کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی‌بابا هدف بعدی نبرد فناوری ترامپ با چین

27 مرداد 1399 ساعت 15:50

مقامات واشنگتن مدام اتهامات بیشتری را علیه شرکت‌های فناوری چینی اعلام می‌کنند که نشانه این است که دولت ترامپ به دنبال خنثی کردن صنعت فناوری چین است.



آی‌تی‌من-  ایالات‌متحده برخی از بزرگ‌ترین قهرمانان تکنولوژی چین را هدف قرارگرفته است. از هواوی و تیک‌تاک ByteDance تا وی‌چت شرکت Tencent. حالا علی‌بابا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی و اینترنتی جهان می‌تواند هدف بعدی باشد. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اقدامات علیه شرکت‌های چینی نشان‌دهنده تشدید فشار دولت ترامپ به عقب‌نشینی قدرت در حال افزایش فناوری پکن و وادار کردن بازیکنان جهانی به انتخاب میان چین و ایالات‌متحده است.

 مبارزه با توسعه فن‌آوری چین
الکس کاپری، محقق بنیاد هینریچ می‌گوید: ما در حال تغییر پارادایم هستیم و سیاست‌های ژئوپلیتیک هم‌اکنون تحولات تاریخی را طی می‌کند. مقامات واشنگتن مدام اتهامات بیشتری را علیه شرکت‌های فناوری چینی اعلام می‌کنند که نشانه این است که دولت ترامپ به دنبال خنثی کردن صنعت فناوری چین است.

برخلاف ByteDance یا هواوی که پس از تحریم‌های واشنگتن مبنی بر منع استفاده از تکنولوژی ایالات‌متحده نابود خواهند شد، اما علی‌بابا موفقیت زیادی در گسترش بازارهای غربی نداشته است. اما مساله این است که این قهرمان فناوری ملی چینی می‌تواند دلیل خوبی برای مورد هدف قرار گرفتن از طرف واشنگتن باشد.

اوایل سال جاری، بعدازاینکه جک ما، میلیاردر چینی و بنیان‌گذار علی‌بابا برای مبارزه با کرونا منابعی را اهدا کرد، ترامپ حتی از روی علاقه درباره او صحبت کرد و او را «دوست من» خطاب کرد. به‌این‌ترتیب هنوز علی‌بابا با آن تهدیدی که ترامپ متوجه دیگر شرکت‌های فناوری چینی کرده، مواجه نشده است.

اما این‌طور هم نیست که علی‌بابا در لیست مقامات آمریکایی جایی نداشته باشد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا هفته گذشته زمانی که از شرکت‌های آمریکایی برای حذف فناوری غیرقابل‌اعتماد چینی از شبکه دیجیتالی‌شان درخواست کرد، علی‌بابا را هم نام برد.

به گفته پومپئو واشنگتن می‌خواهد از حساس‌ترین اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها و با از ارزش‌ترین دارایی معنوی مشاغل ازجمله تحقیقات واکسن محافظت کند.

از طرفی شرکت‌های چندملیتی به‌عنوان قهرمان ملی دارایی‌های مشترک استراتژیک محسوب می‌شوند، خواه دولت‌ها آنها را دوست داشته باشند چه نداشته باشند. اما شرکت‌هایی مانند علی‌بابا در یک محیط کاملاً محافظت‌شده در چین پرورش‌یافته‌اند و آنها بدون نیاز به رقابت با شرکت‌های خارجی سهم بازار را تصرف کرده‌اند. اما حالا که آنها می‌خواهند از کشور خارج شوند و در بازارهای آزاد رقابت کنند، با واکنش جدی روبه‌رو خواهند شد.

  شبکه گسترده تجاری علی‌بابا
علی‌بابا سیستم‌عامل تجارت الکترونیکی بسیار محبوبی است که بیشتر در بازارهای چین و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا در دسترس است. همچنین علی‌پی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پرداخت در کنار WeChat Pay است که متعلق به شرکت Tencent است.

هرگونه اقدام واشنگتن احتمالاً نمی‌تواند تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی این شرکت چینی را تحت تأثیر قرار دهد که تقریباً ۸۰ درصد از ۵۰۹٫۷ میلیارد یوان (۷۳٫۵ میلیارد دلار) درآمد سالانه این شرکت را تشکیل می‌دهد. درآمد بین‌المللی خرده‌فروشی و عمده‌فروشی علی‌بابا ۷ درصد از درآمد کل شرکت را تشکیل می‌دهد. حتی تحریم‌ها در مورد تجارت ابری علی‌بابا در امریکا در حداقل قرار دارد. خدمات ابری علی‌بابا کمتر از ۱۰ درصد کل درآمد آن را شامل می‌شود.

اما درعین‌حال، دستورالعمل گسترده‌ای که هفته گذشته علی وی‌چت صادر شد، نشان می‌دهد که واشنگتن ممکن است در حال آماده‌سازی برای ایجاد یک شبکه گسترده‌تر باشد. به‌عنوان‌مثال تحریم وی‌چت می‌تواند همه آمریکایی‌ها و شرکت‌های این کشور را از کار با هر چیزی که مربوط به پیام‌رسان وی‌چت باشد را تحت تأثیر قرار دهد.
این ماجرا می‌تواند وی‌چت را از تمام فناوری ایالات‌متحده دور کند. این وضعیت می‌تواند دسترسی به سخت‌افزارهای آمریکایی را هم دچار مشکل کند. علی‌بابا خدمات ابری بسیار گسترده‌ای در چین دارد، اما برای ادامه این عملیات به تراشه‌های نیمه‌هادی و نرم‌افزارهای امریکا احتیاج دارد.
 


کد مطلب: 274009

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274009/علی-بابا-هدف-بعدی-نبرد-فناوری-ترامپ-چین

ITMen
  https://www.itmen.ir