کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور رییس سازمان بورس اعلام شد:

پنج استارت‌آپ بزرگ کشور برای ورود به بورس آماده هستند

اتاق ایران , 29 مرداد 1399 ساعت 11:06

نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، در نشست مرداد ماه خود میزبان حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند و با او از نقاط ضعف و قوت بازار سهام در دوره اقبال عمومی به این بازار گفتند و پیشنهادات، انتقادات و سوالات خود را مطرح کردند و رییس سازمان بورس نیز به بخشی از این سوالات پاسخ داد.



آی‌تی‌من-   پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با دستورجلسه بررسی شرایط کنونی بورس اوراق بهادار، صبح سه‌شنبه 28 مرداد ماه 99 برگزار شد. در این نشست نمایندگان پارلمان بخش خصوصی پایتخت میزبان رییس سازمان بورس بودند.
حسن قالیباف اصل در حالی وارد خانه فعالان بخش خصوصی شد، که بازار سهام روزهای حساسی را از سر می‌گذراند. در حالی که اقبال عمومی به بورس بسیار افزایش یافته و رشد شاخص در دوره کوتاهی جهش‌وار بوده است، چند روزی است که تابلوی بورس قرمز رنگ است و نوسان در این بازار به چشم می‌خورد، نوساناتی که برخی آن را نشانه‌ای از نزدیک شدن به زمان ریزش بورس قلمداد می‌کنند. با این حال هم‌چنان امیدها به تداوم روند صعودی و بازگشت شاخص پررنگ است، هرچند شاید از سرعت رشد آن کاسته شود.

 برای توسعه آی‌سی‌تی هزینه نمی‌شود
نشست مرداد ماه هیات نمایندگان اتاق تهران با صحبت‌های شهاب جوانمردی، به عنوان نخستین سخنران پیش از دستور آغاز شد. این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص وضعیت حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش اتکا به این سرویس‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، بازار سرمایه، دولت الکترونیکی و غیره گفت: در حال حاضر شناخت وضعیت موجود و تمهیدات کافی الزامی است چرا که در بسیاری از اقتصاد‌های توسعه‌یافته صنعت فناوری اطلاعات به عنوان یک پیشران مطرح است.

او با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور در دو سال گذشته افزود: رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از 5 درصد در سال بوده است و در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله بورس نیویورک 7 شرکت از 10 شرکت اول از این صنعت هستند که نشان می‌دهد هر کشور دیگیری در این عرصه قرار گیرد انتظار ‌می‌رود شرکت‌های مربوط به این صنعت در رده‌های بالای رشد و ارزش قرار گیرند. کشورهای دیگری نیز در این زمینه گام برداشته‌اند و بخش عمده‌ای از هزینه جاری سالیانه آنها به این حوزه اختصاص داده شده و آی‌سی‌تی تقویت شده است و بقیه صنایع این صنعت را به عنوان صنایع توانمندساز برای خود قلمداد ‌می‌کنند.

جوانمردی ادامه داد: در سال‌های اخیر سرویس‌های فناوری اطلاعات با اقبال جدی مواجه شده است به ویژه پس از بحران کرونا این اقبال بیشتر شده و ما هم ظرفیت‌های خوبی در این حوزه داریم اما متاسفانه شاهد مشکلات و نوسانات زیادی در این زمینه هستیم و در واقع توجه کافی و لازم را نداریم. به عنوان کارفرما سهم کمی از هزینه‌های سازمان را برای حوزه آی‌سی‌تی اختصاص داده‌ایم.

 پیگیری بازگرداندن ارز حاصل از صادرات 
در ادامه این نشست رییس اتاق بازرگانی تهران به مساله 27 میلیارد دلار ارز بازگردانده نشده حاصل از صادرات که از سوی رییس‌کل بانک مرکزی اعلام ‌شده بود، اشاره کرد و گفت: جدا از اینکه این عدد چقدر واقعیت دارد و میزان دقیق آن چه عددی است، ما مکاتباتی با بانک مرکزی انجام دادیم تا فهرست صادرکنندگانی که ارزشان را برنگردانده‌اند و میزان ارزی که بازنگشته را برای اتاق تهران ارسال کنند. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و بانک مرکزی فهرستی از اشخاص را همراه میزان ارز برگشت نشده ارسال کرد؛ اگرچه این فهرست رقم اندکی از 27 میلیارد دلاری است که عنوان شده. در دو هفته گذشته ما جلسات متعددی را برای بررسی این مساله تشکیل دادیم و تاکنون مذاکراتی با بیش از 90 شرکت، بنگاه و افرادی که در این فهرست قرار دارند در حضور نمایندگان بانک مرکزی انجام دادیم.

مسعود خوانساری دلایل اصلی بازنگشتن ارز حاصل از صادرات این اشخاص را «ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مانند گمرک، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی»، «نبود سامانه متحد که همه بتوانند از اطلاعات آن استفاده کنند» و «صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم آگاهی بعضی از صادرکنندگان از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره» عنوان کرد. او گفت: تاکنون جلسات بسیار خوبی تشکیل‌شده است و توانسته‌ایم مقدار زیادی از مشکلاتی که موجب کُندی بازگشت ارز شده را بررسی کنیم؛ خوشبختانه بانک مرکزی هم همکاری بسیار خوبی دارد اما ای ‌کاش این هماهنگی پیش از اعلام مساله و بیان آمار و ارقام صورت می‌گرفت. ای‌کاش این هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی وجود داشت تا هم کارها سریع‌تر انجام می‌شد و هم اینکه خوب و بد و تر و خشک را به یک چوب نمی‌راندیم. به طور طبیعی اشخاص خاطی در هر رشته فعالیتی وجود دارند اما همه را مشمول سختی و تنبیه قرار دادن درست نیست.

 مشکلات صدور کارت به سامانه سازمان توسعه تجارت برمی‌گردد
رییس اتاق تهران در پایان صحبت‌هایش به موضوع صدور کارت بازرگانی هم اشاره کرد و گفت: از یک سال گذشته بحثی مطرح شد که صدور کارت از طریق سامانه واحدی به نام سامانه جامع تجارت صورت گیرد و وزارت صمت پیگیری کرد و اعلام شد ورود افراد برای صدور یا تمدید کارت باید از طریق سامانه جامع انجام شود. طبق بخشنامه که از سوی سازمان توسعه تجارت در اول بهمن‌ماه صادر شد؛ قرار شد از اول مرداد کارها از طریق این سامانه انجام شود و امروز که 28 مرداد است، هنوز سامانه به درستی راه‌اندازی نشده و اخلال در کارها وجود دارد. هم‌چنان افراد زیادی به اتاق تهران برای صدور کارت و تمدید مراجعه می‌کنند اما دست ما بسته است؛ من همین‌جا از فعالان اقتصادی خواهش می‌کنم که دیگر به اتاق مراجعه نکنند و برای بررسی و پیگیری مشکلات موجود در فرآیند صدور و تمدید کارت به سازمان توسعه تجارت مراجعه کنند.

 آمادگی پنج استارت‌آپ بزرگ برای ورود به بورس 
فرزین فردیس، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز در سخنانی، به نشست چندی پیش اعضای این کمیسیون با همراه رییس اتاق تهران با رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد پیرامون تسهیل پذیرش شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و با بیان اینکه بخش عمده‌ای از موانع پیش روی بنگاه‌های این بخش، برداشته شده است، افزود: در حال حاضر پنج استارت‌آپ بزرگ کشور برای ورود به بورس آماده هستند و این درخواست را از متولیان بازار سرمایه داریم که فرآیند پذیرش این شرکت‌ها تسریع شود.

 شرکت‌های نوآور ‌می‌توانند مشکلات هسته معاملات را حل کنند
شهاب جوانمردی دیگر نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران به تحول دیجیتال در بازار سرمایه و روند رو به جلوی آن اشاره کرد و گفت: بضاعت و توانمندی فناوری شرکت‌های داخلی به گونه‌ای است که می‌توانند مشکل هسته معاملات را در بازار سرمایه به راحتی برطرف کنند.

وی همچنین تسهیل صدور مجوز کارگزاری‌های آنلاین را یکی از درخواست‌های بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: سازمان بورس چه برنامه‌ای برای عرضه توکن‌ها و کوین‌ها در بازار سرمایه دارد؟
 


کد مطلب: 274021

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274021/پنج-استارت-آپ-بزرگ-کشور-ورود-بورس-آماده-هستند

ITMen
  https://www.itmen.ir