کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تعویق 6 هفته‌ای جلسه شورای عالی فضای مجازی

تصویب سند معماری شبکه ملی اطلاعات لنگ یک جلسه است

مهر , 29 مرداد 1399 ساعت 15:49

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه این شورا از ۹ تیرماه تاکنون جلسه‌ای نداشته است، گفت: تکمیل نهایی سند معماری شبکه ملی اطلاعات در انتظار برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی است.



آی‌تی‌من-  رسول جلیلی اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی بخش‌های باقی مانده از سند معماری شبکه ملی اطلاعات که توسط وزارت ارتباطات تهیه شده است، مطرح و به بحث و بررسی گذاشته شد؛ اما زمان جلسه به جمع بندی و نهایی شدن این سند نرسید.

وی گفت: متاسفانه شورای عالی فضای مجازی از ٩ تیرماه ۹۹ تاکنون که بیش از ۶ هفته از آن می‌گذرد جلسه‌ای تشکیل نداده است و اگر جلسه تشکیل شود، این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات آماده برای تصویب نهایی است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه البته پیگیری اجرای شبکه ملی اطلاعات در حال حاضر متوقف نیست، افزود: اما اگر سند معماری این شبکه به تصویب نهایی برسد، یک وفاق مشترک قطعی برای تکمیل این شبکه در میان دست‌اندرکاران این پروژه ملی از جمله مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه درصد عمده‌ای از نیازهای شبکه ملی اطلاعات مربوط به مباحث فنی است، گفت: این شبکه باید از نظر زیرساخت ارتباطی توسعه یابد. به نحوی که شهرهای کشور به شکل مطلوب به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و این اتصال به گونه‌ای باشد که شبکه نسبت به رخدادهای احتمالی تاب آور بوده و در هر شرایطی ارتباطات آن برقرار باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه در سند اولیه شبکه ملی اطلاعات به تمام این موضوعات پرداخته نشد، افزود: سند معماری شبکه ملی اطلاعات، هدفگذاری‌های این پروژه را مشخص می‌کند و وزارت ارتباطات به عنوان مجری، باید دو بحث توسعه و بومی‌سازی را در این شبکه دنبال کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد نیاز کشور به شبکه ملی اطلاعات و افزایش کیفیت خدمات این شبکه بیشتر به چشم بیاید و مردم بیشتر درگیر دریافت خدمات از این شبکه شوند. برای مثال موضوع آموزش مجازی از طریق این شبکه به صورت گسترده ارائه شد.

وی با بیان اینکه از اول مهرماه ۹۹ نیز نیاز دانشگاه‌ها و مدارس به شبکه ملی اطلاعات مضاعف می‌شود، افزود: با توجه به اینکه با آغاز کلاس‌های درس مجازی ساعات پیک ترافیک شبکه ملی اطلاعات در حوزه دانش و پژوهش نیز افزایش می‌یابد و پهنای باند مصرفی بالا می‌رود، این شبکه باید ارتقا یافته و با نیاز مردم، سازگار شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات یک موجود زنده است و باید آن را با توجه به نیازهای فزاینده کاربران مرتب به روز کرده و اشکالات آن را رفع کرد. بخش‌هایی از این شبکه هم که هنوز بنا نشده باید بنا شود و کارکردهای آن ارتقا یابد. در این میان نباید کار مجریان طرح و مرکز ملی فضای مجازی برای تدوین نهایی سند معماری، متوقف بماند.
 


کد مطلب: 274027

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274027/تصویب-سند-معماری-شبکه-ملی-اطلاعات-لنگ-یک-جلسه

ITMen
  https://www.itmen.ir