شما احتمالاً حاوی اطلاعات زیادی است (عکس، اپ های شبکه اجتماعی و کلی چت خصوصی) و متأسفانه نشتی های اطلاعاتی دارند از بیش از زمان دیگری شایع می شوند. اگر فرضاً رمزهای عبور شما یا شماره کارت اعتباری تان به دست مجرمان سایبری بیافتد، یا حساب بانکی خود را برای همیشه از دست خواهید داد و یا قربانی یک کلاهبرداری خواهید شد. از این رو، باید نسبت به نشتی های اطلاعاتی آگاه باشید. اطلاعات پیرامون نشتی ها به طور گسترده ای موجود است. در بسیاری از موارد، شرکت ها آن ها را به مشتریان خود گوشزد می کنند و شما نیز می توانید روی خبرگزاری های آی تی این اطلاعات را کسب کنید. با این حال، اکثریت خبرهای مربوط به نشتی های اطلاعاتی در مورد شرکت ها و سرویس هایی خواهد بود که شما نمی شناسید و یا استفاده نمی کنید. برای جلوگیری از اتلاف وقت و متمرکز شدن روی مشکلاتی که ممکن است دغدغه ی شخص شما باشد می توانید از Kaspersky Security Cloud استفاده کنید. راهکار ما تنها از رخدادهایی که به شما مربوط می شود باخبرتان خواهد کرد (و البته توصیه های امنیتی نیز ارائه می دهد).

 نتیجهگیری
•    اپ هایی را که استفاده نمی کنید حذف کنید.
•    همه اپ ها را از مجوزهای غیرضروری محروم کنید.
•    برای اندروید و تمامی اپ ها جدیدترین آپدیت ها را نصب کنید.
•    اگر مرتباً به طور خودکار اسکن صورت نمی گیرد به طور دستی آنتی ویروس اجرا کنید.
•    رمزعبورهای هر اکانتی را که دچار نشتی اطلاعاتی شده تغییر دهید.
 


کد مطلب: 273910

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273910/5-بررسی-معمول-بهبود-عملکرد-اندروید

ITMen
  https://www.itmen.ir