کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی پردازشگر Power10 آی‌بی‌ام برای خدمات ابری و هوش مصنوعی

VentureBeat , 27 مرداد 1399 ساعت 21:14

آی‌بی‌ام در کنفرانس Hot Chips 2020  که به صورت مجازی برگزار شد، پردازشگرهای خانواده Power10 خود را معرفی کرد.


 
آی‌تی‌من- کنفرانس هات‌چیپس 2020 از روز یکشنبه آغاز شده و فردا (سه شنبه) به کار خود پایان می‌دهد. در این کنفرانس آی‌بی‌ام نسل جدید پردازشگرهای خود را با نام Power10 معرفی کرد و مدعی شد که کارایی این نسل از پردازشگرها نسبت به نسل قبلی Power9 سه برابر شده و ظرفیت ورک لود آن نیز افزایش یافته است.

طراحی پردازشگر Power10 به مدت 5 سال به طول انجامیده و هم اکنون به عنوان نخستین پردازشگر تجاری 7 نانومتری آی‌بی‌ام شناخته می‌شود. آی‌بی‌ام، سامسونگ و سایر اعضای ائتلاف تحقیقاتی آی‌بی‌ام در سال 2015، نخستین تراشه آزمایشی 7 نانومتری خود را در نتیجه یک سرمایه‌گذاری تحقیقاتی 3 میلیارد دلاری ساخته بودند.

آی‌بی‌ام هنوز مشخصات این پردازشگر را منتشر نکرده، اما به گفته ویلیام استارک، مهندس طراح Power10 یک ماژول تک تراشه آن، بیش از 15 هسته SMT8 نخواهد داشت.

این پردازشگر، علاوه بر مصرف کم‌تر انرژی، به دلیل برخورداری از هسته‌های جدید AES و بهینه‌سازی‌ در تکنیک‌های رمزنگاری هم‌ریختی (Homomorphic) رمزگذاری حافظه را با حدود 40 درصد سرعت بیشتر انجام می‌دهد.

این پردازشگر دارای امکان dynamic execution register controlاست، به این معنی که کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌هایی مقاوم‌تر در برابر حملات و بدون افت کارایی طراحی کنند. علاوه بر این، آی‌بی‌ام پردازشگر مذکور را به همراه قابلیت memory inception ارایه می‌کند که با وجود آن، هر سیستم مبتنی بر Power10 در یک کلاستر می‌تواند حافظه‌اش را با سایر سیستم‌ها به اشتراک بگذارد.

در زمینه پردازش‌های هوش مصنوعی نیز، آی‌بی‌ام مدعی است که پردازشگر Power10 بین ده تا 20 برابر کارایی بهتری نسبت به نسل قبلی خود ارایه می‌کند.

به گفته استفن لئونارد، مدیرکل سیستم‌های شناختی آی‌بی‌ام، این پردازشگر با کاهش مصرف انرژی به بهره‌وری و کاهش هزینه‌های دیتاسنترها کمک شایانی می‌کند و در عین حال، امکان سیستم‌های ابری ترکیبی را برای دستیابی به کارایی بیشتر در فضای کمتر، فراهم می‌کند. قابلیت Memory inception نیز امکانات ویژه‌ای برای افزایش ورک لود و استفاده از سرورهای کمتر، به ارایه دهندگان خدمات ابری می‌دهد.

قرار است که سامسونگ پردازشگر Power10 را برای آی‌بی‌ام بسازد. به گفته استارک، این پردازشگر هم اکنون در چندین سیستم به کارگرفته شده و از  نیمه دوم سال 2021 عرضه تجاری آن آغاز خواهد شد.


 


کد مطلب: 274013

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274013/معرفی-پردازشگر-power10-آی-بی-ام-خدمات-ابری-هوش-مصنوعی

ITMen
  https://www.itmen.ir