کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپل اولین خصوصی شرکت دو تریلیون دلاری تاریخ شد

31 مرداد 1399 ساعت 21:31

​​​​​​​اپل که در سال 2018 میلادی توانسته بود به اولین شرکت خصوصی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود، حالا پس از دو سال توانسته ارزش خود را دو برابر کند.



آی‌تی‌من- در معاملات روز چهارشنبه گذشته بورس نیویورک، قیمت سهام اپل به میزان یک درصد رشد کرد و به نزدیک 468 دلار رسید تا ارزش بازار این شرکت از 2 تریلیون دلار فراتر برود. اپل نخستین شرکت در آمریکاست که به این میزان ارزش بازار دست پیدا می‌کند و می‌توان گفت که نخستین شرکت خصوصی در جهان نیز هست. پیش از این شرکت نفتی آرامکو عربستان، که یک شرکت دولتی محسوب می‌شود، به این ارزش بازار دست یافته بود.

برای مقایسه، باید بدانید که پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2020 حدود 463 میلیارد دلار است؛ یعنی ارزش بازار اپل بیش از 4 برابر کل GDP ایران است.

مقایسه دیگری که می‌توان انجام داد، مقایسه ارزش بازار اپل با ارزش بازار بورس ایران است. بازار بورس ایران در اردیبهشت‌ماه امسال به رقم حدود 260 میلیارد دلار رسید؛ یعنی ارزش بازار اپل بیش از 8 برابر کل بازار بورس ایران است.

جالب اینکه این شرکت، 4 سال پیش ارزش بازاری حدود 600 میلیارد دلار داشت. دو سال بعد، به رقم یک تریلیون دلار رسید و دو سال دیگر طول کشید تا این ارزش بازار را دو برابر کند.

از آغاز امسال ارزش سهام اپل ۵۹.۲۴ درصد جهش کرده است. سایر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز در بحران کرونا با رشدی غیرمنتظره روبه‌رو شده‌اند. دو ماه قبل، اپل به اولین شرکت آمریکایی تبدیل شد که به ارزش بازار 1.5 تریلیون دلار رسید، پس از اپل نیز، آمازون و مایکروسافت توانستند به ارزش بازار 1.5 تریلیون دلاری برسند.

تمامی‌این اتفاقات پس از درگذشت استیوجابز و در دوران مدیریت تیم کوک افتاده است. تیم کوک همواره در مضان این نقد قرار داشته که برای حفظ میراث جابز، فرد مناسبی نیست؛ اما اعداد و ارقام رشد قیمت سهام و ارزش بازار اپل، نشان می‌دهد که استراتژی به کار گرفته شده از سوی تیم کوک، استراتژی درستی بوده است.

تیم کوک، در سال‌های گذشته، اگرچه نتوانست سخت‌افزاری به عنوان رقیب آیفون معرفی کند و گوشی آیفون همچنان محصول محوری و پول‌ساز اپل مانده است؛ اما توانست در کنار این گوشی موبایل، فناوری‌ها و گجت‌های پوشیدنی را نیز جا بیندازد و امروزه ساعت‌های اپل واچ و ایرپاد جزو محصولات محبوب اپل محسوب می‌شوند. کوک همچنین سعی داشته که اپل را از سازنده سخت افزار کامپیوتر و موبایل، به یک شرکت نرم‌افزاری و خدماتی تبدیل کند که در این کار نیز موفق بوده است. هم اکنون این شرکت بیش از 550 میلیون مشترک خدمات مختلف دارد که درآمدی تضمین شده برای اپل فراهم کرده‌ و از وابستگی آن به فروش آیفون کاسته‌اند.

اما سوال اینجاست که آیا اپل خواهد توانست در رسیدن به ارزش بازار سه تریلیون دلاری نیز پیشتاز باشد؟ آیا سهام اپل همچنان به رشد سریع خود ادامه خواهد داد.

کارشناسان در این باره با دیده تردید می‌نگرند. به گفته آنان، نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام اپل هم اکنون نزدیک به 35 است که بالاترین میزان از سال 2007 به بعد محسوب می‌شود. به این ترتیب احتمال کاهش و متعادل شدن قیمت این سهم وجود دارد. از سوی دیگر، نگرانی‌ها از انحصار و اقدامات ضد رقابتی شرکت‌های بزرگ فناوری، احتمالا در ماه‌های آینده به وضع مقررات سختگیرانه‌تری منجر خواهد شد که می‌تواند بر سهم بازار و قیمت سهام آنها تاثیر منفی بگذارد.

گفتنی است که در ماه گذشته، نشست‌هایی در کنگره آمریکا با حضور مدیران غول‌های فناوری برگزار شد که تیم کوک نیز از اپل، از جمله مدیرانی بود که در این جلسات به پاسخگویی به سوالات نمایندگان پرداخت.

اپل با چالش‌های دیگری نیز روبه‌روست که از آن جمله انتقادات شدید بابت کاهش درآمد اپ‌های اپل استور و جنگ تجاری آمریکا و چین را می‌توان نام برد.


 


کد مطلب: 274040

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274040/اپل-اولین-خصوصی-شرکت-دو-تریلیون-دلاری-تاریخ

ITMen
  https://www.itmen.ir